ArraKiss Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Hei! Kort og raskt spm.... Jeg har funnet en Sub jeg vil ha... MEN, den selges i 2 eller 4 ohm. Såh, hva er egentlig foskjellen? Prisen er jo den samme... Noen fordeler ulemper etc...? Forklar en grønnskolling om dette :D Siter ----------------------------------------------- *1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~ ------------------------------------------------------ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 vel, det kommer an på hvordan forsterker du skal bruke på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArraKiss Skrevet Februar 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Det vet jeg ikke ennå.... skal ha 2 stk. subber. Men har ikke bestemt meg for Forsterker ennå..! Siter ----------------------------------------------- *1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~ ------------------------------------------------------ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 De fleste forsterkere av "normal" kvalitet og standard tåler fint en subwoofer på 2 Ohm i brokopplet "tilstand". Skal du bruke 1 woofer så kjøper du 2 Ohms versjonen. Skal du bruke 2 woofere så kjøper du 4 Ohms versjonen og paralellkoppler spolene. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 De fleste forsterkere av "normal" kvalitet og standard tåler fint en subwoofer på 2 Ohm i brokopplet "tilstand".Skal du bruke 1 woofer så kjøper du 2 Ohms versjonen. Skal du bruke 2 woofere så kjøper du 4 Ohms versjonen og paralellkoppler spolene. Mvh Pål Hvorfor skulle dette være en selvfølge da? Med tanke på SQ (lydkvalitet hvis ArraKiss lurer) er 4 Ohm å foretrekke fremfor 2 Ohm. Det eneste man vinner med å benytte 2 Ohms last i stedet for 4 Ohm er litt ekstra effekt. Selv om effekten egentlig skal tilnærmet dobles, er dette skjeldent tilfelle. Alt kommer som tidligere nevnt an på hvilken forsterker det gjelder. F.eks. på en forsterker med regulert strømforsyning (som JL sine /-serie) ville jeg aller helst holdt meg på 4 Ohm selv om den er stabil ned i 1,5 Ohm. Et annet spørsmål er om du skal ha en eller to forsterkere. Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 Jeg foreslår at du oppgir vilke ellementer du ønsker, og ber om hva slags forsterker som blir billigst for deg eller kom også med hva du ønsker å gi for dette. Så vil forslag komme fort, og anbefalling om 4 eller 2 ohm utgaven blir oghså da anbefalt :) Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 Hvorfor skulle dette være en selvfølge da?Med tanke på SQ (lydkvalitet hvis ArraKiss lurer) er 4 Ohm å foretrekke fremfor 2 Ohm. Mvh Stian Siste løsningen han har da ifølge deg er å kjøpe ett 4 ohms element om han er ute etter SQ, men på den andre siden så sier han jo selv at han er en grønnskolling, og no offence, men grønnskollinger hører sjeldent forskjell på en 2 ohms og en 4 ohms sub når det angår lydkvalitet. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 De fleste forsterkere av "normal" kvalitet og standard tåler fint en subwoofer på 2 Ohm i brokopplet "tilstand".Skal du bruke 1 woofer så kjøper du 2 Ohms versjonen. Skal du bruke 2 woofere så kjøper du 4 Ohms versjonen og paralellkoppler spolene. Mvh Pål om den tåler det eller ikke spørs hva forsterkeren er laget for. jeg vil si zapco 9.0 for eks er godt over "normal" kvalitet for eks, og 4 ohm mono versjonen der tåler ikke lavere enn 2.6 ohm før den går i protect... eller vil du si at dette ikke er en forsterker med normal kvalitet? har vært borti mange forsterkere som har "klart" det, men som fort går varme. og hva er da vitsen med å overbelaste den når man kan kjøre de i riktig last med det samme siden man har mulighet til å velge et egnet element? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 Dette viser igjen at dette forumet er på randen av sammenbrudd! Vi mener stort sett det samme men skriver det forskjellig måte. Hva som er "normalt" og hva som ikke er det spiller ingen rolle. Zapco er sikker bra saker det, men intet er nevnt om forsterker, KUN at det skal brukes 2 stk. woofere med enten 2 Ohm eller 4 Ohms impedans. Hvilken forsterker som låter "best" i 2 Ohm eller 4 Ohm er ikke noe tema da trådstarter spurte om forskjellen og fordeler / ulemper om impedans. Det klart en fordel å holde seg innenfor hva produsenten anser som "forsvarlig" når det gjelder å kopple ned forsterkeren på den måten. Noen forsterkere som f.eks. Sinfoni Edition Shadow, låter likt i 2 Ohm og 4 Ohm men har dog noe mer effekt å levere når motstanden halveres til 2 Ohm. Headroom/Dempingsfaktor er ikke noe tema på disse forsterkerne dersom de brukes innenfor de gitte rammer, andre merker kan ha store problemer med dette dersom de kopples ned og det kan ende med havari. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 er enig i det du sier. vi mener det samme men sier det på forskjellig måte. men det du skrev først blir fort missforstått. det du sier derså vidt jeg kan se er at de fleste forsterkere tåler 2 ohm brokoblet, og veldig mange gjør ikke dette. de tåler kun ned til 4 ohm mono og 2 ohm stereo. det var bare det jeg reagerte på. men for all del, finnes jo mange forsterkere som tåler 2 ohm brokoblet også, og enda lavere også for den saks skyld, men blir feil å sammenligne kvaliteten på forsterkeren med hvilken last den klarer. men det er sant at høykvalitets-forsterkere ofte tåler en del juling sammenlignet med billigforsterkere, det er det ingen tvil om. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 Enig, så enig! Jeg var kanskje litt "utydelig" i mitt innlegg og beklager dette! Unnskyldning har jeg dog ikke for min unøyaktighet... Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 Til Stian: Det finnes vel ingenting som er en selvfølge i denne kategorien. Vi er jo enige vi to uansett! For at vi ikke skal gå "totally off topic" i denne tråden så stopper jeg her. Vi vet jo alle hvordan det går når diskusjonene ender i heftige diskusjoner om små detaljer... Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArraKiss Skrevet Februar 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 Heisann... her var det en god diskusjon igang ja:) Vel jeg har ikke bestemt meg for noen elementer ennå, men hva om jeg setter opp dette eksempelet: 2 stk Kicker L5 8" De finnes i både 2 ohm og 4 ohm. Siter ----------------------------------------------- *1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~ ------------------------------------------------------ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 Heisann... her var det en god diskusjon igang ja:) Vel jeg har ikke bestemt meg for noen elementer ennå, men hva om jeg setter opp dette eksempelet: 2 stk Kicker L5 8" De finnes i både 2 ohm og 4 ohm. Da mener jeg du har 2 muligheter. F.eks, du kjøper 2 av 4 ohm utgaven og parralell kobler dem til 1 stk mono forsterker. Eller kjøper 2 av 2 ohm utgaven og kobbler dem til en 2 kanaler i stereo. Da er det opp til deg om du ønsker disse i stereo eller mono. Kan samtidig si at under 100Hz så vil du tvilsomt høre forskjell på stereo og mono. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 Heisann... her var det en god diskusjon igang ja:) Vel jeg har ikke bestemt meg for noen elementer ennå, men hva om jeg setter opp dette eksempelet: 2 stk Kicker L5 8" De finnes i både 2 ohm og 4 ohm. Husk på at dette er 2 eller 4 Ohm DVC subber! Det vil si at hvert element har to spoler på enten 2 eller 4 Ohm hver, noe som igjen betyr at 2 Ohm DVC kan kobles til 1 eller 4 Ohm, og 4 Ohm DVC kan kobles til 2 eller 8 Ohm. Når du har to elementer ender du da opp med: 2 Ohm DVC: 0,5 Ohm, 2 Ohm eller 8 Ohm. 4 Ohm DVC: 1 Ohm, 4 Ohm eller 16 Ohm. Av disse er 0,5 Ohm og 16 Ohm svært uvanlige å bruke. Kjære Nils: Det du sier der blir omtrent det samme som å si at grønnskolinger/nybegynnere ikke kjøper Morel/Sinfoni... Men de gjør faktisk det! Faktisk er det folk som liker god lyd selv om de ikke kan noe særlig om bilstereo :) Men er enig om at det i de fleste tilfeller ikke er mye forskjell i lyden. Skal ikke nekte på at jeg liker å laste Orion'ene mine ned i 1 Ohm, men SQ blir noe redusert (selv om jeg aldri har hørt noe klager på det verken i EMMA eller ellers). Tingen er bare at mange billige forsterkere presses så hardt ved lav last at det går mye ut over lydkvaliteten. Headroom er nærmest ikke-eksisterende... Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg