Gå til innhold

Remote på CD-spiller - relé

Ranger emnet

PsychoPat

Anbefalte innlegg

http://www.clasohlson.no/shop/store/main.asp?COSID=8643469579F1414E93402E4DE7DE590C112163

Jeg skal koble et relé til remoten fra CD-spilleren. Problemet mitt oppstår når jeg aldri har gjort dette før. Jeg vet at jeg ikke burde belaste remote utgangen med mer enn ca 200mA, så det er viktig at reléet ikke trekker mer enn det.

Spørsmålene mine er:

- Kan noen tegne opp hvordan jeg skal koble opp reléet jeg har linket til ovenfor?

- Er det mulig å finne ut hvor mye strøm det reléet trekker, eller trekker aldri reléer stort mer enn 200mA?

- Skal jeg bruke "Enkel" eller "Vekslende" relé når jeg skal koble til 2 vifter og to forsterkere?

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke opp noe spes relè når jeg trykker på linken din så jeg aner ikke vilket rele du tenker på.

Men du bør bruke et rele med en motstand mellom spole kontaktene for å unngå at relèt gir fra seg en "strømspike" når du slår av spilleren.

denne "strømspiken" kan muligens skade spilleren.

med et vanlig bilrele er som regel kontaktene merket med:

30 = Strøm inn

85 = signal til spole

86 = Jord for spole

87 = Strøm ut når det er strøm på 85

Et vekslende relè kan også brukes men da du ikke trenger det, er det enklest å bruke et vanlig relè

det finnes mange andre måter å koble opp slike relèr, men hvis du ikke har så mye greie på det vil en lengre avhandling bare være forvirrende ;)

Spillerens remote utgang kobler du derfor til 85 kontakten.

86 kontakten jordes.

30 kontakten kobles til batteriet (helst via en sikring)

87 kontakten kobles til forsterkerne og viftene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trykker på linken kommer det opp en side med Fjernlyskonsoll, Blitzlys og under der kommer:

Bilrelé for ekstralys, signalhorn m.m. 12 V, maks. 30 A

Svaret ditt gjorde mange ting klarere, takk! En lengre avhandling sier jeg ikke nei takk til. Så skriv gjerne! :)

Det jeg fortsatt lurer på:

- Hvordan finne ut hvor mye strøm reléet trekker?

- Hvordan vet jeg at reléet har en motstand mellom spolekontaktene?

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har vært oppe flere ganger før, det finnes både tegninger, beskrivelse og bilder... m'm søk... :) apropos: det er ikke motstand som skal sitte i parallel med spolen men en diode.

edit2: fant tråden for deg doh

RELLE

generelt så trekker de fleste relle av den type under 100mA, men det er ikke maksimal strøm trekket som er farlig men den inverterte spenningen som spolen genererer når den slås på... derfor er viktig med diode koblet i sperre retning da den vil "kortslutte" den "inverterte spenningen", og til alle andre som slitter med støy og plopp lyder ved betjening av lys eller annet elektrisk så kan faktisk være rellen som generere den pulsen og den forplantes videre gjennom det elektriske anlegg.

edit2: okei, nå skjønner jeg hva fe3t mente ang mostanden: trodde du mente et motstand mellom + og - på spolen men du mener en motsdand mellom selve "brytteren" m'm men da skal faktisk kontaktene være meget dårlige og ved større strøm trekk at disse kan skappe "spikes" ellers kan man bruke en motstand på over 1-2Mohm isåfall men dette kan desverre gi deg en liten strøm forbruk og kan faktsik også være nok til at transistoren som er i ampen allikevel oppfater inngangen som "høy" og slår PÅ forsterkeren... derfor: dropp det med motstanden i over "brytrne" men heller bruk en diode over spolen.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg vet ikke hva som gikk av meg. Min rutine er alltid å søke først, spørre etterpå. Tror jeg begynner å få dårlige vaner.

Det demrer mer og mer for meg her. Jeg tror faktisk jeg kan kjøpe inn delene, og heller spørre hvis jeg går på en kebab underveis. Dioden du pratet om fant jeg: ?

http://www.clasohlson.no/shop/store/main.asp?COSID=8643469579F1414E93402E4DE7DE590C112163

---------------------------------------------------------

Kiseldiode type 1N4148 (switch-diode). Maks. 100 mA, 75V.

---------------------------------------------------------

Så kobler jeg dioden bare slik du risset inn på dine egne reléer i tråden du linket til?

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp! den dioden holder i lange banner... m'm , ja, du kan koble det slik om du ikke "følger" standaren så bare pass på riktig polaritet i forholdt til dioden, releen vil slå seg uansett på om + går inn på 85 eller 86 eller omvendt med minusen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du kan koble det slik om du ikke "følger" standaren så bare pass på riktig polaritet i forholdt til dioden, releen vil slå seg uansett på om + går inn på 85 eller 86 eller omvendt med minusen. :)

Jeg har store problemer med å skjønne hva du mener her... :( Uansett, det jeg tror du prøver å si er at reléet slår seg på uansett hvilken vei jeg setter dioden på 85 og 86, problemet er bare at dioden ikke virker slik den er ment om jeg kobler feil?

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store problemer med å skjønne hva du mener her... :( Uansett, det jeg tror du prøver å si er at reléet slår seg på uansett hvilken vei jeg setter dioden på 85 og 86, problemet er bare at dioden ikke virker slik den er ment om jeg kobler feil?

:) hehe mente katoden alltid mot pluss... om du skulle koble minus på katoden så vil dioden lede og dermed kortslutte spenningen. følg bilde/tegningen, det er det enkleste!! :titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er litt vanskelig å formulere, men jeg prøver: Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal koble dioden. Jeg har koblet den slik jeg mener den skal, uten å sette strøm på delene. Jeg har koblet den slik at den sorte rundingen på dioden (altså merkingen) er mot "86", den andre enden er selvsagt koblet til 85. Når jeg ser på bildet ditt matador i denne tråden ser jeg at merkingen på dioden er lagt mot "86".

Spørsmålet er så: forstod noen forklaringen min, og har jeg koblet riktig. Jeg beklager min mangel på eventuelle faglige uttrykk, men jeg har beskrevet koblingen min etter beste evne. damndamn

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :) Jeg bare lurte litt jeg vettu! Tenkte kanskje du skulle ha på et relé som gjorde at REM fikk strøm når du skrudde på bilen! og det så jeg ikke helt nødvendigheten i ettersom det er dette REM er til! ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er litt vanskelig å formulere, men jeg prøver: Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal koble dioden. Jeg har koblet den slik jeg mener den skal, uten å sette strøm på delene. Jeg har koblet den slik at den sorte rundingen på dioden (altså merkingen) er mot "86", den andre enden er selvsagt koblet til 85. Når jeg ser på bildet ditt matador i denne tråden ser jeg at merkingen på dioden er lagt mot "86".

Spørsmålet er så: forstod noen forklaringen min, og har jeg koblet riktig. Jeg beklager min mangel på eventuelle faglige uttrykk, men jeg har beskrevet koblingen min etter beste evne. damndamn

ringen i den ene enden til dioden forteller at den enden er katoden ;-) så du har koblet riktig!! katoden mot pluss og pluss inn på 86 er riktig!!

du har forklart det riktig locoPat!! :w00t

Lenke til kommentar
Del på andre sider