Baba_Loui Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Virker som om bassen ikke slår særlig riktig i bilen. Forsterkern som driver bassen er en Earthquake phd2000w så den skulle jo ha nokk guffe til å klare å driver Boxer 12" SubShark elemente greit. Så jeg vil da tro at det ikke får nokk strøm. Strømkablen som er lagt opp til monoblokka er ikke større enn 21mm2 så mulig den har noe innvirkning. Batteriet er vel ikke altfor gamelt. Men, saken er kanskje at jeg burde hatt en mye større dynamo? Bilen er forresten en Peugeot 405sri 88mod. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 skal da gå ganske mye strøm gjennom en 21mm2 kabel.. Tror du må beskrive problemet bedre! Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Virker som om bassen ikke slår særlig riktig i bilen. Forsterkern som driver bassen er en Earthquake phd2000w så den skulle jo ha nokk guffe til å klare å driver Boxer 12" SubShark elemente greit. Så jeg vil da tro at det ikke får nokk strøm. Strømkablen som er lagt opp til monoblokka er ikke større enn 21mm2 så mulig den har noe innvirkning. Batteriet er vel ikke altfor gamelt. Men, saken er kanskje at jeg burde hatt en mye større dynamo? Bilen er forresten en Peugeot 405sri 88mod. hehe Peugeot 405 :D de bilene der har et såååå utrolig dårlig kabeloppsett at du bør skifte ut absulutt alt av jording og plusskabler til batteri/dynamo/chassis-motor etc !!! så skal du se at ting blir bedre :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 hehe Peugeot 405 :D de bilene der har et såååå utrolig dårlig kabeloppsett at du bør skifte ut absulutt alt av jording og plusskabler til batteri/dynamo/chassis-motor etc !!! så skal du se at ting blir bedre :) Tviler ikke... i min Citroen (Fransk den og ja) Så er det også veldig dårlig strømopplegg. Mvh Tony Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 skal da gå ganske mye strøm gjennom en 21mm2 kabel.. Tror du må beskrive problemet bedre! du tror vel ikke at det bare er å montere på en 21mm2 eller 50mm2 pluss kabel og så er alt i orden???? damndamn hehe.. hmmm.. jaja Gjør så her: før du monterer på en så kraftig kabel, oppgrader følgende først: 1: Jording mellom motor og chassis: 50 mm2 2: Jording mellom Batteri og Chassis: 50 mm2 3: undersøk om Dynamo har egen jording, denne pleier å være svært svært tynn orginal :) hehe skift ut til en kraftigere kabel (50mm2).. 4: Hvor kraftig godskabel du trenger fra forsterker til Chassis avhenger av hvor mye effekt du velger å trekke fra den, overdimisjoner alltid GODSkabelen (ikke spør hvorfor, det får mange apekatter her inne til å skrike etter bananer).. Nå kan du montere på den tykke plusskabelen, men sørg for å sikre kabelen med riktig sikringsstørrelse (ikke gjør som 99%, montere en 60 A).. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 du tror vel ikke at det bare er å montere på en 21mm2 eller 50mm2 pluss kabel og så er alt i orden???? damndamn hehe.. hmmm.. jaja Gjør så her: før du monterer på en så kraftig kabel, oppgrader følgende først: 1: Jording mellom motor og chassis: 50 mm2 2: Jording mellom Batteri og Chassis: 50 mm2 3: undersøk om Dynamo har egen jording, denne pleier å være svært svært tynn orginal :) hehe skift ut til en kraftigere kabel (50mm2).. 4: Hvor kraftig godskabel du trenger fra forsterker til Chassis avhenger av hvor mye effekt du velger å trekke fra den, overdimisjoner alltid GODSkabelen (ikke spør hvorfor, det får mange apekatter her inne til å skrike etter bananer).. Nå kan du montere på den tykke plusskabelen, men sørg for å sikre kabelen med riktig sikringsstørrelse (ikke gjør som 99%, montere en 60 A).. Ga jeg i det hele tatt noen løsning på problemet? Kan være mangt som er feil her siden han ikke helt forklarte problemet. Det er på tide at du ser ned på alle med engang når du lager egne sannheter oppi skallen! Og det med å overdimensjonere godskabelen er alle her enig i. Hvordan har du fått for deg at vi synes den ikke skal overdimensjoneres? Er jo uansett snakk om noen dm kabel, så det koster ingenting heller.. Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Januar 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 for å enkelt finne ut om det er strømmen som er problemet, er det jo bare å måle spenningen bak på forsterkeren mens du spiller høyt da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baba_Loui Skrevet Januar 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2006 Tar en tur etterpå å måler litt med mulitimeteret til kompisen. Takk for alle svar så langt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet Februar 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2006 dette med godt dimensjonerte kabler er jo noe de flest her inne har annbefalt fra dag1,og dårlig dimensjonert kabling mellom dynamo og batteri/gods er det ikke bare Franske biler som sliter med:( 50Kvadrat er slettes ikke sikkert du trenger men hei når man først er i gang;) Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Crazytaxi Skrevet Februar 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2006 hehe Peugeot 405 :D de bilene der har et såååå utrolig dårlig kabeloppsett at du bør skifte ut absulutt alt av jording og plusskabler til batteri/dynamo/chassis-motor etc !!! så skal du se at ting blir bedre :) Hmmm.. kamerat av meg har 405 stv. helt orginal, har 30/35mm2 (den største på biltema ihvertfall) fra org batteri bakover til en rodek 40f som går videre til en zapco ref1100.1 deretter til to polkmomo 12" og kondensatoren står konstant på 14,5v som regel v tomgang og viser alt fra 30-80a trekk ettersom musikken... så kan da vel ikke være såååååååå dårlig vel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baba_Loui Skrevet Februar 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2006 Ved høy spilling er spenninga mellom 14 og 12v ca. Den tar seg inn mellom bass slaga... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arcatus Skrevet Februar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2006 Kablingen i motoren min var en vits, har ikke verken servo eller ABS, så der var det latterlig lite. Kom seg _veldig_ når jeg skiftet der. Siter -clio 1,4 R(øøøø)N Franskmenn ER litt rar... "Bagasjerom? Neiii.. har ikke det jeg, legg det i bagasjesetet du..." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baba_Loui Skrevet Februar 2, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2006 Får vel legge opp nye kabler til dynamo og batteri når jeg får lønn. Skal også koble til den 50mm2 kablen som jeg har lagt opp til monoblokka bare jeg får kjøpt sikringsholder som er stor nokk til den kablen.. Kan muligens være jalla kassa jeg og en kompis mekka som gjør at lyden ikke blir altfor bra, må få kjøpt/noen til å lage kasse snart tror jeg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gork Skrevet Februar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2006 Mål spenningen på batteriet før du spiller. Så måler du når du spiller. Har du stort spenningsfall er det batteri/dynamo som er problemet. Hvis du ikke har noe stort spenningsfall der så måler du spenningen på forsterkeren, er det stort spenningsfall der er det kablene som er problemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Februar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2006 hvis du måler med motoren i gang bør du ha litt turtall også så dynamoen får gitt ifra seg det den har. er ikke mye strøm på tomgang som regel, og da faller dne fort når du skrur opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.