Quattro73 Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Er det noe stress og bytte kammen? Nei, det er en enkel sak som er fort gjort, spesielt på motorer etter 1985 da de har hydrauliske ventilløftere. Hvor mye arbeid det er kommer litt an på hvilken motor det er. Det er enklest på forgassermotorer eller motorer det toppdekselet er tilgjengelig uten å først skru av andre komponenter. Av med toppdekselet, slakk ut registerreima, skru ut kammen og inn med ny, på med registerreima og toppdekselet. Tut og kjør :) På de enkleste motorene er dette gjort på under en time (Audi eller VW med 1.6, 1.8 eller 2.0 med gasser eller monopoint) Det eneste du må ha tilgang til er momentnøkkel (20 Nm for opplagringene og 80 Nm for kamdrevet). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
goLd^- Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Dette kostet 2290 for kammen og 300 for gasseren, totalt 2590. Dette vil si 112 kr per hk! Kammen er en 268 graders Veloxkam og selges av http://www.veloxmotor.com dette høres jo ut som en god investering må innrømme at 90hk er vel dødt noen ganger.. er gasser'n veldig kjapp å bytte? bilder av hvordan det ser ut når dekselet er av, for de av dere som er intressert .. http://home.hit.no/~050945/Bilder/Audi/kam1.jpg http://home.hit.no/~050945/Bilder/Audi/kam2.jpg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 dette høres jo ut som en god investeringmå innrømme at 90hk er vel dødt noen ganger.. er gasser'n veldig kjapp å bytte? Min ble ikke død etterpå :) Info Forgasseren passer ikke direkte på innsuget, jeg lagde en overgang selv. Manifolden der DGV-gasseren kan monteres rett fås kjøpt! http://img368.imageshack.us/img368/2947/29070506kamweb6sw.jpg Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 Okay, men hvor mye vil det koste og få gjort det hos en mekaniker vil du tro?Har 93 80 2.0e.. På de enkleste bilene gjør jeg dette på ca en time, på de verste (10v) trangt og med innsprut som er i veien, 2-3 timer. Da kommer det an på hvilken timepris den enkelte opererer med... Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Februar 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2006 http://www.autotech.com/catalog/engkits.htm der har du et firma med det meste av trim til vw/audi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jannis Skrevet Februar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2006 sitter med supersprint eksos på bilen min, men er ikke heeelt den lyden jeg vil ha, den er litt "lav" er det mulig jeg har en demper for mye da? har hørt at man burdte fjerne midtre demperen, cat replacement eller hva det blir, eller er jeg på vidda nå? Siter BMW er best! enkelt å greit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2006 Okay men det er sprut på min -93 2.0e? Høyst sannsynlig (motorkode eller bilde av motorrom?), men kamskifte på en 8v rekkefirer er stort sett en veldig rask og enkel sak. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik_N Skrevet Februar 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2006 Har en 2.0e 93 mod b4, som jeg har litt lyst å få litt mer fres i. motoren er kjørt 240000 km, og vil tro det er litt for mye til og montere turbo osv.? er det da bedre og kjøpe kvass/sport kam og porte toppen? velox ligger ikke mer enn halvtime kjøring fra meg så det virker interresant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2006 Har en 2.0e 93 mod b4, som jeg har litt lyst å få litt mer fres i. motoren er kjørt 240000 km, og vil tro det er litt for mye til og montere turbo osv.? er det da bedre og kjøpe kvass/sport kam og porte toppen? velox ligger ikke mer enn halvtime kjøring fra meg så det virker interresant. Ja, jeg ville heller ha gått for kam og porting enn å satse på turbokonvertering, du kommer ikke billigere ut med turbo! Du vil hente en god del effekt på å skifte til trimkam, det samme vil du på porting. En trimkam vil gi høyere effektøkning i en portet topp enn i en original topp, likeledes vil porting gi høyere effektøkning med trimkam enn med original kam. Kam + porting er veien å gå for å få en bra effektøkning på en nokså rimelig måte. Velox Motor tar 6000 for effektøkende porting, deler er da med i prisen. - Vasking av topp - Porting av kanaler - Skifting av ventilstyringer samt tilpassing av disse for høyere flow - Sliping av ventilseter - Nye ventiltetninger - Planing av topp Man har da etterpå en nyoverhalt topp. Om man i tillegg kjøper kam og nye ventilløftere (162/stk), kan man få toppen tilbake klar til å monteres på motoren. Om ønskelig kan de sette inn større ventiler. Dette koster i deler rundt kr 500/stk for større rustfrie ventiler, andre ventilstyringer (7mm), nye retainere og låser. Maskineringsarbeidet tilkommer. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik_N Skrevet Februar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2006 ok. Men har aldri plukka såpass i motoren, er det en stor operasjon å ta av toppen og skifte kam osv? hvor mye skal de ha for å eventuelt montere alt igjen? blir det så mye effektøkning at jeg må til og skifte på bremser? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 24, 2006 ok. Men har aldri plukka såpass i motoren, er det en stor operasjon å ta av toppen og skifte kam osv?hvor mye skal de ha for å eventuelt montere alt igjen? blir det så mye effektøkning at jeg må til og skifte på bremser? Skru av toppen, ut med kammen og løfterene. Send den til overhaling og porting, og kjøp i samme slengen trimkam og nye løftere. Du kan da få toppen tilbake, komplett og sammenmontert, klar til å skrues på motoren. For denne monteringen tar de ingenting såfremt du har kjøpt nye løftere og kam. Det eneste du da trenger å gjøre er å: - Løsne registerreima - Skru av toppdekselet, skru ut kammen og plukk ut løfterene - Skru av boltene som holder innsug- og eksosmanifold - Skru ut boltene som holder toppen fast i motoren Etterpå pakker du den inn og sender den avgårde til porting. Når den kommer i retur må du ha kjøpt ny toppakning og strekkbolter, gjerne også ny toppdekselpakning. Legg toppakningen på plass, sett toppen på motoren og skru til med moment. Sett på registerreima og skru tilbake manifoldene. Tøm motorolje over kammen og løfterene før toppdekselet settes på. Sett deg inn i bilen og start opp. Turtallet må ikke under 2500 omdr den første halvtimen!!! Det er ikke mye arbeid, og det positive er at du har lært mye om motoren din, samt at den har blitt mye hissigere :) Om du skal ha modifiseringen godkjent og innført i vognkortet, er det mulig du må oppgradere bremsene. De aller fleste som utfører slik trimming på motoren bryr seg lite om å gå veien om godkjenningsorganet og betale enda mer penger til staten. Håper dette gir deg svar på dine spørsmål. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are88 Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 Skru av toppen, ut med kammen og løfterene. Send den til overhaling og porting, og kjøp i samme slengen trimkam og nye løftere. Du kan da få toppen tilbake, komplett og sammenmontert, klar til å skrues på motoren. For denne monteringen tar de ingenting såfremt du har kjøpt nye løftere og kam. Det eneste du da trenger å gjøre er å: - Løsne registerreima - Skru av toppdekselet, skru ut kammen og plukk ut løfterene - Skru av boltene som holder innsug- og eksosmanifold - Skru ut boltene som holder toppen fast i motoren Etterpå pakker du den inn og sender den avgårde til porting. Når den kommer i retur må du ha kjøpt ny toppakning og strekkbolter, gjerne også ny toppdekselpakning. Legg toppakningen på plass, sett toppen på motoren og skru til med moment. Sett på registerreima og skru tilbake manifoldene. Tøm motorolje over kammen og løfterene før toppdekselet settes på. Sett deg inn i bilen og start opp. Turtallet må ikke under 2500 omdr den første halvtimen!!! Det er ikke mye arbeid, og det positive er at du har lært mye om motoren din, samt at den har blitt mye hissigere :) Om du skal ha modifiseringen godkjent og innført i vognkortet, er det mulig du må oppgradere bremsene. De aller fleste som utfører slik trimming på motoren bryr seg lite om å gå veien om godkjenningsorganet og betale enda mer penger til staten. Håper dette gir deg svar på dine spørsmål. er det dette som koster 6 000, hos Velox Motor? isåfall hvor holder de til, bare i haugersund? prøvde å søke, men fant ikke no nettside til dem, har de det?? Siter - VW Corrado X VW Jetta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2006 er det dette som koster 6 000, hos Velox Motor? isåfall hvor holder de til, bare i haugersund? prøvde å søke, men fant ikke no nettside til dem, har de det?? Ja, er et relativt nytt foretak i Haugesund med ekspertise på sugetrimming. Ja, de har en nettside, men det er kun noe av det de har som ligger der. Det de ikke har kan de stort sett skaffe på forespørsel. Nettsiden til Velox Motor Det som koster 6k er: - Vasking av topp - Porting av kanaler - Skifting av ventilstyringer samt sliping/tilpassing av disse for høyere flow - Fresing av ventilseter - Nye ventiltetninger - Planing av topp Portingen blir gjort skikkelig og på de rette stedene! Nye tetninger og ventilstyringer er med i prisen. Som skrevet lenger opp, kjøper man i samme slengen nye ventilløftere og trimkam, kan man få toppen tilbake klar til å monteres på motoren. Ekstrakostnadene er da delekostnadene, kr 3586 (8 nye originale løftere og f.eks. en 268 graders kam). Man har da til gjengjeld en nyoverhalt topp, og alt av deler i den er nye. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R|ppeR Skrevet Februar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2006 Har nå et "effekt" anlegg i rustfritt stål til salgs nå! 2,5" komplett fra grenrøret og bak! (altså uten grenrør) Bolt on, passer til FWD Audi 80\90 typ 89. Bare og sende en PM om du er interisert! Siter Ford Taunus 1975 mod 2.8 Sierra 1986 mod 2,0 X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3 X-Golf Mk2 1985 mod 1,8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zkillz Skrevet Oktober 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2007 Jeg har 2-liter`n i min 80... Hvis jeg bytter til trim-kam og kanskje ventilfjører og forgasser... Snakk om over 110 hk?... 90 fra før btw. Finnes det nettsider/firma som selger aftermarket-forgasser?.. Eller, hvor får jeg tak i det? Hilsen ivrig Audi-trimmer:) Siter http://www.boostperformance.no Corvette iz teh zhit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.