Gå til innhold

Polardego: Prosjekt 316 (E21)

Ranger emnet


Polardego

Anbefalte innlegg

Da var bilen jeg har gått å sikla på en stund i hus, dvs nesten. Den er ikke transportert opp på Vaerste enda, men er kjøpt og betalt.

 

Litt info:

 

82 Bmw 316 aut gått 81 000 km. Har ikke vært brukt på noen år.

 

- Hel i karrosseri og veldig lite rust.

- lys grønn met.

- Klarlakken har flassa av på tak og panser

- innredning bærer breg av lang lagring, setetrekkene er sprukket opp.

- dashbordet er helt strøkent.

- org tona vinduer.

 

Planer:

 

- feie vekk snøen

- M3 motor fra E30

- senkes

- BBS RS eller lignede

- nytt interiør

- ny lakk

- hvite blinklamper m.m

 

Har ikke mye erfaring med disse bilene, så jeg kommer til å spørre en MASSE etterhvert, og håper på hjelp fra de som kan BMW litt bedre enn meg...

 

Uansett, så kommer bilen til å bli gjennomført.

 

Her er de to første bildene av den.

 

eul_p_43d913a39f039.img.0.jpg

eul_p_43d9140565692.img.0.jpg

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 179
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med tanke på 80 GTen din, så gleder jeg meg vilt til å se denne ta form! Stå på! Hehe, bilen er jo tysk i hvertfall, så du får lure den inn på vaerste :D Men hvorfor m3 motor, gå oldskuul med sekser og 3 doble! Men da må du vel ha sponsing fra Shell hver gang du starter bilen :D

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere, knalltøft!!

 

Har fulgt med tråden om 80gt´n din. Imponerende er alt jeg kan si!

Forstår deg slik at du går for samma stuket på denne og gleder meg allerede til å se at det tar form. Veldig enig i motorvalg, da jeg synes E21 blir alt for lett i rævva med sekser. Burde fått tak i et sportsinteriør fra en 323i og den gamle sportskassa med 1. ned til venstre også, hvis den passer på E30 M3 motorn....

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å bygge en bil som orginal ut, men har nyere teknikk...

 

Det jeg mener er å putte inn en M3 motor kombinert med datasprut.

Og da kommer man til de første spørsmålene:

 

- Passer M3 motoren fra E30 rett på festene siden den også er en 4 syl?

- Er det mulig å få dette godkjent og hvem skal man evt kontakte innenfor BMW-Norge for å få dette.

 

Gearkasse og drivverk:

 

- Hvilke kasser passer på, kan jeg bruke M3 kasse eller 323i sportskasse, og vil dette holde opp mot 250 HK?

- passer mellomaksel/bakaksel fra M3 eller vil det holde med 323i?

 

Understell:

 

- Finnes det justerbart senkesett eller må man bruke gamlemåten (kortere fjærer og dempere)

- Polyforinger har jeg finni allerede så det er greit.

 

Innredning:

 

- Passer stolene fra E30 i E21 eller krever det modding...

 

Som dere skjønner har jeg mange spørsmål, men nå får dere et visst inntrykk av hva jeg tenker å gjøre med denne...

 

Takk for alle tilbakemeldinger så langt. Jeg er også på jakt etter hvite blinkers foran om noen har eller vet hvor jeg kan skaffe dette... :w00t

 

bmw-320-02.jpg

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder godkjenning tror jeg at du glemme BMW Norge. Vet ihvertfall fra før at de har vært tverre når det har vært snakk om endring av kjøretøy (for ti-tolv år siden) Kan være at dette er annerledes nå...

Vet at biltilsynet i Trondheim har godkjent mye rart...så lenge at ting som bremser og understell har stått i forhold. Kan jo ringe de...

 

Når det gjelder kompabilitet med E30, så husker jeg fra tidlig på nittitallet en kar fra Stjørdal i nord-trøndelag som hadde en E21 323i. Dønn strøken sort. Bilen hadde en noe frisert E30 325i motor og mener at gear og diff også var fra E30. Interiøret var sorte sportstoler i skinn fra E30. Så jeg tror at dette er temmelig like greier. Forstår det sånn at du "fixer" det meste selv, så jeg tror nå at du vil eventuelt løser de hinder som måtte dukke opp... Bilen var forøvrig en lyskryss-dødare......den gangen :lol

 

Skal ikke blande meg inn i prosjektet ditt, ei heller fortelle deg hva du skal gjøre, men har ikke tanken om E36 3-liter M3 maskin, 323i look (enkel eksos på begge sider- IKKE doble lykter) og bankraner-utveksling streifet deg...? og ikke minst- original 323i instrumentering, den og dashbordet er SÅ fet!!...

 

Felgvalg- HELT einig!!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder godkjenning tror jeg at du glemme BMW Norge. Vet ihvertfall fra før at de har vært tverre når det har vært snakk om endring av kjøretøy (for ti-tolv år siden) Kan være at dette er annerledes nå...

Vet at biltilsynet i Trondheim har godkjent mye rart...så lenge at ting som bremser og understell har stått i forhold. Kan jo ringe de...

 

Når det gjelder kompabilitet med E30, så husker jeg fra tidlig på nittitallet en kar fra Stjørdal i nord-trøndelag som hadde en E21 323i. Dønn strøken sort. Bilen hadde en noe frisert E30 325i motor og mener at gear og diff også var fra E30. Interiøret var sorte sportstoler i skinn fra E30. Så jeg tror at dette er temmelig like greier. Forstår det sånn at du "fixer" det meste selv, så jeg tror nå at du vil eventuelt løser de hinder som måtte dukke opp... Bilen var forøvrig en lyskryss-dødare......den gangen :lol

 

Skal ikke blande meg inn i prosjektet ditt, ei heller fortelle deg hva du skal gjøre, men har ikke tanken om E36 3-liter M3 maskin, 323i look (enkel eksos på begge sider- IKKE doble lykter) og bankraner-utveksling streifet deg...? og ikke minst- original 323i instrumentering, den og dashbordet er SÅ fet!!...

 

Felgvalg- HELT einig!!

 

Har funnet ut litt allerede, fant et veldig oppegående forum på nettet og har allerede fått svart på endel spørsmål.

 

Setene passer ikke overens, det de anbefaler er å få tak i recaro til E21 som skal være bedre en setene i M3.

 

Videre har jeg fått vite at M3-motoren er "Bolt-on".

Da er det jo også mulig at drivverk og gearkasse også passer fra E30.

 

Hvis BMW Norge er like vanskelige som Møller, så er Tüv eneste løsning. Men skal i allefall sende de en henvendelse.

 

Når det gjelder 6-sylindra M3 motor, ja det kommer sikkert til å gå bra. Men det krever endel ombygging for å få den til å passe i motorrommet siden 316 i utgangspunktet er en 4 syl.

 

Jeg har også mistanke om at E21 ville blitt veldig framtung med en slik motor og jeg er ute etter optimale kjøreegenskaper, og da tror jeg at en lettere motor som M3 vil være riktig. Med Haltech så vil nok 220 HK ikke være helt urealistisk.

 

Jeg skal seff ha org.turteller, men skal se på muligheten til å få brukt det orginale speedomeret som står på 81" km. Når det gjelder dashbordet, er ikke det likt i alle E21 eller er det forskjeller der og.

 

Bilen skal være en sleeper, og da kommer jeg nok til å velge en enkel og litt grovere eksos. 316 merket blir stående på... ;)

 

Takk for innspill.

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår