laupsa Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 Hei.. har ein corolla 1,3 DX 1985 modell med 2E motor.. har på den 195/50 R15 dekk båe framme og bak.. når eg har full bil og køyrer over små humper tek innerskjermen nedi dekket.. kva kan eg gjere for å forhindre dette? kan ein få tak i stivare dempera, eller høgare.. ? kvar ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
otis Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 Kjøp heller riktige felger og dekk slik at de ikke er for brede iforhold til bilen sin toleranser. Men du kan også valse hjulbuene dine, og prøve med høyere dempere, eller mye stivere dempere som gjør at bilen ikke klarer å komme seg så lavt ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laupsa Skrevet Januar 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 felgane fekk eg !;) so eg hakje betalt noko fø dei!:D morph :) :) ha tenkt på å valsa hjulbuane, men vkje da kanskje ødelegga lakken på buane på ein så gammal bil som 85 modell.... ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauk Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 Hei.. har ein corolla 1,3 DX 1985 modell med 2E motor.. har på den 195/50 R15 dekk båe framme og bak.. når eg har full bil og køyrer over små humper tek innerskjermen nedi dekket.. kva kan eg gjere for å forhindre dette? kan ein få tak i stivare dempera, eller høgare.. ? kvar ? Du mener stivere fjærer. Demperenes (som egentlig er et litt misvisende navn) oppgave er ikke å dempe for støt - det er det fjærene som gjør. Demperene skal dempe fjærenes svingninger/oscilleringer. Derfor oppleves en bil med slitte dempere som gyngende etter ei dump; fjærene får svinge fritt etter dumpen. Standard dempere demper ofte bare ene retningen (når de blir sammentrykt), mens andre litt mere hardcore-utgaver demper begge retninger, og blir dermed - i teorien - dobbelt så effektive. Ref: compression og rebound. Men jeg ville heller - som nevnt tidligere her - gjort noe med at innpresset ditt. Evenuelt valset hjulbuene... Har du flaks så er det bare toppen av den "leppa" som går inn mot hjula som tar borti. Kanskje det holder med å fjerne etpar mm her? Siter /Jon. '94 MX-5 1.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laupsa Skrevet Januar 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 Hmm.. Sikkert rett som du seier:p Men da e berre ein liten del som tek borti meina eg å ha merka.. Så har skjert vekk ein liten del allereie men ikkje nok, so tenkje no å skjera vekk meir og sjå om det hjelper.. Men om eg valsar hjulbuane vil ikkje lakken sprekka då på ein sånn gammal bil ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauk Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 Hmm.. Sikkert rett som du seier:p Men da e berre ein liten del som tek borti meina eg å ha merka.. Så har skjert vekk ein liten del allereie men ikkje nok, so tenkje no å skjera vekk meir og sjå om det hjelper.. Men om eg valsar hjulbuane vil ikkje lakken sprekka då på ein sånn gammal bil ? Ikke nødvendigvis. Altfor mange faktorer som spiller inn til at man kan svare noe konkret på det. Alder på lakken er bare en liten del av disse. Cluet er vel å gjøre det på en skånsom måte. Her kan sikkert andre bidra med mere info. Siter /Jon. '94 MX-5 1.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superthomas Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 Valsing: Kommer an på hvor mye du skal valse. Min sprakk ikke før vi valsa max (hele kanten valsa rett opp+ skjermen dradd ut en god cm på hver side) og det var så vidt det sprakk i det hele tatt. Er ikke verre enn å legge på ny lakk der det sprekker da, fullt mulig å få det pent fordet. Tror ikke du behøver valse mye, vet 17 tommere med 215 er mulig på de bilene , med litt jobb seff. Fjærer: fjæra kan være bra stiv den, men det er fremdeles demperen som må ta av for mesteparten av støtet. Med senkesett og kjipe dempere blir problemet som oftest bare værre. Legg penger i stive (eller justerbare, kommer an på hvor mye $$ du vil bruke) gassdempere, så vil det hjelpe betraktelig! Demperen vil da ikke bunne så lett siden den er "seigere". Fjæra gjør bare det den skal gjøre, nemlig å fjære, altså å få demperen tilbake til utgangspunktet etter en dump/whatever. Kan ikke nekte for at det blir litt stivere med harde fjærer, har hatt en del selv. Men min erfaring er at dempere er alfa-omega. Eller så selger jamex "bump stops", en slags gummiforing du trør over demperstaget slik at sylinderen treffer foringen et stykke før det bunner (altså den tillater kun kortere fjæringsvei). Syns kanskje dette er litt ymse.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laupsa Skrevet Januar 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2006 veit sånne bumpstops er ulovlige i alle fall, etter det eg har høyrt. Men.. hmmm Mulig valsing blir noko av ja.. Eller å skjera vekk meir av hjulbuen inni slik at det blir større rom til dekket... Ser ti gongar feitare ut med feite felgar enn stygge stålfelgar, og så heng den 1029 gongar betre på veien også med dei dekka enn dei andre dårlige på stålfelgar:p hoho Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.