Gå til innhold

Problemer med bass

Ranger emnet

DynaCore

Anbefalte innlegg

Hei.

Når jeg spiller en sang med jevn beat, feks en trance/disco sang, henger bassen fra subene igjen noe vanvittig i forhold til frontsettet. Har hatt problemer med dette lenge nå. Kassevolumet skal være akkurat det som subene krever. Så, nå sitter jeg her tom for ideer og vet ikke hva jeg skal gjøre:(

Noen som kan hjelpe?

D@ni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et faseproblem.

Forsøk å still om fasen 180°, enten ved instillinger på spiller, forsterker eller ved å bytte om + og - på sub'ene

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte om på "+" og "-" er ikke alltid en løsning som blir bra, ei heller å snu på kassen i bilen. Da kan den fort komme til å stå "på tvers" for "der låter den best".

Trinnløs fasejustering er det noen forsterkere som har.

Det skulle de fleste hatt så hadde vi sluppet disse problemene...

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi høyttalerne dine har så reaktive spoler (dvs, ikke diameteren på den, men lengden og tykkelsen på kablene i den), må du regne med litt "etterslep" når du spiller musikk med kjapp bass.

Dette er en av årsakene til at man "MÅ" velge mellom SQ, SPL eller SQL når det gjelder bass i bil til normal pris. Om man da ikke vil bruke kvarte månedslønna på en subwoofer som har vokst opp hos relativt velrennomerte amerikanske produsenter (noe som er heller uaktuelt for min del, hvertfall)... :)

Er min mening da. Men jeg tilbringer ikke så sykt mye tid i bilen, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi høyttalerne dine har så reaktive spoler (dvs, ikke diameteren på den, men lengden og tykkelsen på kablene i den), må du regne med litt "etterslep" når du spiller musikk med kjapp bass.

Dette er en av årsakene til at man "MÅ" velge mellom SQ, SPL eller SQL når det gjelder bass i bil til normal pris. Om man da ikke vil bruke kvarte månedslønna på en subwoofer som har vokst opp hos relativt velrennomerte amerikanske produsenter (noe som er heller uaktuelt for min del, hvertfall)... :)

Er min mening da. Men jeg tilbringer ikke så sykt mye tid i bilen, heller.

hmmm... kan du forklare litt bedre med hva du menner egentlig BB? reaktansen kan fort endres ved å endre et av parametrene og enklest er jo å endre motstanden.... har sett du har nevnt om dette en gang før men jeg ser ikke sammenhengen.. akustikken, kasse type, bilens demping og plassering er heller mer avgjørende varianter på dette problemet og ikke minst forstekerens strømsforsyningen... rent akustisk kan du faktisk justere fasen og i de fleste tilfeller vil hjelpe det da i praksis man "forsynker" lyden på subben ved å forskyve fasen (starten på kurven) -eller omvendt ved å ha 0fase på subben og heller bruke tidskompensering på frontsystemet... :wonder

Jeg tilbringer heller ikke mye tid i bilen men den tiden jeg er der så vil jeg gjerne få mest mulig ut av det :rolleyes:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider