Gå til innhold

Flytte basshøgtalere til senter?

Ranger emnet

LBjordal

Anbefalte innlegg

Hei

Har til no hatt mine 2 Morel 9`` ståande i dørene, i desverre alt for små kasser.

No vurderar eg å fjerne setet i midten av bilen å montere begge elementa der, peikande mot frontruta. Då vil eg kunne gi begge elementa tilstrekkelig stort volumå spille i.

Er det ein god ide?

Er ikkje heilt forøgd med lyden av desse elementa i dei små kassene so noke må gjerast kiddie

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du legge delefrekvensen lavt ihvertfall så den kun spiller fra rundt 100Hz og nedover, om du vil være sikker på at det funker med én gang. Og da blir vel litt av poenget/musikken borte, hvis du bare har en diskant på dashen og ingen mellomtone.

Mange legger en senterkanal i midtkonsollen spillende forover, og lykkes rimelig greit, men det blir ikke helt samme opplegg som det du tenker på.

Brukte du ikke hele døra tilslutt som kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte du ikke hele døra tilslutt som kasse?

jeg trodde også det...9" krever litt volum for å spille. Kjører du hele frontset med passiv deling? melomtonen har nedre frekvens på ca 300hz om jeg ikke husker feil, juster delefiltre til mellomtonen med 6dB steilhet i nedre frek. og bassen (elate9) med 12db eller 18dB i øvre delefrek, ved 12dB steilhet deling så må du prøve med å snu fasene på bassene men lytt deg frem. som sagt du må dempe døren gasnke mye med så stor element!! knock :peace:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delefrekvensen får eg ikkje gjort noke med, bruker Morel sitt delefilter.

Har både diskant og og CDM 54 på dashen. Men du er likevel inne på grunnen til at eg spør. Er litt usikker på om dette vert brukande i det heile...

Du har rett i at eg brukte heile døra, men eg er redd for att overgangen frå podden der høgtalaren er montert til døra er for "trang." I tilleg (ikkje :ex_machin meg) er det ikkje tett mellom podden og døra.

Eg trur ikkje dei små kassene mine vil yte elementa rettferdigheit, sjølv om eg tettar mellom døra og podden.

(obs, trur desse poddane er ca 7-8l dei er fylde med dempeull, og utskjert hol på ca 7x15 cm på baksida mot tilsvarande hol i døra.)

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok andre problemer enn nødvendigvis plassering her... Så lenge pod'en har tilgang på lufta i døra, så greier den å benytte seg av det. Overgangen skal være virkelig trang (og membranen skal flytte MYE luft) om dét skal være et hinder.

Du kan nok heller ha problem med utfasing siden du har en åpning mellom pod'en og døra. Som du er inne på, tett denne først.

Og hva er det du egentlig er misfornøyd med lydmessig?

Halve poenget med en Murena er jo forøvrig midtsetet. Du kan ikke ta bort det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:op

jeg trodde også det...9" krever litt volum for å spille. Kjører du hele frontset med passiv deling? melomtonen har nedre frekvens på ca 300hz om jeg ikke husker feil, juster delefiltre til mellomtonen med 6dB steilhet i nedre frek. og bassen (elate9) med 12db eller 18dB i øvre delefrek, ved 12dB steilhet deling så må du prøve med å snu fasene på bassene men lytt deg frem. som sagt du må dempe døren gasnke mye med så stor element!! knock :peace:

Kjører heile frontsettet passivt ja, (Bruker kun 1 stk. Sinfoni 150x2)

Må prøve desse innstillingane, har ikkje stillt noke på delefiltra endå, så det er mulig det er litt å hente her. Takk skal du ha!

Var muligens (ganske sikkert) dumt av meg å kjøpe så store element, hadde vel spelt betre med 6`` i passe store kasser... blah

Om det vert "umulig" å få plass til desse elementa i bilen får eg bere kjøpe nye og flytte desse til volvoen m'm aneglsmili

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok andre problemer enn nødvendigvis plassering her... Så lenge pod'en har tilgang på lufta i døra, så greier den å benytte seg av det. Overgangen skal være virkelig trang (og membranen skal flytte MYE luft) om dét skal være et hinder.

Du kan nok heller ha problem med utfasing siden du har en åpning mellom pod'en og døra. Som du er inne på, tett denne først.

Og hva er det du egentlig er misfornøyd med lydmessig?

Halve poenget med en Murena er jo forøvrig midtsetet. Du kan ikke ta bort det. ;)

Kan gjere eit forsøk med tettestoff, men er det noken grunn til att eg ikkje bør sette høgtalarane i senter, kan eventuelt skråe dei utover?

(Manglar for tida fin dame til midtsetet, så det er ikkje umulig att det vert ofra... :-)

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså: Morels delefilter kan du justere... derfor nevnte jeg det... du kan justere både steilheten og følsomheten. :iconsm . ved å stille steilere skjære punkt til bassen så vil den spille lavere med høyere frekvenser og ergo mindre farget lyd i nedre mellomtone/øvre mellombass område, det er gjerne der den farger mest når elementen har for liten volum.

Ellers er jo transmedia inne på noe der om poden/kassen ikke er helt tett... Den MÅ være helt tett!! ellers får du akustisk kortslutning knock siden du kjører full tone på de så vil du få mye bass fram og da vil som sagt være meget viktig at det er tett der. Ved å ha en mindre bratt øvre frekvens på mellomtone vil dette bidra til å få en bedre overgang mellom bass/mellomtone, ulempen er at den mellomtone vil "tåle" noe mindre effekt. :( ellers tar jeg for gitt at fasene er riktige.

Jeg har 2 stk 6,5" i hver dør og problemet er ikke selve element størrelsen men alt det som skrangler inne i døra når man drar litt på volumen, derfor er veldig viktig med demping!! jeg har på de mellombassene en nedre frekvens på 40Hz og 24dB steilhet og fungerer bra nok. Øvre delefrekvens på de er 250Hz siden P90 boksen ikke tillater noe lavere og med 36dB steilhet, og funker bra nok som sagt -selv om jeg skulle ønske noe lavere delefrekvens. :???:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider