Gå til innhold

xxs Lupos einserprojekt a.k.a. 'posörbilen'.

Ranger emnet


xxs Lupo

Anbefalte innlegg

Disse har jo sin sjarm, old school hvertfall :cool:

Har dom verkligen det?:rolleyes: ;) Dom var verkligen udda i alla fall. Har nog aldrig sett dom tidigare tror jag.

 

I morgon bär det av till Bugrun, jag åker i den första av tre grupper från Göteborg klockan 11. 30mil enkel väg och 4 växlat med 8x13" på Golfen varvar ganska bra, det kan bli spännande. Sänkte bilen en del i går också, kapade av 4 varv per fjäder... Nu ligger oljetråget ungefär 5cm från asfalten och avgassystemet ytterligare 2 cm lägre. Jag ska dessutom fylla upp hela bilen med grajer som ska säljas lite fälgar och sånt och annat som får en att överleva helgen... Blir till att köra försiktigt upp till Mantorp.:driving Hade tänkt att klara mig från att köra sönder bilen på min födelsedag som infaller i morgon. birthday

 

En liten bild framifrån bilen får det bli för att se hur bilen ser ut nu, nästa gång blir det 14" så det inte ser så högt ut. Vill fortfarande helst ha mer än 5cm frigång mellan oljetråget och marken, lite mer lättkört då, sen fyller dom ut hjulhusen lite dåligt också tycker jag, ser lite dumt ut.

http://images2.fotopic.net/?iid=yiyfb3&outx=600&noresize=1&nostamp=1

 

Vi syns på Bugrun allihop hoppas jag!:hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grattis med dagen da :w00t

 

PS! Må kjøre fint med einsern nå da ;)

Tack så mycket.hellothere

Jo det var lite ovant att åka låg bil igen, det var några år sedan sist (2002?), då var det Lupo med ats classic 8x13" som gällde... Men det gick fint nu också, bara avgassystemet som drog i lite ibland när vägen var dålig. En av de tre gubbarna som jag åkte tillsammans med körde en einser cab med 15" hjul med 'rätt' däckstorlek, han låg bakom mig hela vägen hem och vi bor i samma by, han körde 25mil, jag körde 29!:respect Det varvade rätt bra också, när vi låg i 110 (en Passat 1,8t med farthållare) så varvade det runt 4200rpm.:eek: Men den blir pigg och bra med småhjulen, einser cab ägaren sa att han knappt hängde med när vi skulle köra om några bilar så det är väl ett gott betyg, brummar gott med min lilla Weber under huven också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjena Mr.Lupo.

 

Trevligt at råkas på bugrun. Synd vi ikke så deg mer senere på dagen, men det hasta litt med å få dusja i den utrolig behagelige dusjen på bugrun :P

Tack det samma, ja det hade varit roligt att få kikat lite närmare på era bilar och fått pratat en stund till. Jag fick ju den stora äran (eller?:wonder ) att vara domare på en grej som http://www.gtiklubben.nu kör på alla sina träffar och så även Bugrun, det är en bilbedömning som är lite grundligare eller vad man ska säga än på en vanlig utställning, går under namnet 'finaste bil' helt enkelt. Men får extra poäng om bilen används på bankörning och att den körs till träffen, inga trailerqueens helst.

 

Varje bil kanske tar runt 20min att bedöma, då bedöms bilen efter ett protokoll där saker som dokumentation/presentation/historia på bilen och bilens skick i motorrum, kaross, inredning mm, så allt från gaspedal till renhet på bromsar ska kollas typ, så det tar en stund... Här tas även lite hänsyn till hur gammal bilen är och om den är renoverad eller helt standard, så det är inte ett måste att bilen ska vara ombyggd fast än dom oftast är det, byggstilen är inte heller noga utan bara det är bra gjort. Vann detta med Lupon några gånger på bugrun till och med, det brukar vara hård konkurrens och många fina bilar. Men eftersom det tar sån tid att bedöma så blev det inte så mycket annat gjort på söndagen.

 

Dusjen var inget vidare skön som vanligt nej.:shake Provade den på lördag natt och det var helt sjukt kallt, trodde nästan inte att vatten kunde bli så kallt.:oohh

 

Jag tog en hel del bilder under helgen men har inte fått lagt upp dom på internet än.zzzz Besök istället Jani Hasts sida http://www.hastig.se han är lite snabbare på att lägga ut bilderna än mig, brukar ta några fler bilder också än mig.

 

Några av mina bilder kan dock ses på sveriges bästa banåkar forum rejsa.nu, Barbapappa är mitt nick där.

 

Provar att få med nån bild av mitt gamla junk till bil här också från Hastig.se

IMG_6174.JPG

IMG_6588.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult å hilse på xxs_lupo.

tøff bil du bragt med deg oxo.

vi får kanskje prate mer neste gang man ses. helgen var über råå!!

Tack det samma! Det var väldigt roligt att det kom så många här från bilforumet, kul att se bilarna man läser om 'live.:cool:

Vi syns vell på bagran tjugohundraochsju hva?

Det lär vi ju göra, om inte tidigare.;) Ni har ju trevliga träffar i Norge också som jag brukar åka på, Gatebil Juli och sept brukar jag ju oftast åka på, men det brukar ju vara rätt dåligt med VW-bilar i min smak där.:well Ni som har koll på grejerna, har inte VACN nån mer träff på Rudskogen i år? Hade varit kul att kika på den norska motsvarigheten till våra egna klubbträffar.:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jååååååååå, grymt me plåtfelgar... Trevligt bil du har där... Jäg provar att fiksa en plats förr Die Aller Vaerste tills gat-bil oxå...

Och nu har jag med funnit mej en fyra dörs Golf...

Va tycks om min svenska då? :bok

Haha, tack tack!;) Din svenska är nog nästan bättre än min norska får man säga.:) Den Golfen verkar väl bra, bra grund till ratlooker, eller ska den få ny lakk, är det manillagrün årsmodell 77? Vad är det för planer för den om man får fråga, eller det kanske redan finns en tråd om den?

 

Die Aller Vaerste på Gatebil, gläder mig åt detta jag.m'm Bra att nån tar upp kampen mot 'plastbilarna' på träffarna tycker jag. I Sverige så finns det ett litet gäng inom gtiklubben som kallar sig FMOTS där jag är 'prospect',Föreningen Mot Ombyggnation Till 90:ans Stötfångare, att göra det motsatta är helt OK, FMOTS inriktar sig väl mest till mk2-ägare...;)

 

Jag hade faktiskt en 4d einser fra 1975 som jag hittade mer eller mindre ödelagd ute på gatan hos en vän för ett år sedan, men den var i sämre skick än vad jag trodde så den såldes efter att jag hade plockat det som fanns kvar av kromet. Så jag har 4st dörrhandtag men dom verkar passa mindre bra på min 83a.:wonder

 

Just årsmodell 75 är väldigt populära här i Sverige, dels är det ju veteranbil så den ska bara på biltilsynet varannat år, sen är det inga avgaskrav så då kan man nästan montera i vilken motor som helst, enda årsmodellen man kan montera i egentillverkad turbomaskin i, vissa regler finns dock för detta men det är betydligt friare än att göra det i en 80-talsbil. Det brukar också vara många som monterar diesel i denna årsmodellen efter som alla vetaranbilar är skattefria, skatten på dieselbilar här är ju stor annars tycker jag tyvärr och denna skatten baseras på vikt. Nästan 3000skr/år för en einser Jetta och det dubbla för en Audi 100 avant~94 års modell, nu kostar ju dieseln nästan lika mycket som bensinen så det lönar sig ju inte lika fort heller...

 

Den bilen hade haft en eier fra 75 - 04 och den var i nyskick när han gav bort(!) bilen till bilhandlare som bodde i huset brevid. Jag har för mig att den bara hade gått 10000mil, han som fick bilen lät sin son överta bilen och han lånade i sin tur ut den till en som hade fått smak på vitt pulver, han lyckades köra slut bilen helt på under ett halvår!:deng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nya fälgar på bilen igen, nu med bättre sänkning (-6varv bak och -4 fram på min 60mm sänkning), tack Bosch.:thumb

IMG_1119.jpg

IMG_1124.jpg

IMG_1123.jpg

Lite för hög fortfarande dock, men jag vill inte såga sönder skärmarna på den annars så gott som rostfria bilen.

 

Monterade även i en bättre trimkam nu i veckan än den som jag redan hade i bilen. 284gr duration och 11,1 i lyft, lite bättre drag med denna än den gamla okända trimkammen. Men man blir ju lite sugen på en uppsättning större Webrar, kör ju just nu med den där Webern som man kan montera på orginalinsuget, funkar bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det verkade inte som att min lilla Weber förgasare räckte till efter den nya kammen monterades, och efter att ha pratat med många som kan sånt här bättre än mig så kom jag fram till att en uppgradering kunde vara på sin plats. Sen har jag alltid tyckt att motorrummet på bilen har varit väldigt smutsigt, det verkar som om nån har hällt ut rostskydd eller nåt över all lackad plåt, det svart kladdet finns överallt och sitter hårt fast. :shake Jag ska försöka hitta nåt bra avfettningsmedel att vaska av grejerna med, diesel ska jag prova först.

 

IMG_1218.jpg

Så här stod det på den Webern som satt i, portarna verkar vara 36/36mm stora efter att ha mätt. Bilen gick väldigt mycket bättre än med orginalförgasaren när jag bytte, upp till typ 120 går det faktiskt ganska bra att hänga med min polare som har en einsercab med 'gti' motor, sen är det värre.:)

 

IMG_1225.jpg

In rust we trust, bara några skruvar kvar att släppa här, det är bara motorfästet på kamremssidan som inte är loss nu... Alla skruvar hade än så länge släppt väldigt lätt, inga problem alls.

 

IMG_1227.jpg

Åh guuud va den satt den sista bulten! :oohh Tobbe fick rycka ut och hämta sin tigersåg, vi böjde bara motorfästet mer och mer när vi försökte få ur bulten för hand, helt omöjligt kändes det som.

 

IMG_1229.jpg

Med sågen gick det mycket bättre.:pray

 

IMG_1245.jpg

Då var den ute, insuget var inte heller så svårt att få loss, bultarna såg nya ut! Grenröret var värre, drog nog av 4 bultar tror jag...:well:

 

IMG_1231.jpg

Så här ser det ut, tomt men väldigt smutsigt. Detta ska inte på något vis bli en orginalrenovering med superputs då resten av bilen har fin patina, visst finns det nån rostfläck här och där, men dom är inte stora och bilen är ju från 83 ändå...

 

IMG_1254.jpg

Två såna här har jag tänkt att få plats med, har köpt insug, två stycken Weber DCOE-40 och munstycken för flera tusen kronor. Ska köpa tryckregulator och ny elektrisk bensinpump för att få ett säkert flöde. Jag tror att jag ska ha en bränsletrycksregulator på mellan 0,25-0,30bar, det verkar mer som det blir 0,30bar enligt dom som jag har pratat med. Även ny packningssats till motorn och till förgasarna plus banjokopplingarna och bultarna till dessa för bensinen.

 

Har fått låna ett bättre begagnat grenrör av en Scirocco einserförare här i gtiklubben som jag får köpa om jag vill, han håller på att montera 1,8t motor istället så han trodde inte att han skulle behöva detta mer. Ska prova om det passar bättre med det nya insuget...

 

Det var väl allt för denna gång.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår