ragua Skrevet Januar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2006 Jeg har en Audi A4 1.8TQ som har blitt trimma endel. Den har nå en Turbonetics turbo. Men jeg har litt problemer. Jeg har siden jeg kjøpte bilen hatt problemer med ujevnt turbotrykk. Jeg trodde først det var boost controlleren som var gåen. Problemer er kort sagt at den ladder forferdelig ustabilt. Etter å ha fått opp olje og vanntemp greier jeg fint ladde 1,4 bar (der boost controlleren peaker) men når jeg når denne grensa siger den ned til 0,5 bar. (Der wastegaten peaker) Når jeg har kjørt litt småhardt og skal dra den ut greier jeg såvidt ladde 0,3 bar... Med andre ord: det er enorm forskjell på trykket. Idag fjerna jeg boost controlleren slik at trykket styres etter wastegaten som skal være innstilt på 0,5 bar. MEN første turen drog jeg den opp til 1 bar men så sank den ned til 0,7.. Så etter noen runder drog jeg bilen ut og greide såvidt 0,2 bar @ 5500 rpm. Jeg sjekka turboen da jeg fjerna boost controlleren og skovlene inni er veldig stramme og fine. Slangen på wastegaten er det ingen lekasje på. Personlig tror jeg det er wastegaten som er ødelagt men jeg forstår ikke hvorfor det er så forskjellig alt ettersom temperaturen endrer seg... Noen som har tips? Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Du har selvfølgelig koblet ut magnetventilen ikke sant? Prøv å kjør uten vakumslange til wg og sjekk trykk da Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Januar 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 magnetventilen? :wonder Kan prøve i morgen å koble vekk vakumslangen. Hvilket trykk skal jeg ha da? Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
!TK! Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Det må en del forandringer til på motoren. Drivstoffpumpa får en nyutviklet styrings- og kontrollenhet. Styringen av ladetrykket foretas av en magnetventil og kontrolleres elektronisk. Magnetventilen består av to deler , en ventil og en magnet. koster flesk og skifte(8300 +-). og sysnt eg leste no om att den sku skiftes etter ett vist km tall :S men ekje sikker på om det gjaldt den. Men vist det var den sku den skiftes etter 80.000 km. Pulserer turbotrykket oppover registeret ? ein kompis som hadde det prob. da var det magnetventilen. Siter x - Cagiva Mito 125cc Kommer bil , satser på japse-bil! alacocaina Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Januar 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Det må en del forandringer til på motoren. Drivstoffpumpa får en nyutviklet styrings- og kontrollenhet. Styringen av ladetrykket foretas av en magnetventil og kontrolleres elektronisk. Magnetventilen består av to deler , en ventil og en magnet. koster flesk og skifte(8300 +-). og sysnt eg leste no om att den sku skiftes etter ett vist km tall :S men ekje sikker på om det gjaldt den. Men vist det var den sku den skiftes etter 80.000 km. Pulserer turbotrykket oppover registeret ? ein kompis som hadde det prob. da var det magnetventilen. Kan ikke si det pulserer så mye. Av og til kan det variere skikkelig men. 8300,- +/-? Det er jo mer en hva det koster for en helt ny turbo med wastegate?! Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
!TK! Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Kan ikke si det pulserer så mye. Av og til kan det variere skikkelig men. 8300,- +/-? Det er jo mer en hva det koster for en helt ny turbo med wastegate?! ja vett det hørres sykt ut. trur nesten ikkje på det selv. men d var i vertfall det eg fant ut den kosta på nett. vist ikkje eg har tatt veldig feil da. trur du bør få den på verksted eg , be de sjekke wastgate,turbo, magnetventil,slanger og div andre deler i trubo systemet. Siter x - Cagiva Mito 125cc Kommer bil , satser på japse-bil! alacocaina Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Januar 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Tviler på at jeg kjører med magnetventil egentlig da jeg har en separat boost controller.. Jeg har ikke sjekka dette så skal se på det i kveld. Motorlampa lyser ikke så det er ikke noen feilkoder heller. Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Magnetventilen er ikke dyr i allefall litt under 1000kr. Prøvde å finne delenret til deg nå men fant det dessverre ikke Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
!TK! Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Magnetventilen er ikke dyr i allefall litt under 1000kr. Prøvde å finne delenret til deg nå men fant det dessverre ikke okok. min feil. synst det var litt dyrt med 8300 :P hehe! Siter x - Cagiva Mito 125cc Kommer bil , satser på japse-bil! alacocaina Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Januar 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 okok. min feil. synst det var litt dyrt med 8300 :P hehe! En ny turbo med wastegate ligger jo på ca 6000,- så jeg reagerte litt på den prisen ja. :P Skal nå aller først sjekke opp alle vakumslanger o.l. Vil motorlampa lyse vist det ligger feilkoder på LMM, magnetventil eller bankesensor? Noen som vet pris hos Møller for diagnose på bilen min? Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Januar 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Kjørte hjem fra jobb nå.. Med en gang jeg såg at olje og vanntempen hadde komt seg opp girte jeg ned å drog på. Nå ladda jeg 1,4 - 1,5 bar UTEN boost controller. WHY?!?! jeg fikk ikke sjekka om den holdt seg der stabilt for bakenden begynte å komme. :P Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboXs Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 tipper det er membrannen i wastegaten din som er smeltet eller noe jeg. sett ei vacum pumpe på den å sjekk om den holder vacum Siter Bmw M3 Turbo Nissan king-cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Januar 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 tipper det er membrannen i wastegaten din som er smeltet eller noe jeg. sett ei vacum pumpe på den å sjekk om den holder vacum Veldig smart. Stikker å prøver dette nå. :) Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerUlv Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Kjørte hjem fra jobb nå.. Med en gang jeg såg at olje og vanntempen hadde komt seg opp girte jeg ned å drog på. Nå ladda jeg 1,4 - 1,5 bar UTEN boost controller. WHY?!?! jeg fikk ikke sjekka om den holdt seg der stabilt for bakenden begynte å komme. :P HVis du gjør som noen sier her å blinder WG slangen eller fjerner den, lader turboen ALT det den klarer, disse bilene har som sagt tidligere elektronisk styrt ladetrykk, dvs du må chipe bilen for å kunne lade mere.. Hvis du bare drar trykket opp med Boostcont eller stiller på WG staget skjønner ECU'n ingenting å du får mye rare ladetrykk..Hvis motorlampa ikke lyser, ligger det ingen feilkoder inne, en diagnose på VAG-verksted koster dobbelt hvis ikke 3 ganger så mye som et ikke merkeverksted.. Vi tar vel 300 for en diagnose på jobben og den er like gos som hos Møller.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ragua Skrevet Januar 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 HVis du gjør som noen sier her å blinder WG slangen eller fjerner den, lader turboen ALT det den klarer, disse bilene har som sagt tidligere elektronisk styrt ladetrykk, dvs du må chipe bilen for å kunne lade mere.. Hvis du bare drar trykket opp med Boostcont eller stiller på WG staget skjønner ECU'n ingenting å du får mye rare ladetrykk..Hvis motorlampa ikke lyser, ligger det ingen feilkoder inne, en diagnose på VAG-verksted koster dobbelt hvis ikke 3 ganger så mye som et ikke merkeverksted.. Vi tar vel 300 for en diagnose på jobben og den er like gos som hos Møller.. Da har jeg vært å skrudd litt på bilen. Konkulderte med dette: Turboen = Tight og fin Wastegate = Satt trykkluft på den med måleinstrument. Åpnet seg ved 0,6 bar og holdt på trykket. Lekkasjer = Ingen.. Fant disse feilene: - Den orginale magnetventilen var tilkoblet uten slanger. (Hva er dette da TS?!) - Etter å ha kjørt bilen litt hardt slik at den laddet såvidt 0,2 bar stoppet jeg den i 2 minutter for så å starte igjen. Da laddet den greit igjen men stadig ujevnt. Med andre ord tror jeg dette problemet sitter i hjernen! Skal ta diagnose på den i morgen. :) Til slutt når jeg kom hjem åpna jeg panseret og hørte en ganske høy elektronisk klikkelyd. Fant ut at den kom fra en boks der LMM og magnetventilen går inn på. Ser slik ut: Noen som vet hva det er og hvorfor den lager disse klikkelydene? Siter Får jeg lov til å skrive dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.