mr.jenssen Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Har kjøpt et Optima Redtop som jeg skal montere i baasjerommet. Så lurer jeg på et par ting: 1) godkjenning på tilsynet? 2) Et par praktiske ting: Er jo to tykke røde ledninger som går inn på sikringsboksen...regner med den ene er fra batteriet, og den andre går hvor? Regner med at jeg må bytte ut den ene av disse med den kabelen jeg legger opp fra bagasjerommet... Er det en pluss inn og en pluss ut? Vil ha vekk mest mulig av ledningsnett i motorrommet, tar kanskje litt i gangen, men nå i første omgang er det å bli kvitt batteriet og de ledningene som går der. Men så er jo spørsmålet: Hva gjør jeg med ledning fra dynamo? Direkte bak til batteri? Jording fra girkasse til chassis, kan jeg legge den opp en annen plass? Jo mer input og forslag til dette jo bedre! Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brille2k Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Hadde du skulle hatt ett exstra batteri hadde det bare vært og kobla strøm rett på dynamo men du må jo huske jording til bilen og alt dette da siden du skal ha Hovedbatteriet baki så det vet jeg ikke så mye om :) Siter Min Link om mitt prosjekt http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=771629#post771629 Mine Modell Biler... http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1735563#post1735563 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet Januar 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Ja, poenget er jo en gradvis cleaning av motorrom, egentlig skulle motor ut igjen i vår/sommer og motorrommet cleanes og lakkeres, men ettersom jeg ikke klarer å la den stå i sommer så blir det sånn delvis cleaning. Kan selvfølgelig la batteriprosjektet vente til jeg skal ta hele motorrommet, men samtidig så er det greit å få gjort litt iallefall! Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jettamaster Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 med batteri i bagasjerommet vil biltilsynet godkjenne viss den har egen lufting, beste er viss du kjøper eller lager ein kasse med ein slange som går til utsida av bilen for lufting og fester kassa godt. det fekk eg vertfall beskjed om å gjera av det lokale biltilsynet. skal gjøre dette sjølv og da har eg tenkt å gå med ein 50mm ledning gra dynamo til starter så til batteri bak. til sikringsboks så legger eg ein 10 eller 21 mm. jording: jorda nærmast mulig batteri. - jorda dynamo til girkassa så til chassi. legg gjerne ein jording fra det jordingpunktet ved batteriet til det punktet som girkassa og dynamoen er tilkobla Siter -vw golf v 1,9 tdi (tddi) -vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v -vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip) -vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip) ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet Januar 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2006 Jeg har hørt at med et Optima gelbatteri så slipper man å ha utlufting? Beste er vel at jeg drar på biltilsynet her og spør, siden de skal godkjenne etterhvert...om de godkjenner resten av bilen er vel mer usikkert....må få meg godkjent singelvisker...og gewinde og lufteslanger til bremser før jeg besøker dem, skal jo ha godkjent motorbytte fra 8v til 16v også. Er ikke dynamo godt nok jordet via blokka på motoren? Og den igjen via girkasse? Sånn at en king size kabel fra girkasse til chassis er godt nok? Noen som har noen bilder av cleanede motorrom som viser hvordan de har løst denne kabelproblematikken? Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jettamaster Skrevet Januar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2006 viss du lakker motor, dynamo og slike ting så kan det skje at det blir dårlig kontakt. hadde dette problemet på den gamle motoren min. da la eg opp ein kable fra batteri til chassi, så til girkasse så til toppen nær dynamoen. fekk da betre lading bilen fekk betre tenning og målere viste meir nøyaktig. viss du skal ha 16v så kan du ta kabelen bak innsuget. eg har maxxima batteri, trenger ikkje noko utlufting der heller, sa dette til kare på biltilsyne men da måtte eg ha dokumentasjon på det. og viss du bytter til vanlig batteri seinare så skjer det noko så sitter du i det. eg meiner at det e betre å lage ein kasse. med utlufting Siter -vw golf v 1,9 tdi (tddi) -vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v -vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip) -vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip) ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet Januar 27, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2006 Vel, burde ikke være store problemet å få dokumentasjon på det fra Optimaforhandler...håper jeg:) Får vel nesten prøve meg frem og se...blir det for lite strøm får man kompansere litt I guess... Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gallagher Skrevet Januar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2006 tror alle biltilsyn kan nok til å vite at men ikke trenger utlufting på et gel-batteri.. vet de ikke det, burde de vurdere å begynne som frisører eller noe.. Siter - golf gti16vT prosjekt - 76 polo - prosjekt UR -polo - 77 derby - old skool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedWell Skrevet Januar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2006 Jeg har/hadde mitt batteri stående på høykant bak dempertårnet. Måtte da ha Gel for i det hele tatt å kunne ha det på høykant og få plass. Eneste han sa på tilsynet var at jeg burde få på en sikring. Det hadde jeg ikke der og da, for 60A sikringen jeg hadde var ikke nok til startstrøm. Siter Audi 90 Quattro, lekebil. Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/ Beetle 1957 Californian-Copper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonick Skrevet Januar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2006 Finnes det noen sikring som tåler start men alikevel har noen funksjon ved kortslutning da ??? tviler jeg nesten på Siter Golf 4 gti 99 mod x - en del golf 2 er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedWell Skrevet Januar 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2006 Kortslutning vil gå mot uendelig stor strøm om resistansen er ~0 Ohm (Ohms lov), og slå ut det meste. Det spørs bare hvor varmt det blir i kabelen før sikringen rekker å slå ut. Men så har jeg 25 kvadrat fram til sikringsboksen, og der får man jo selektivitet. Jeg har fått fatt i en 150A jeg skal prøve neste gang. Siter Audi 90 Quattro, lekebil. Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/ Beetle 1957 Californian-Copper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet Januar 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2006 Speed.Well, har du noe bilde av plassering? Jeg hadde håpet at jeg kunne ha mitt liggende på siden, sånn at jeg kunne lage ei ramme rundt det, og ha koblingene synlig bak plexi... Tenkte kanskje det var plass til å ha det liggende på høykant akkurat mellom baklykt og hjulbue, men har ikke vært i garasjen og prøvd... Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.