Gå til innhold

Problem med 1,3i motor

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

God dag!

 

Jeg og en kompis har fått en gammel golf 2 fra 1989, med en 1,3i-motor som knapt klarer å dra seg selv rundt, til å prøve å fikse på, for å bruke den senere. Det er altså noe galt med motoren i denne bilen.

 

Problemet startet visst nok da de jeg fikk bilen av skulle kjøre hjem fra der de kjøpte den. Bilen dro dårligere og dårligere, og til slutt orket den ikke mer enn 60 på Motorveien, med en person i.

Etter et par minutter på motorveien, så skal den ha dødd så og si helt, og stoppet. Det er det jeg vet om "stoppen".

 

Jeg har vært ganske sikker på at tenninga var fucked, siden når man først får motoren til å gå bittelitt, så går den TUNGT, og på 2-3 sylindere, og lukter tyyyydelig bensin. Olja lukter litt bensin den også.

Rotor, fordelerlokk, pluggkabler og plugger tok jeg og byttet.

Men, fremdeles vil bilen ikke gå mer enn 3-4 sekunder, så vi tok den på en "tauetur", hvor vi fikk opp turtallet alvorlig mye, og bilen startet og "går" nå omsider rundt av seg selv. (Med litt gass-pumping i ny og ne)

Men, selv om den går, så høres blandingen Riiiiiik ut, så vi byttet omsider Lambdasonde, siden motoren ikke gjorde noe utslag om vi koblet fra den gamle.

Etter byttet, så starter bilen fint i 1,5 sekund, før den går over til suuuper-rik blanding igjen. (Fusker voldsomt, er utrooooolig treeeeeg på gassen, og kommer vel egentlig aldri over 3000rpm)

 

Noen bilder av motoren

DSC00317.jpg

 

DSC00316.jpg

 

Som dere ser, så soter bilen en goood del.

Har forsøkt å plugge vekk samtlige plugger, for å eleminere, og det eneste motoren ikke reagerer på er pluggen på venstresiden av innsuget (Spjeld-sensoren? Sett bakbilen og framover)) og fremdeles den NYE lambdasonden.

 

Nå står jeg egentlig med få idè'er om hva som kan være galt... Noen som vet noe mer om motoren enn meg? Hva jeg burde sjekke, etz?

Skrur liksom mest volvo jeg, og dette VW-greiene er nytt for meg :op

Kan de ha fyllt diesel på bilen? hehe, skjønner lite hva som kan være galt.

 

Mååå nevne at bilen ikke orker noen verdens ting. Orker ikke rygge på flatmark engang.

 

Tar imot alle tips!

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytta luftfilter? kunne jo være at det var så tett at den ikke får luft da?

 

Tenkte tanken, men jeg har prøvd å starte bilen UTEN filter, og fremdeles akkurat samme problemet =/

 

Til informasjon; De eneste "følerene" motoren ikke reagerer på er egentlig "Gass-spjeld-sensoren" og Lambdasonden.

Alt annet stopper den av om det trekkes ut noe....

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt samme bil jeg oxo med samme problem. sånn gikk det for meg!

Jeg startet med å bytte fordelingslokket da fyra bilen etter en liten krangel.. jeg satte meg inn og kjørte plugga bilen opp i 4 gir og den daua som faen kom meg opp i fart igjen og den daua.det som skjedde var at bilen min daua helt og jeg fikk ikke starta den før motoren var blitt kald da fikk jeg kjørt til det ble varmt igjenn..jeg endte med å kjøpe ny motor da det var helt svart inni den 1,3 den voknet aldri igjenn heheså lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt samme bil jeg oxo med samme problem. sånn gikk det for meg!

Jeg startet med å bytte fordelingslokket da fyra bilen etter en liten krangel.. jeg satte meg inn og kjørte plugga bilen opp i 4 gir og den daua som faen kom meg opp i fart igjen og den daua.det som skjedde var at bilen min daua helt og jeg fikk ikke starta den før motoren var blitt kald da fikk jeg kjørt til det ble varmt igjenn..jeg endte med å kjøpe ny motor da det var helt svart inni den 1,3 den voknet aldri igjenn heheså lykke til..

 

hehe, skjønner!

Denne starter faktisk veldig lett og fint :) Men, etter 2 sekunder, går den over i "over-rich"-tilstand når det gjelder lyd. akselerasjonen i motoren er enoooormt treig.

hadde vært enklest å bare bytte hele motoren sånn som detn står nå.

Men, tenk litt utenfor boksen, hehe, hvis man bytter motor og feilen er den samme, da sliter man litt ;)

 

Noen som har erfaring med diesel på tanken? Sitter å lurer på om det kan være feilen jeg ass :op

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm Disel på tanken er ikke bra i det heletatt men trur det blir slik at motoren blir helt ubruklig når du får disel på hehe men dette kan jeg ikke svar 100% på da jeg aldri har testa det hehe

Men tviler på att ved ett motorbytte att problemet fortsatt er der.. det er nok i 1.3L motoren problemet er og for å finne ut om du har disel på tanken så stikk en hageslange ned og sug du kjenner det på lukta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytte den blå kontakten/føleren på kjølevannet.

 

Høres ut som om den har gått fett så lenge at katten har tatt kvelden også. Hadde samme symptomer på min Polo 1,3L

 

Den sender temperaturstatus til "hjernen", ikke sannt? Hva kan eventuelt være galt m den hvis den sender feil signal?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis den er defekt, så vil den sende at den fryser til hjernen.. og da spes det på med bensin

 

Vil den faktisk utgjøre såå mye? skulle ha lagt ut lyden på motoren, for den høres praktisk nesten ut som en gressklipper med max choke og jævelig treig akselerasjon, hehe :)

MEn, tar imot tipset ditt! Skal se om jeg får tak i denna saken av en føler :) kan vel ikke koste stort?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår