[kj] Skrevet Mai 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2003 vet dette kanskje er ett ganske dumt spm, men hva ere kammen gjør?? har twincam på bilen min...hva er hensikten?? ytelses messig etc.. Siter Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!! Hurra for sjokolademusa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbothomas Skrevet Mai 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2003 Kjøp deg læreboka til VK1 mekken! Har den under senga selv. Mye fint å lære... Siter Thomas 07 Commander 3,0 CRD 7 seter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schlasken Skrevet Mai 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2003 http://www.howstuffworks.com !! les!! Siter - '72 Datsun 240z rb26dett - '91 Skyline gts-t rb26dett x '84 Nissan Silvia s12 x '86 Nissan Bluebird Turbo x '89 Nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[kj] Skrevet Mai 16, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2003 hmmm skjønte ikke stort mye mer... men ikke så falig, er bare ute etter en enkel forklaring... men men. får holde meg til data & anlegg;) Siter Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!! Hurra for sjokolademusa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Skrevet Mai 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2003 http://auto.howstuffworks.com/engine-cam2.htm Kammen er den som ligger øverst å snurrer rundt. Da ventilene blir dyttet ned vil bensin og luft komme inn forbi ventilene. Det er her 2 ventiler for hver sylinder, en til å sleppe forbi luft og bensin til sylinderen og en til eksos. Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mai 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2003 Kammen er den som åpner ventilene dine så luft\bensin kan slippe inn i motoren, og så eksosen kan slippe ut igjen. Det er et rør\sylinder med noen "tapper" eller kammer på som skubber ventilene ned. Desto større disse kammene er , jo mer løft får vi (mer bensin\luft inn og mindre motstand for eksos ut).... Håper dette var et greit svar... Howstuffworks er beste måten å lære mer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet Mai 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2003 Fordelen med twincam er at man kan la den ene kammen ta seg av innsuget mens den andre styrer eksosventilene. Er i hvert fall slik på Sierra'n min med 2.0i motor med doble overliggende kamaksler (8v). Hensikten med twincam er vel at motoren puster bedre? Mulig det blir enklere for produsenten å finstille når innsugs- og eksosventiler skal åpnes og lukkes. Når motoren puster bedre blir den mer økonomisk men samtidig også mer turtallsvillig? Vet ikke om man bør generalisere for mye :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[kj] Skrevet Mai 19, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 da hjalp det litt mer;) takk for svaret kara!! Siter Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!! Hurra for sjokolademusa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Calib'R Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 Originally posted by turbothomas Kjøp deg læreboka til VK1 mekken! Har den under senga selv. Mye fint å lære... Jeg har tenkt til å kjøpe meg en sånn bok. Det finnes jo mange forskjellige, har du eller andre noe å anbefale? Siter BRENN !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 Originally posted by Calib'R Jeg har tenkt til å kjøpe meg en sånn bok. Det finnes jo mange forskjellige, har du eller andre noe å anbefale? Bilteknikk - Motor er genial (er vel den som brukes på VK1?) ISBN = 82-00-41903-7 230sider med en del lærerikt stoff. Kan ta med den andre boka jeg har selv, 'Elektronikk i kjøretøy' av Helge L. Paulsen. ISBN = 82-00-42522-3 Denne boka innholder masse aktuelle ting når man skrur nyere biler, men det ganske krevnde stoff. Og det er 420sider :D Burde kanskje vært egen tråd om dette men, sikkert interesant for fler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[kj] Skrevet Mai 20, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2003 kan vi ikke si det slik da, at vist det er noen med den boka, som KJEDER SEG!! kan scanne inn alle de 420 sidene, i pdf format!!! hehe sende på mail ;) hehe Siter Arbeidslyst kom treng deg på - her skal du motstand finne!! Hurra for sjokolademusa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg