Gå til innhold

hvor god sikt i forhold til x-antall kelvin

Ranger emnet


acoupe

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Trur ikke du heeelt leser hva jeg skriver

Hvorfor jalla ? Irritert fordi en eller annen bil som antageligvis er finere enn din irriterer deg i trafikken ?

Og ja, jeg trur og vet det når det gjelder snøstorm.

 

 

Det er JALLA fordi det er 100% tåpelig å kjøpe pærer som har en fargetemperatur nesten utenfor lysspektret som øyet kan oppfatte. Jeg forstår godt at du synes det er bra på snø ettersom 12000K er nært blacklights spektrum og hvitt blir glødende i blacklight. Det du derimot vil oppleve på asfalt, og spesiellt på våt asfalt, er at lyset er svært mye dårligere. Hva er poenget med å kjøre rundt med Xenon-lys når noen gode halogen-pærer lyser bedre? Er mange biler her i byen som er finere enn min, Audi RS6, Mitsubishi Lancer Evo 6 TME, Lexus GS430 osv, men å bli irritert?! Tviler på at det er så mange på planeten som irriterer seg over at det finnes finere biler enn ens egen.

 

Været i Alta er ikke så fantastisk mye dårligere enn i Tromsø så jeg har erfaringer med det jeg også. Har kjørt mange biler med forskjellige Xenon og Halogen-løsninger på lysene, og jo høyere Kelvin jo dårligere er lysutbyttet. Har aldri sett en bil med 12000K men med tanke på hvor kjipern 8000K er så føler jeg at "jalla" er en dekkende beskrivelse.

 

 

12000kelvin er forøvrig 23000grader sånn ca.

Så er nok candela dere snakker om =)

bare for å være litt smartass lissom.

 

Du blander nok temperatur, fargetemperatur og lysintensitet.

 

Temperatur: Varme (Måles i grader kelvin eller celsius)

Fargetemperatur: Fargetonen på lyset (Måles i grader Kelvin)

Lysintensitet: Mengde lys, intensiteten. (Måles i candela)

 

Les deg klok:

 

http://faqlight.carpassion.info/hl-hid-bulbs.htm

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alltid noen som må disse ditt og datt.. bilforumet i ett nøtteskall!

 

Uansett, xenon lyser bedre en halogen uansett hvilken kelvin du bruker, jeg syns det jeg har på 6000k er helt perfekt! :)

 

Vil man ha mer blåskjær, kjøp mer Kelvin. Ditt eget valg!

-- 99`200sx S14A Racing Edition
-- 93 200sx S13 - Solgt
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Hvis du snakker om temperatur så er 12.000 grader Kelvin lik 11726,85 grader Celsius eller 21140,33 grader Fahrenheit.

 

I denne sammenhengen snakket vi om FARGEtemperatur, som kun måles i grader kelvin.

 

Øh..ja, du har rett i det! Tenkte feil vei jeg, hehe.

 

Klar over at dere snakker om fargetemperatur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår