Gå til innhold

Anbefalinger E28?

Ranger emnet


larsverm

Anbefalte innlegg

Jeg regner E28 (5-serien ca 1982-87) for å være en "moderne klassiker" og kan på lengre sikt vurdere å kjøpe et eksemplar for oppbevaring. Disse har kommet ned på "bunnprisnivå", slik at også relativt intakte biler kan kjøpes for ganske få tusenlapper - typisk for biler som har blitt så gamle, men fortsatt har lenge igjen til veteranstatus.

 

Er det noen som har anbefalinger eller advarsler angående bestemte årsmodeller eller typer? Noe spesielt man bør være oppmerksom på?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har anbefalinger eller advarsler angående bestemte årsmodeller eller typer? Noe spesielt man bør være oppmerksom på?

 

Vet ikke hvor mye du vet om disse fra før av, men rust selvsagt.

På min er det rust i gulv, kanaler og bagasjerom. Ellers tikker noen av disse helt grusomt fra ventilene(kan bli dyrt). Motorene får du i M10(518), M20(520) og M30(525, 528, og 535). Pass på å kjøre de varme før du kjører de hardt så holder de lengre. Bmw toppene er som kjent veldig skjøre og kan slå seg om de blir for fort varme. Det kan resultere i sprukken eller bøyd topp.

 

Ellers vil jeg anbefale 528 og 535, men kjøp en med manuell kasse..

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jensemann nevnte de viktigste, men jeg prøver å utdype litt mer: De faste stedene med rust på disse bilene er jekkfestene. Det er jekkfester til orginaljekk 2 steder på hver kanal, brukes disse blir det rust rundt dem. Samme med de på hver side ved bena til fører og passasjer, brukes disse ender det ofte med bulk i gulvet. Disse er også veldig utsatt for sprut fra fordekkene. Så visst du vil bevare bilen jekk i utskiftbare ting som traverser og hjuloppheng, dette gjelder jo alle biler selvsagt. Biler med soltak har en idiotisk løsning på dreinering av denne som ender opp midt inne i kanalen. En annen rustfelle er støtdempertårnene foran, rett bak disser ruster det. Bakplata har lett for å begynne å ruste rundt pakningen til bakluka, rundt skiltlysene og i skjøten mellom bakplata og sideplatene under støtfanger'n. Dette var vel stortsett de største rustfellene på e28 tror jeg.

Motorene tåler mye bare de brukes med fornuft, altså at de er varme før grisekjøring og får godt vedlikehold, men det fortjener alle motorer spør du meg. Selv har jeg hatt mest å gjøre med m10(firer) og m30(sekser) som er av samme konstruksjon. Stiller meg litt mer tvilende til m20'n som har regreim, men på e28 er det jo bare 520i og 525e som har denne (524td har vel en litt annen version av den kalt m21). Ellers så skal det nevnes at en hel haug av m20 motorer har blitt missbrukt uten å feile. Jeg synes m10 er en fin motor, turtallsvillig og morsom å kjøre da bilen får veldig bra vektfordeling med denne motoren. Blir litt slitsom på koseturer da den magler draget de større motorene har. Hadde heller kjøpt 518i enn 520i for min egen del, da de er omtrent like spreke. Men sekser og bmw hører liksom sammen så jeg holder med Jensemann at det best å kjøpe 528i eller større. Står forresten 2,5/2,8 på både 525 og 528 så ingen vil merke om du setter 2,8 i en 525. Kjøp den bilen som har best karosseri visst du skal ha den som samle bil.

E28 fikk en oppgradering til 85-86 da bla hjelpesnekka fikk grøvre foring. Ratter passer visstnok ikke om hverandre på de før og etter denne forandringen, men dette veit jeg ikke sikkert.

 

Jeg liker e28 på grunn av utseende, kjøreegenskapene og fordi det er billige biler i innkjøp nå om dagen. De har sine skavanker som ved hard bruk kommer fort fram, med det er noe av sjarmen ved disse bilene. Kjøp et fint eksemplar og du har en bil å kose deg med i mange år. :)

 

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den bilen som har best karosseri visst du skal ha den som samle bil.

 

Enig der ja. Det er veldig enkelt å få tak i deler til E28, og billig er det også, så det viktigste er at karrosseriet er bra, deler kan byttes.

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fornuftige svar -

 

Jeg har en smule kjennskap til E28 fra før, for jeg hadde en som jeg har kvittet meg med nå. Jeg parkerte den "for ubestemt tid" for en del måneder siden med en del mindre karosseriskader og annet, og da det dukket opp noen som ville ha den, solgte jeg den like godt, da jeg ikke akkurat ser meg i stand til å prioritere den slags prosjekt med det første og bilen vel bare ville komme til å forfalle nå de nærmeste årene uansett. Jeg tror det kan svare seg bedre å lete frem et annet, mer strøkent eksemplar - for etter hva jeg kan se, finnes det fortsatt ganske mange som ser veldig OK ut. Men rust bør man jo "lete" godt etter på en aktuell bil.

 

Bortsett fra at bilen var svært ustrøken på utsiden, hadde jeg for øvrig egentlig et positivt kvalitetsinntrykk.

 

Bilen jeg hadde var en 518 - uten "i". En motor som vel er i underkant for en slik bil, noe som ble kompensert med litt lav giring - en ulempe i god marsjfart når man bare har fire gir... Jeg kjørte med den i Tyskland en sommer for få år siden. Jeg lå en stund i 130 - da begynte det å bli ganske mye turtall, men bortsett fra det var bilen behagelig og svært stabil.

 

"Grisekjøring" er i grunnen svært lite aktuelt for min del, men det har jo stor betydning hvordan bilen har vært kjørt tidligere... Tror jeg ville regne en 528i for mest aktuell eller interessant - 535i er nokså sjelden. Men det er sikkert fornuftig å legge mest vekt på karosseriets tilstand.

 

Angående girkasse - jeg tror manuell er mest interessant og dessuten mest vanlig (?), men er det spesielle grunner til at man bør unngå automat?

 

For øvrig er det jo en kommende klassiker, dette her - på senere BMWer vil jeg si at den "rene linjen" begynte å bli litt utvannet.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår