EscortSi1,8 Skrevet Januar 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2006 Bremsene foran henger. Ikke så ille at jeg ikke kan kjøre med det, de er bare ltit trege med å slippe igjen. Opplever også dårlig bremseeffekt til tider. Bremseklossene må snart skiftes, men det er fortsatt noe belegg igjen på dem. Slites også jevnt på begge sider. Regner med det er caliperne og stempelet som trenger en overhaling. Har planer om å ta av calipere og rense dem. Hva må gjøres? Har lest litt her på forumet, men finner ingen gode beskrivelser på hva man må gjøre ved overhaling av bremsecalipere. Har lest at man trenger hydraulisk presse for å få stempelet på plass igjen. Stemmer dette? Holder det ikke å løsne på lufteskruen, eller ta av lokket på reservoaret? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten_turbo Skrevet Januar 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2006 Er nok antageligvis gliderne(de som klossene glir frem og tilbake på når du bremser og slipper) som er litt trege, pleier å følge med i sånne sett du får når du skal skifte klosser.. smør gjerne opp disse med litt kobber-fett. Du trenger nok ikke hydraulisk presse, holder lenge med en litt voksen vann-pumpe tang eller en sånn tvinge som er til dette. Får kjøpt det på biltema for en billig penge. Kan også bruke en vanlig tvinge.. Siter 1997 Audi A3 1,6 1986 Audi 200 Turbo Quattro-x- 1989 Ford sierra Dohc-x- 1988 Nissan Sunny 1,3-x- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fiat 131 acing Skrevet Januar 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2006 Er nok enten gliderene eller rust/skitt på stemplene ja slik at de ikke returnerer som de skal. Ta ut boltene som fester calipteren og puss disse rene med fint smergelpapir eller lignende. Sett de inn med fett igjen så du holder rusten borte en stund iallefall. Prøv om stemplene går lett tilbake, evt kjøp rep.sett for calipterene. Ta ut stempelet, puss rent både det og inne i calipteren. Bytt alle pakninger og gummibelger. Stempelet skal gå lett å få på plass igjen om du åpner lufteskruen ja, så da er det bare å huske å bytte bremseveske og lufte skikkelig når du først holder på. Evt stikk på biltema eller noe sånnt å se om de har Haynes rep.bok til bilen din. Den kan betale seg tilbake mange ganger, å så er det lett å se hvordan du skal gjøre ting. Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EscortSi1,8 Skrevet Januar 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2006 Takk for tipsene. Kjøpte Haynes for godt over ett år siden. Den er grei nok, men fås bare på svensk på biltema her. Den kom godt til nytte da jeg byttet foring på bærearmen. Har vurdert å kjøpe den engelske, som sannsynligvis er mer forståelig. Hvem hadde trodd at det svenske språket var så forskjellig. Kaliper heter for eksempel ok, og stempelet heter så vidt jeg skjønner kolv. Har hørt at kaliperne skal hones også? Regner med det er snakk om sporet til stempelet. Noen som har prøvd dette? Problemet oppsto etter at jeg måtte taue bilen til verkstedet, og måtte bremse uten bremseforsterker, med andre ord trykke som faen. Kan være at det har lagt i kortene en stund, men det var i alle fall først etter verkstedsoppholdet jeg merket problemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten_turbo Skrevet Januar 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2006 Er sylinderen til stempelet som skal hones og smøres med sånn bremse-fett (blå guffe) Sylinderen honer du lett med en sånn bremse-sylinder honer som kjøpes på biltema det og, setter den på drillen og jokker ut og inn et par ganger til du har fine "Spiral"spor i sylinderen og spray gjerne litt crc eller WD-40 oppi mens du holder på.. smør med bremsefett etterpå.. Siter 1997 Audi A3 1,6 1986 Audi 200 Turbo Quattro-x- 1989 Ford sierra Dohc-x- 1988 Nissan Sunny 1,3-x- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Januar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2006 Hvor kjøpes dette fettet eventulet? Jeg vet det følger med sett til kalippern, men kan det kjøpes løst? sorry for at jeg hiver meg på, hehe men det er hvertfall topic :well Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.