Gå til innhold

Motorbytte i 80 Carina!

Ranger emnet


CasaNova

Anbefalte innlegg

Er det noen der ute som veit noe om det med å bytte fra 1,6 liter'n til 2,0 liter'n? Er det ett plopp bytte? Med det mener jeg, rett ut, rett inn bytte motormessig. passer denne rett på kassa som står der? "Vanlig?" 4 trinns.

 

Hvis noen vet om noe/noen med en slik jernklump liggende eller motorbokstaver eller noe annet lurt å vite om dette, Så ikke vent med å rope ut. Biltilsynet og annet pakk trenger ikke fortelle meg at dette mest sannsynlig ikke er lov.

 

Hilsen "stolt" Carina TA40? stv... Også kjent som Jarle. Eller CasaNova. Eller tosk, men det er ikke så ofte.

V8power.net

86 Vælvo 240- Bruksvogna

75 Cheva (Disco)Nova 2d Prosjekt/Sommerbil

88 Honda px-ÆRRR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke et "plopp" bytte fra 1.6 literen (2T) til 2 literen (diesel?)... Du trenger uansett, 2 liter diesel eller annen bensinmotor, en annen girkasse og muligens en annen mellomaksel som passer.

 

Hva er motorkoden på den motoren du tenker på? (så kan vi hjelpe deg med å finne rett girkasse).

 

Det motorbyttet du derimot kan gjøre "plopp" er til enten 2T-B (86Hk) 2T-G (108-124 Hk) eller 3T-C (1800 ccm).. Disse passer rett på girkassen du har.

Jeg har et par andre fantasifulle forslag som krever litt mer arbeid også ;)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for svar. Jeg skal IKKE ha diesel. Tanken var helst å få noe mere krutt under panseret som medfører mere morro på bakhjula. 1,6'n begynner å synge på siste virker det som. Lettere da å bytte motor enn toppakning syntes jeg.

 

Hva kan anbefales av motor? Krav: Bensin, størst mulig som er "plopp" bytte. Forgasser. Passer på girkasse, motorfester og eksos helst. Hvilke modeller kom disse motorene isåfall fra? Hvor skal jeg lete liksom?

V8power.net

86 Vælvo 240- Bruksvogna

75 Cheva (Disco)Nova 2d Prosjekt/Sommerbil

88 Honda px-ÆRRR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre ting enklest mulig bør du gå for å finne en 2T-G motor.. dette er en twincam-utgave av den motoren du har, og det er to stykk mikuniforgassere som står på.. (ala weber = 4 "hull" rett inn i manifoilen).

 

Denne motoren har samme blokk som den du har og yter godt. Plopp bytte, så du vil ha minimale anstrengelser med å få montert den rett på girkassa, og som en bonus vil du også ha samme motorvolum som det står i vognkortet. Tror dessverre likevel at du må lete litt for å få tak i en slik motor i god stand. Motoren ble levert i flere av de eldre Celicaene og Corolla GT fra 80-82 (og muligens noen andre modeller som jeg ikke har oversikt over her og nå, Corona?).

 

En motor som ble levert på det japanske markedet het 3T-GTE, og er på 1800 ccm, med twincam, EFI, føner og Twin-spark ( = 8 plugger)... herligheten yter 160 gamp.. Det er en på http://www.tscn.no som fikk importert en slik til sin Corolla coupé.. pen bil :)

 

Ellers så kan det jo nevnes at det er veldig god plass i motorrommet til en carina, så du kan med en god del tålmodighet, penger, velvilje samt blod, svette og tårer få passet inn det aller meste av 4 sylindrede Toyotamotorer der, men du må enten ha en annen girkasse eller passende clutchhus som overgang.

 

Jeg ville ha sjekket på http://www.tscn.no eller http://www.ts-ogn.no i norge, eller evt kunne du ha sjekket på http://www.bruktbildeler.com etter motorer.. evt på kjøp og salg-delen her på forumet. Annonser på finn.no feks.. mange måter å finne "gull" på. :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert slenge ut noe, men må ordne med kamera, og kamerat som har litt mere peil på dette datatullet enn meg. skal prøve snart som mulig, men da må alle som leser dette og har veldig lyst til å gi bort en skikkelig sprek motor til meg bare gjøre det. Har ikke noe imot det jeg...

V8power.net

86 Vælvo 240- Bruksvogna

75 Cheva (Disco)Nova 2d Prosjekt/Sommerbil

88 Honda px-ÆRRR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... Hvor mye er det man skal ha for en sånn gammel jernklump? Kan ikke bli for dyrt liksom, dette er liksom bruksdriter'n min. Men er det verdt bryet? Går det merkbart "mye" bedre? Kunne jo også trenge en baklukelåsesylinder... skrutrekkere lagger mye ødeleggelse om man glemmer nøkler i tenninga og låser døra... Dette veit jeg godt.

V8power.net

86 Vælvo 240- Bruksvogna

75 Cheva (Disco)Nova 2d Prosjekt/Sommerbil

88 Honda px-ÆRRR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen fra en 2T til en 2T-G er formidabel :D over 30 gamp mer og turtallsvillig. Når du er lei av/har brukt opp Carinaen så tar du ut 2T-Gn og selger den separat... ellers så tjener noen andre (feks huggeriet) bra med kroner på motoren din. Disse motorene kommer til å være etterspurte veldig lenge, spesielt når de fleste av disse bilene som huser dem nærmer seg veteranstatus.. Se på det som en investering :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yessyess, den kan ha hva den vil for min del bare den napper litt bedre en den jeg har. Men som sagt er jeg ikke villig til å betale dyre dommer for dette da dette er billigbilen min og jeg har noen litt mere serriøse prosjekter som også trenger motorer. Har du forresten en LS1 350 V8? Hehe, er jo lov å spørre... Men kom med en pris da så skal jeg se hvor høyt lommeboka skriker.

V8power.net

86 Vælvo 240- Bruksvogna

75 Cheva (Disco)Nova 2d Prosjekt/Sommerbil

88 Honda px-ÆRRR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2T-G har 108 har jeg hørt har jeg lyst til å svare ;), noe som er 33 mer enn 75. Om det er riktig har jeg ingen anelse om.

Siden temaet er oppe så ble sannsynligvis noen av disse motorene levert med 124 Hk, men det var av de første (tidlig på 70-tallet?) og ikke nødvendigvis i norge. Strengere krav til utslipp kan jeg tenke meg var årsaken til at de strupet de ned til 108/109 etter 70-årene. Om den med 124 gamp ble solgt her i norge aner jeg ikke.. Fin motor uansett.. finnes fremdeles firmaer som leverer deler til den :D

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmmm. Ikke no pris på den motoren? Nei da så. Ikke noe problem egentlig. Den jeg har er jo god som gull den. Er det forresten orginalt at disse motorene skal starte å tikke og bruke olje etter at man bruker dem eller no sånt? Jeg vet ikke. Skrur på nazivogner, og dem pleier å rase litt etter at disse symptomer dukker opp. Da er det godt å vite at man kjører yapp.

V8power.net

86 Vælvo 240- Bruksvogna

75 Cheva (Disco)Nova 2d Prosjekt/Sommerbil

88 Honda px-ÆRRR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår