OPEL 2RE Skrevet Januar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2006 Har en vectra A me sinnsykt dårlig varmeapparat. bilen må nesten stå å koke for at det skal komme litt lunkent luft i bilen :cocain: Bilens arbeidstemperatur ligger på en ca. 70-75oC jeg kan kjøre i det uendelige med denne temperaturen og det kommer ikke varm luft.. er det radiator på varmeanlegget på disse bilene noen som vet det eller hva annet det kan være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OSR Skrevet Januar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2006 Sjekk først om slangene inn til varmeapparat radiatoren din er varme...er de så kan det vere at spjeldet som styrer luften gjennom den er hoppet av/kilt seg, ein annen mulighet er at radiatoren lekker....men då pleie bilen å dugge nåkke jævlig innvendig med ein gang du setter på viften! Siter -Olsen- 93`Vectra ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endorfun Skrevet Januar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2006 sjekk termostaten din og at du har nok kjølevæske. Siter -endorfun- www.smartforum.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OSR Skrevet Januar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2006 sjekk termostaten din og at du har nok kjølevæske. Såvidt eg forstår så blir bilen varm....han skriver den blir 70-75grader....nåkke som e lav driftstemp....men eg har nett skifta termostat på min....og den nye regulerer heller ikkje til meir enn 70-75 grader.... Siter -Olsen- 93`Vectra ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilmann Skrevet Januar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2006 Hvordan vet du at den ligger på 70-75? På min måler begynner ikke målestrekene før på 80 grader. På det bildet var termostaten min gåen. Du ser på frontruten at det har bygget seg opp rim på utsiden. Hadde all varme på frontrute, og viften på 2, men fikk likevel ikke tint ruten. Var mye værre før bildet ble tatt! Bildet er tatt i Finland i januar i fjord. Rundt 10-15 minus. Har skiftet termostat etter den turen, og ifølge måler gikk driftstemp opp med ca 10 grader, så nå har jeg varme nok. Hadde iallfall ingen problemer på en liten Sverigetur like før jul. Ca 15 minus ute da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OSR Skrevet Januar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2006 Eg bere tenkte det...har ikkje så peiling på opel, men min måler ligger akkurat som din når den er varm, og eg kan love deg varmeapparatet gjer varme, aldri hatt bedre varme nåkken bil....kan jo vere måleren min viser feil, men har iallefall ny termostat.... Siter -Olsen- 93`Vectra ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilmann Skrevet Januar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2006 Sikkert måleren som viser for lite da. Hadde samme problem på en Kadett D en gang. Skiftet termostat uten at måler viste noe mer. Skiftet deretter temp.giver. Da lå måleren akkurat der den skulle. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OSR Skrevet Januar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2006 Ja, for alt eg veit så er måleren dårlig...men så lenge det kommer varme ut av varmeapparatet mitt så e eg fornøyd:) Siter -Olsen- 93`Vectra ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OPEL 2RE Skrevet Januar 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2006 Hvordan vet du at den ligger på 70-75? På min måler begynner ikke målestrekene før på 80 grader. På det bildet var termostaten min gåen. Du ser på frontruten at det har bygget seg opp rim på utsiden. Hadde all varme på frontrute, og viften på 2, men fikk likevel ikke tint ruten. Var mye værre før bildet ble tatt! Bildet er tatt i Finland i januar i fjord. Rundt 10-15 minus. Har skiftet termostat etter den turen, og ifølge måler gikk driftstemp opp med ca 10 grader, så nå har jeg varme nok. Hadde iallfall ingen problemer på en liten Sverigetur like før jul. Ca 15 minus ute da. den ligger på ca. 70-75 grader. men den termostaten du byttet var det den som er rett me registerreima med jordinga til til temp føleren på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bilmann Skrevet Januar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2006 Det som er merket gult er termostaten. Var bare gjort i full fart det her, men du ser hvor den er. Tre bolter og en slangeklemme, så har du den løs. Det som er "jobb" med det hele er kjølevæsken. Tok likegodt å byttet ut all kjølevæske etter å ha spylt igjennom systemet. Den skal byttes etter noen år likevel, så det er likegreit å gjøre det med det samme. Det er ikke noe problem. Jeg fikk selvfølgelig merarbeid med det at radiatorrensen jeg brukte klumpet seg i beholder og slanger. I tillegg klarte jeg å stramme slangeklemmen for mye, så det sprøe plastikrøret til radiatoren sprakk. Det skulle ikke mye til, så vær forsiktig. Kjøpte ny radiator fra nissen. Den var med metallkoblinger, så blir neppe å sprekke rørene med en slangeklemme heretter. Litt dårlig passform, men fikk den inn etterhvert. Etter dette har jeg ikke hatt noe problem med å få varme i bilen. Kan absolutt anbefales hvis du bare har 70-75 grader på kjølevæsken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OSR Skrevet Januar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2006 Pluss at når du skal skifte termostaten er det å anbefale at du kjører motoren så varm som mulig før du løsner de tre boltene på termostathuset...huset er i aluminium, boltene er i stål, så aluminiumen var korrodert rundt boltene....to av de knakk...blei litt meir arbeid pga. av det når eg skifta!! Siter -Olsen- 93`Vectra ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OPELTURB0 Skrevet Januar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 7, 2006 Såvidt eg forstår så blir bilen varm....han skriver den blir 70-75grader....nåkke som e lav driftstemp....men eg har nett skifta termostat på min....og den nye regulerer heller ikkje til meir enn 70-75 grader.... *****... det er vanlig driftstemperatur på opel det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OSR Skrevet Januar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 Ja det virker sånn...sjølv om de fleste biler eg har vore borti har ein driftemp på rundt 85...men bilen går...og eg e fornøyd;) Siter -Olsen- 93`Vectra ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OPEL 2RE Skrevet Januar 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 jau men eg prøve å bytta termostaten eg... Takk for mange svar :bump Någen så har peiling på kor mye termostaten koste sånn cigga?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OSR Skrevet Januar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2006 Eg betalte rundt 160,- meina eg.... Siter -Olsen- 93`Vectra ZR 50 SL...Svunne tider prosjekt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.