Gå til innhold

Strømforsyning defekt ? :/

Ranger emnet


RoadKing^

Anbefalte innlegg

Strømforsyning defekt :/

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg skulle en dag mekke noe på anlegget..dro ut spilleren og gjorde det jeg skulle (som var å ta av den metallramma rundt splleren for å få den til å sitte fast i dæshen). Da jeg da skulle prøve spilleren igjen så var den helt død..og jeg hadde koblet alt som det var. Jeg prøvde igjen flere ganger, men den var fortsatt død. Så la jeg og merke til at lyset til instrumentene (altså trurteller og speedometer osv) var dødt det og. Men klokka, benisnmåler osv funka. Jeg sjekka sikringene, men alle var intakte. Så sjekka jeg strømforsyningen til anlegget, altså det støpselet som skal inn i kontakten fra cd-spilleren, med et slags volt-meter.. men det ga ikke noe utslag.. Jeg har ikke spessilet peiling på verken bil eller elektrisitet, så håpet på å kanskje få litt hjelp.. Er det noe måte å "åpne" dæshen på så man kan se etter problemet og få litt mere oversikt..er jo så jævlig trangt inni den lille cd-spillerluka.. :P

 

P/S:

 

På min golf (veit ikke om det er sånn på alle) så er det et slags rullehjul på venstre side av rattet under fjærnlysbryteren som fungerte som en bryter til cd-spilleren før. Slik at man kunne skru på anlegget med den, uten at bilen var i gang. Jeg har prøvd å se om det fungerer, gjentatte ganger, med både den "bryteren" på og av, men ingen reaksjon.. vet ikke om dette har noe å si ..:s

 

 

ser etter litt hjelp .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sikringsboksen for brente sikringer... sannsynligvis ligger feilen der utifra hva du beskriver.

 

På min golf (veit ikke om det er sånn på alle) så er det et slags rullehjul på venstre side av rattet under fjærnlysbryteren som fungerte som en bryter til cd-spilleren før. Slik at man kunne skru på anlegget med den, uten at bilen var i gang. Jeg har prøvd å se om det fungerer, gjentatte ganger, med både den "bryteren" på og av, men ingen reaksjon.. vet ikke om dette har noe å si ..:s
Det rullehjulet er dimmeren til instrumentbelysningen. Tidligere eier har nok laget noe rallemikk der og isteden koblet ACC-kabelen til spilleren til det hjulet istedenfor tenninga. Forsåvidt et kreativt og greit opplegg, men egentlig skal den altså være til instrumentbelysningen. Men om nå ledningene bak på den bryteren har falt av eller noe, får jo aldri ACC-kabelen strøm slik den (sannsynligvis) må ha, når du ruller hjulet den ene eller andre veien. (Antageligvis er den bryteren da uansett defekt, hvis den bare gir PÅ- eller AV-strøm... den skal fungere trinnløst på samme måte som fartskontrollen til en bilbanebil.)

 

Finner du ikke ut av det, os ned til CB Elektro en bråtur... de kan sikkert hjelpe deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.

 

Å koble den "dimmeren" på ACC'en er neppe en god idé, uten at jeg skal si det for sikkert.

 

Noen spillere trekker inntil 10A gjennom ACC, og tror neppe den bryteren er dimensjonert for det. I tillegg kommer det faktum at spilleren antagelig ikke er særlig glad i å få f.eks. 2-9V ACC-spenning (de fleste 12V-innretninger fungerer best med 10V og oppover).

 

Avhengig av hvordan spilleren er konstruert, vil jeg tro at noen faktisk kan ta skade av det også.

 

CB? Riiight. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette tilfeldigvis er en Golf II så er lysbryterne veldig dårlige og det blir ofte dårlig kontakt i dem, først ut er som regel dimmeren. VW er befestet med svært tynne ledninger i det elektriske anlegget, så det anbefales aldri å koble cd-spiller til noe annet enn direkte på batteriet. Styrestrømmen til spilleren kan du selvfølgelig koble på tenning, men å ha den på lysbryteren/dimmeren høres ikke ut som noen god løsning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei. Veit at den dimmer lyset til instrumentene... men den har jo alltid funka før...og uansett så brukte jeg den så og si aldri den bryteren...hørte jeg på anlegget, så var bilen på. Men virker for meg litt rart at det skal være den bryteren sin skyld at anlegget er fucked... men ja, skal prøve å dra til noen som kan ting litt bedre enn meg selv og få litt hjelp. Men ere noen måte å komme til de ledningene på en enklere måte, utenom å skru ut hele forbanna dæshen ? :P

 

hjertlig takk for hjelpa forresten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sikringsboksen for brente sikringer... sannsynligvis ligger feilen der utifra hva du beskriver.

 

Det rullehjulet er dimmeren til instrumentbelysningen. Tidligere eier har nok laget noe rallemikk der og isteden koblet ACC-kabelen til spilleren til det hjulet istedenfor tenninga. Forsåvidt et kreativt og greit opplegg, men egentlig skal den altså være til instrumentbelysningen. Men om nå ledningene bak på den bryteren har falt av eller noe, får jo aldri ACC-kabelen strøm slik den (sannsynligvis) må ha, når du ruller hjulet den ene eller andre veien. (Antageligvis er den bryteren da uansett defekt, hvis den bare gir PÅ- eller AV-strøm... den skal fungere trinnløst på samme måte som fartskontrollen til en bilbanebil.)

 

Finner du ikke ut av det, os ned til CB Elektro en bråtur... de kan sikkert hjelpe deg. :)

 

 

 

 

 

 

 

glem det ... fikk det til å funke =) thx for hjelpa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår