Gå til innhold

Hvordan finne gode forsterkere :)

Ranger emnet


sooocool

Anbefalte innlegg

tenkte at dette kunne være litt interessant, er jo tusner av forsterkere til salgs med oppgitt RMS watt / max watt .. tenkte at jeg kunne begynne med å forklare hvordan trekke ut de beste ved å lese Specs:

 

 

Se på differansen mellom oppgitt RMS effekt kontra Max effekt. Denne differansen sier alt om strømforsyningen. Om differansen er stor, så betyr dette at strømforsyningen er dårlig på denne forsterkeren. En god forsterker har gjerne en strømforsyning som gir like høy RMS (kontinuerlig effekt) effekt som Musikk effekt (max effekt)..

 

men siden RMS normen kun sier om hvor mye effekt forsterkeren kan gi uavhengig av forvrengning, så er det en god del useriøse produsenter som oppgir høyere RMS watt (med høy forvrengning), og ofte unnlater musikkeffekten..

Seriøse produsenter oppgir en lav RMS effekt, fordi de tar max 0,5 THD med i beregningen (uten å nevne dette). De velger å bruke RMS, selv om de burde brukt FTC normen (strengeste norm jeg vet om)..

 

et lite tips: Har du en dårlig forsterker, så kan du kompensere med en kondensator. den behøver ikke å være stor, alt hjelper!! Monter kondisen rett ved forsterkeren med så korte kabler som mulig (ps: jeg har en tråd om dette: kondensatorguiden).. kiddie

 

legg gjerne inn flere gode tips her :) (men ikke søl ut tråden med noe useriøst piss)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener effekt ikke viser hvor bra en forsterker er. En forsterker på 2x13w kan være like bra og ofte bedre enn en på 2x130w! Og det er også viktig å huske at mange merker på markedet skriver at en effektverdi på forsterkeren uten å ha målt den, så hjelper nok ikke å se på max og rms verdi heller.

 

Om damping factor og slew rate er oppgitt er disse mye bedre pekepinne på bra forsterker.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen vennligst stoppe dette tullet?

Blir jo bare bullshit

 

Til trådstarter: Det er du som begynner med pisspreiket...

 

ok :iconsm sorry da (slettet det siste, siden jeg ikke kan komme med noen god forklaring på og vet altfor lite om det)..

 

ps. hvis dette er bare tull åskrive om så sletter jeg den :) ok !? opp til deg Beemer Z1 (virker som du er høvding her inne).. hehehehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er ganske proff så kan en også se på S/N ratio DB (bør være 90DB og opp mot 105DB) (Signal / Noise), men tenkte på de som er ganske ferske :) gi gjerne en god forklaring på åssen en kan bruke det du nevner til å plukke ut gode forsterkere.

 

Nå har de fleste nye forsterkere rimelig bra verdier på signal/støy forholdet, vel? :)

 

Slew rate forteller vel hvor bra forsterkeren følger inngangssignal i forhold til utgangssignal og måles i v per tidsenhet. altså hvor mange volt den klarer å øke i løpet av en tidsenhet på utgangen. Så høyere verdier er bedre enn lave.

 

Damping factor forteller hvor fort forsterkeren klare rå stoppe en utsignal. Her er også høye verdier å foretrekke. 200 er en veldig bra verdi.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og for de som eventuelt lurer på hva det hifonic sa er for noe så forteller slew rate hvor rask forsterkeren er (hvor raskt den klarer å øke spenningen). og dette har derfor mest å si for diskantomeråde da det ikke trengs en rask forsterker til sub-bruk.

dempingsfaktoren kan være grei å vite da denne forteller hvor bra forsterkeren klarer å kontrollere elementet. men alt over ca 50 er i og for seg "godkjent", selv om vi gjerne vil ha betydlig mer.

 

edit: var vist litt for sen ja... :P

edit 2: pokker så vanskelig det skulle være å forklare så det hørtes riktig ut da... :P

edit 3: sånn, nå gidder jeg ikke rette mer, lol... :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok :iconsm sorry da (slettet det siste, siden jeg ikke kan komme med noen god forklaring på og vet altfor lite om det)..

 

ps. hvis dette er bare tull åskrive om så sletter jeg den :) ok !? opp til deg Beemer Z1 (virker som du er høvding her inne).. hehehehehehe

Nei, det er ikke bare tull å skrive OM dette...

Men når ca. alt du skriver er feil, blir vitsen veldig liten!

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og for de som eventuelt lurer på hva det hifonic sa er for noe så forteller slew rate hvor rask forsterkeren er (hvor raskt den klarer å øke spenningen). og dette har derfor mest å si for diskantomeråde da det ikke trengs en rask forsterker til sub-bruk.

dempingsfaktoren kan være grei å vite da denne forteller hvor bra forsterkeren klarer å kontrollere elementet. men alt over ca 50 er i og for seg "godkjent", selv om vi gjerne vil ha betydlig mer.

 

edit: var vist litt for sen ja... :P

edit 2: pokker så vanskelig det skulle være å forklare så det hørtes riktig ut da... :P

edit 3: sånn, nå gidder jeg ikke rette mer, lol... :hammer

 

angående slew rate så er jeg ikke enig.. slew rate på mellom 36 og 60 er ideelt sett best, de aller beste forsterkerne bør ligge innenfor dette området ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

 

regner bare med at Jan Erik tenkte på Hi Fi forsterkere :) hehe

 

Bilforsterkere er jo noe helt annet :)

 

EDIT:

ehh Transmedia ser det nå hehe.. da blir det noe annet :) enig i det da :) hehe my bad!! aneglsmili

leste slew rate og det tallet 50 og reagerte spontant med å trykke på svar :) hehe :pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at HiFi-forsterkere = Hjemmeforsterkere? Eller tenker du på HiFi-forsterkere = Forsterkere laget med henblikk på lydkvalitet? Hva definerer du da Bilforsterkere som?

 

Det er forøvrig en god del år siden man kunne slutte å skille mellom HiFi og andre audioprodukter i ordets rette forstand... den opprinnelige normen for å kalle ting HiFi var vel DIN-normen, og den greier vel alt av produkter å oppfylle i dag. I dag brukes ordet HiFi mest for å understreke at det er snakk om produkter som vektlegger lydkvalitet, ikke kvantitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte at dette kunne være litt interessant, er jo tusner av forsterkere til salgs med oppgitt RMS watt / max watt .. tenkte at jeg kunne begynne med å forklare hvordan trekke ut de beste ved å lese Specs:

 

 

Se på differansen mellom oppgitt RMS effekt kontra Max effekt. Denne differansen sier alt om strømforsyningen. Om differansen er stor, så betyr dette at strømforsyningen er dårlig på denne forsterkeren. En god forsterker har gjerne en strømforsyning som gir like høy RMS (kontinuerlig effekt) effekt som Musikk effekt (max effekt)..

 

men siden RMS normen kun sier om hvor mye effekt forsterkeren kan gi uavhengig av forvrengning, så er det en god del useriøse produsenter som oppgir høyere RMS watt (med høy forvrengning), og ofte unnlater musikkeffekten..

Seriøse produsenter oppgir en lav RMS effekt, fordi de tar max 0,5 THD med i beregningen (uten å nevne dette). De velger å bruke RMS, selv om de burde brukt FTC normen (strengeste norm jeg vet om)..

 

et lite tips: Har du en dårlig forsterker, så kan du kompensere med en kondensator. den behøver ikke å være stor, alt hjelper!! Monter kondisen rett ved forsterkeren med så korte kabler som mulig (ps: jeg har en tråd om dette: kondensatorguiden).. kiddie

 

legg gjerne inn flere gode tips her :) (men ikke søl ut tråden med noe useriøst piss)..

 

 

Dra meg baklengs inn i fuglekassa.

 

Tråden ble tilsølt i samme øyeblikk som den oppstod, for svingende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slike tråder som jeg hater å svare på fordi jeg ikke helt føler jeg selv har gode nok kunnskaper innen området, men jeg skal forsøke så får bare andre korrigere meg hvis jeg tar feil på noe av det tekniske:

 

En god forsterker er den som subjektivt sett passer de høyttalerne du har og som gir den lyden du ønsker på det lydstyrkenivået du ønsker.

 

Forsterkere er litt som høyttalere, man må lytte seg frem til hva man liker. Ikke fordi forsterkeren egentlig skal forme lyden på noe måte (den skal jo bare forsterke ett signal du allerede har), men mange forsterkere gjør det. Noen bidrar med litt "varme" i lyden, andre med litt skarphet. Noen med mye klang, andre med lite klang. Noen med.. Get the drift?

 

Den perfekte forsterker er den du selv har lyttet deg frem til som er "den beste jeg har hørt til nå". Da har du satt en standard for deg selv. Lyd er som alt annet ikke noe fasitsvar på, det er ett tema hvor det beste er det beste i ca 30 dager inntil neste produsent lager noe mer fantastisk. Uansett hvor fantastisk det er på papiret, så er det ikke bedre enn det du har hørt - for det DU har HØRT er DITT referansepunkt.

 

Hvor "teknisk god" er en forsterker? Hvis forsterkeren er godt konstruert, så er den stabil uansett hvor lav lasten blir, selv helt ned i en kvart ohm. Likeledes trenger den ikke doble effekten for hver gang motstanden dobles, selv om det er ansett for å være det beste.

 

En forsterker som yter 100W i 4ohm trenger IKKE yte 200W i 2ohm for å være "teknisk god". Det at den er stabil ned i 1/4-ohm og fremdeles yter 100W er en minst like god indikasjon på at den er godt bygget. En forsterker som da er oppgitt til 1x100W ved 4ohm og 1x125W i 2ohm er ikke noe dårlig forsterker fordi den ikke dobler effekten. Det betyr bare at produsenten har valgt en strømforsyning som er tilpasset en 4 ohms last eller at produsenten har annen gøy (f.eks. begrensning på voltrail).

 

Det er også i bil ett annet tema å ta hensyn til: der er ofte vanskeligere å lage en forsterker som i 4ohm yter 100W og som i 8ohm fremdeles yter 100W enn det er å lage en som yter 100W i 4ohm og 200W i 2ohm. En forsterker som beholder samme effekt når mostanden dobles (istedet for halveres) vil da også ha en mer avansert strømforsyning, den har da også fordeler når det kommer til "dampening factor" (iallefall på papiret).

 

Mange her kjenner til "dampening factor" ganske inngående, så det gidder jeg ikke si noe om, men har forstått det slik at forsterkerens "dampening factor" kan få være omtrent alt over 50 og fremdeles duge greit. I det øyeblikket man benytter delefiltre som benytter motstander i serie så er vel dampening factor etter det i stor grad bestemt av filteret?

 

Men tilbake til essensen: Man kjøper ikke Ferrari usett og man kjøper ikke Lada usett. Samme gjelder stereo, selv om få klarer forstå det. Uansett hva man skal ha seg, så må man prøvekjøre og finne ut "er dette noe JEG kan like". Liker du det du hører, så er forsterkeren god nok.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår