Gå til innhold

Hjelp! skoleprosjekt.

Ranger emnet


Jonolav95

Anbefalte innlegg

Vell, nå skal vi ha ett ganske så stort prosjekt på skolen.

jeg bestemte meg for å ha om Amerikanske biler.

kom med denne problemstillingen:Hva skiller amerikansk bilindustri fra europeisk? Hvorfor er amerikanske og europeiske biler vært så forskjellige historisk sett?"

 

takker for alt av svar:) :chevy

 

EDIT: ny problemstilling;P

O 87 Bmw 320i

x 90 Opel Calibra 16v 4x4

x 90 Opel Calibra 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, nå skal vi ha ett ganske så stort prosjekt på skolen.

jeg bestemte meg for å ha om Amerikanske biler.

kom med denne problemstillingen: Hvorfor har det seg slik att gamle Amrikanske biler er så mye bredere enn gamle europeiske biler?

 

takker for alt av svar:) :chevy

 

Kan være mange grunner til dette..

Amerika er jo som kjent ett stort land med lange sletter og store/brede motor veier, de har/hadde billig bensin og lagde store biler med store motorer pga. amerikanerene liker/likte store biler som kunne brukes til mye.

De fleste steder i europa har/hadde mindre og trangere veier, dyrere bensin og deretter mindre biler med mindre motorer så det ikke ble for kostbart å eie en bil.

det er noen "stikkord" ihvertfall..syns du bør ha en litt annen problem stilling, hvorfor lagde amerikanerne store biler med store motorer f.eks?noe i den duren der.. kan skrive mere om det også!

- 97mod. Vw Passat 1.8 20V Turbo

BSR Steg 3.

 

* 87mod. Bmw E30 325 Tic

* 87mod. Honda Prelude 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått godkjent den problemstillingen? Syns det var litt tynt grunnlag å skrive det du kaller et stort prosjekt om. Det Hassa foreslo syns jeg var bedre, og ikke så snevert.

 

Du kan for eksempel skrive noe sånt som: "Hva skiller amerikansk bilindustri fra europeisk? Hvorfor er amerikanske og europeiske biler vært så forskjellige historisk sett?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Tommy erwin: godt forslag, problemstillingen er nå endret til ditt forslag:) takk:) kom gjerne med flere innspill:)

 

 

Bare hyggelig ;)

 

 

Én grunn til at gamle europeiske biler er så små var jo at andre verdenskrig hadde lagt stort sett hele Europa i ruiner. Og folk flest hadde ikke råd til annet enn små billigbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig ;)

 

 

Én grunn til at gamle europeiske biler er så små var jo at andre verdenskrig hadde lagt stort sett hele Europa i ruiner. Og folk flest hadde ikke råd til annet enn små billigbiler.

 

Godt poeng. Se på Peugeoter fra tidlig 30-tallet. Chrysler Airflow og Peugeot 402 (tror jeg) var i bunn og grunn samme bil.. Like store. Og 402en var ingen veldig stor bil på den tiden. Etter andre verdenskrig ble bilene gjort langt mindre og billigere. Før andre verdenskrig hadde imidlertid ikke alle råd til bil, pga at bilene var dyrere (og større). I Europa fikk man andre verdenskrig, og i årene etter ble biler billigere, det samme med hvitevarer, osv.

I tillegg var bensinprisene høyere i Europa enn i USA..

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har forsåvidt alltid vert slik i motorsport at usa bare har puttet i større og større motorer, mens europa og japan har satset på lette,små og smidige biler med god aerodyamikk. noe usa kompanserer med å sette i 10 liter supercharged v8

 

men de begyner å komme seg nå da siden bensinprisene er høye

Den som arbeider masse gjør masse feil , den som arbeider lite gjør lite feil , den som bare sløver gjør ingen feil , den som ikke gjør feil blir forfremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usa er et land rikt på ressurser, dvs at de trenger så og si ikke trenger å importere komponenter som trengs for å fremstille biler. Dette er også med på å styrke deres egen industri, som igjen gir am-folket bedre økonomi og større kjøpekraft. De får da større krav til komfort, også på bilfronten, som sammen med billig bensin gir utslag i store og motorkraftige biler.

 

For å ta europeisk bilindustri, så er den mere preget av samarbeid mellom fabrikkantene, dvs ulike merker og modeller. Jeg ser for meg at dete kan komme av at det er begrenset med ressurser i EU sammenlignet med USA, og at det er dyrere å produsere biler i EU, pga import av enkelt komponenter..

 

Dette er det jeg kan komme på av grunner for at de to industriene er som de er, sånn på stående fot..

Jeg er temmelig sikker på at det er mange her inne som ikke er enig med meg, og kommer med andre argumenter. Noe jeg håper de gjør, slik at du får ett aå stort bakgrunnsmateriale som mulig å bygge videre på, og sile ut de tendensene som alle fremhever.

 

Lykke til.:)

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår