Gå til innhold

Uling i høytalere!

Ranger emnet


eyzo

Anbefalte innlegg

Hehe.. jess.. Gjett hvem som har gjort dette, og har støy i bilen! Joda, det er meg! Får kanskje vurdere å flytte de inn i dørene da.. visste ikke at det hadde så mye å si!! Men takk for indirekte hjelp! :)

da burde du FEILSØKE før du flytter du delefiltre... knock grunn til at støyen i et passiv delefilter "induseres", er den enkle og mest sansynlig grunnen at spolene er ukjermede og hvis spolen er ev lav kvalitet så vil den bestå av en spole med lang kobber tråd med en ferrit kjerne, de blir påvirket mer enn en spole uten noe kjerne.... Du kan prøve å pakke delefiltre i alu folie -selv om alu har DÅRLIG magnetiske isolerings evne- bedre med KOBBER folie.....det kan også hjelpe å montere delefiltre i paralell med en metal platte som er en del av chassiset/dasshen. Ellers noe så enkelt som et par strøkk med sink holdig maling faktisk på innside av delefiltre boksen.... :biker

 

"das(s) proffesor" ser ut til å ha begynt å lese trådene her i forumet etterhvert.... :hello: dog hvilken vei strømmen går har ingen praktisk betydning når det gjelder støy, og grunnen til at man bør ha like stor diameter i både + og - i en forsterker er den enkle og gamle sanheten som heter ohms lov... :tannløs

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, er bare i noen tilfeller at det blir støy med delefiltrene der .

Men er jo lett å sjekke da :)

 

Mvh

 

sant det, glemte å nevne at du kan koble "forbi" (du kobler bort delefilteren eller flytter den fysisk om du har lange nok kabler) mellomtone/bass dog ikke diskanten... og prøve med lav volum og med motoren i gang også slår du på alt som bruker strøm, større forbruk=mer støy... :bump

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matador:

Så det du sier er at det ikke er sikkert da delefiltrene lager støyen jeg hører?! Det ene filteret ligger rett ved rattstammen, og det andre ligger ved airbagen.. Kanskje dumme plasseringer i seg selv, men man lærer så lenge man lever! Skulle gjerne blitt kvitt støyen, men det var det å finne den da :)

 

Egentlig er jeg ganske sikker på at det må være plasseringen av filtrene når dere sier det, for det støyer ikke i komposettet mitt bak. Det sitter jo på samme forsterker, men der sitter delefiltrene i dørene.. Kan jo kanskje være verdt et forsøk når det virker så åpenbart!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet om bak i bagasjen slik at Strøm/jord og høytaler kabel var langt fra signal kabel.. Det var det som skulle til :) Merkli ulinga ikke forsvant når jeg bare løfta den vekk.. men men..

 

Men etter jeg var ferdig å koble opp igjen lyste RCA Open dioden på forsterkeren til suben min samt Power dioden lyste ikke som den gjor før? Hva betyr det? Suben spiller den, men ikke så bra som den gjor før jeg flyttet litt om. Syns vertfall jeg....

 

Bilde:

http://home.no/eyzo

 

Hva betyr de rail diodene btw?

 

Noen som vet dette? Matador u tell me! =D kansje du har vært borti dette før .. Siden det opprinnelig er din forsterker.. :)

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... vet jo det... men jeg gir evigets "garantert hjelp" på alt som har vært mitt vet du.... :peace: skal sende deg en PM isteden :afro den fikk jeg ikke prøvd så veldig lenge, men men det gikk jo til en god sak som du vet... nå kjører jeg som en :biker ... og ikke lenger som en dragcar :hello:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"das(s) proffesor" ser ut til å ha begynt å lese trådene her i forumet etterhvert.... :hello: dog hvilken vei strømmen går har ingen praktisk betydning når det gjelder støy, og grunnen til at man bør ha like stor diameter i både + og - i en forsterker er den enkle og gamle sanheten som heter ohms lov... :tannløs

 

du kan prøve å svare seriøst slik jeg har gjort i det siste.. ok

 

Ohms lov ja, men strømretningen har alt å si. raskest vei til motstanden (forsterkeren) er viktig!! Selv om du bruker samme diameter på pluss og gods så må i vertfall godskabelen være kraftig nok og kortest mulig!! (er vist umulig å forstå her hehe).. om du sliter med støy, så kan det være nok å fikse godstilkoblingene.. Støyproblemer er et tegn på at bilens godstilkoblinger trenger en oppgradering ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan prøve å svare seriøst slik jeg har gjort i det siste.. ok

 

Ohms lov ja, men strømretningen har alt å si. raskest vei til motstanden (forsterkeren) er viktig!! Selv om du bruker samme diameter på pluss og gods så må i vertfall godskabelen være kraftig nok og kortest mulig!! (er vist umulig å forstå her hehe).. om du sliter med støy, så kan det være nok å fikse godstilkoblingene.. Støyproblemer er et tegn på at bilens godstilkoblinger trenger en oppgradering ...

 

Ikke alltid at det lønner seg med kortest mulig jording. Du glemmer bort biler som er "limt" sammen, eller biler som står "oppå" ramma med "gummiputer"....

Der kan det lønne seg å dra både + og - kabel fra batteri...

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

 

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid at det lønner seg med kortest mulig jording. Du glemmer bort biler som er "limt" sammen, eller biler som står "oppå" ramma med "gummiputer"....

Der kan det lønne seg å dra både + og - kabel fra batteri...

 

som du sier så finnes det alltid hva om hvis tilfeller ... ta hensyn til det, er jo viktig. sånne problemsillinger må du som eier bilen finne ut av selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal nå jeg strekke meg så langt og si at alle som har kommet med forslag ovenfor har RETT.

det trådstarter lurte på var..HVA kan skape støy i systemet mitt.

la oss oppsumere litt.

*dårlig jording(spiller,batteri,dynamo,forsterker)

*delefiltrer liggende nær elekronikk/strømførende kabler.

*strøm og signal ligger sammens eller krysser hverandre.

*feilen kan også ligge i spilleren og/eller forsterkeren men da er det oftes dårlig jord som er årsaken til at feilen oppstår så sørg uansett for bra jording så ikke slike problemer oppstår.

*kabler av dårlig kvalitet Kan også generere støy men dette hører skjeldenheten til,dette gjelder også dårlige forsterkere/hovedenheter og jalla passive filtre.

*er dynamoen slitt/dårlige børster kan dette også være årsaken.

 

er på ingen måte noe "ekspert" på temaet og hvilken "vei" strømmen går er for meg revende likegyldig,er kablene riktig dimmensjonert er det evig nok for meg.

 

har drevet med dette siden tidlig på 90tallet og har (bank i bordet) ALDRI vært plaget med støy..

 

mvh

Odd-Helge

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår