Gå til innhold

Anlegg i mini

Ranger emnet

morten pettesen

Anbefalte innlegg

Det er mulig det ikke vil fungere som man tror, men det er verdt et forsøk.

Hvilket element vet jeg ikke, men det må bli noe som passer i horn.

Jeg har snart ett par horn ferdig her nå som skal prøves ut, da kan du ta en lytt.

Mvh

Dag Johansen

Lager du horna før du har bestemt sub?

Men da kan du jo bomme på tuningen.

Eller har du bestemte ellementer du vurderer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager du horna før du har bestemt sub?

Men da kan du jo bomme på tuningen.

Eller har du bestemte ellementer du vurderer?

En hornkonstruksjon vil være mer eller mindre velykket avhengig av parametrene på elementet ja, men man "tuner" egentlig ikke et horn.

Man har et mye breder spenn på hornkonstruksjon.

Men litt hensyn har jeg jo tatt, må bare finne det elementet som passer best! :bump

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hornkonstruksjon vil være mer eller mindre velykket avhengig av parametrene på elementet ja, men man "tuner" egentlig ikke et horn.

Man har et mye breder spenn på hornkonstruksjon.

Men litt hensyn har jeg jo tatt, må bare finne det elementet som passer best! :bump

Mvh

Dag Johansen

En kan godt si at du ikke tuner ett horn. men: F.eks vega 12" Ved 21L lukka volum må ha start areal på 250cm2, og slutt areal 4735cm2 for å få 50Hz avrulling. og øvre avrulling ved 130Hz.

Mens: Zachry 12"

Må ha lukket volum på 84L start areal på 180cm2 slutt areal på 4735cm2

for å få 50Hz og øvre grense på 175Hz

Så jeg vil faktisk kalle tilpassing av horn for tuning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal til england så kan du jo hente deg et par Re xxx på veien. Bladeice.com ;)

Eller så har du jo image dynamics(autocustom), arc audio(mr.sq/glenn) eller stereo integrity som jeg bare har hørt masse positivt om.

Dette er alle basser med lang slaglengde, høy effekt og god lyd! kiddie

Image dynamics IdMax

tech_idmax.gif

Arc audio Flatline

flat12mm.jpg

Stereo integrity Mag d2

12sideedit.jpg

Re audio xxx

xxx_sub.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan godt si at du ikke tuner ett horn. men: F.eks vega 12" Ved 21L lukka volum må ha start areal på 250cm2, og slutt areal 4735cm2 for å få 50Hz avrulling. og øvre avrulling ved 130Hz.

Neida, det MÅ man på ingen måte!

Hornkonstruksjon er adskillig mer kompleks enn å bare mate parametre inn i et program.

Hva slags hornlengde opererer du med her?

Flarerate?

Throat volume?

Har du simulert i 2-pi? 4 pi?

Har du sjekket hva som skjer med slaglengden i 21 liter?

Har du prøvd å forandre det lukkede kammeret til 15 liter?

Har du prøvd å konstruere et horn utenom det programmet ditt forteller deg? blah

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det MÅ man på ingen måte!

Hornkonstruksjon er adskillig mer kompleks enn å bare mate parametre inn i et program.

Hva slags hornlengde opererer du med her?

Flarerate?

Throat volume?

Har du simulert i 2-pi? 4 pi?

Har du sjekket hva som skjer med slaglengden i 21 liter?

Har du prøvd å forandre det lukkede kammeret til 15 liter?

Har du prøvd å konstruere et horn utenom det programmet ditt forteller deg? blah

Mvh

Dag Johansen

Klart det :D

Og ja har sjekka slaglengder, og Vega liker ikke 50Hz tuning i horn kasser butter lett.

Og du vet om hva slags simulering jeg styrer med :)

Men jeg syns du nevnte hele greia som SÅ enkelt, behøver ikke tuning eller noen ting.

Og her sitter jeg med riktig nok bare 4 horn bygginger av erfaring, hvor jeg slet godt i mange timer for at tuningen skulle bli riktig.

Jeg har kun lagd enkel foldet horn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider