Gå til innhold

varmeskjold. Stål eller Alu?

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har hoved bremse sylinderen sinsykt nære turboen på min Sierra XR4x4. Trenger ett varmeskjold. Burde det være av aluminium eller stål?

Hvor tykt bør det være?

 

Jeg ble anbefalt aluminium, men ble veldig i tvil etter å tenke meg litt om. Jeg mener nå at Alu leder varme bedre enn stål.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehehe.. jeg er ikke jålette, så varmeskjoldet kan godt være stygt. :p

Det viktigste for meg er at det fungerer best mulig, men jeg har en teori om at varmen trenger seg best gjennom aluminium?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Austevoll:

 

1. Hvis du nå skal kverulere med hva som menes med rustfritt stål så kan du ta deg en tur på mopedforumet.

 

2. Vet godt at alu. leder bedre varme enn rustfritt stål. Jeg har fysikk fra høyskole og har jobbet med termodynamikk.

 

3. Karen spør om et varmeskjold for turboen. Hva skjer hvis du bruker alu? For det første vil alu. fort bli varmet opp, siden det leder godt varme. Deretter vil alu varme opp omgivelsene igjen, siden alu leder så godt varme og fort blir varm. Hvor langt har du kommet i "skjermingen" da ?

 

For det andre, så kan du jo se i teknisk formelsamling når alu smelter. Ja, smelter, for plasserer du en aluplate nær en rødglødende turbo så vil den platen bli deformert (lenge før den smelter) før du kan si austevoll.

 

For at du skal se logikken i dette:

 

Hva hvis han brukte en plate av asbest. Det isolerer utrolig godt men er dessverre et farlig stoff. Men en slik plate så hadde ikke bremsesylinderen blitt oppvarmet nevneverdig.

 

Hva hvis du brukte en plate av sølv. Det leder varme utrolig godt. Sølvet hadde blitt utrolig fort oppvarmet og avgitt strålingsvarme til omgivelsene og du er like langt.

 

Disse to ytterpunktene begrunner min logikk. Et stoff som ikke leder bra er her best. Nå skal det sies at rustfritt stål leder varme ganske dårlig, samtidig har det en ganske høy smeltetemp. Selvfølgelig må det komme inn luft som kjøler ned varmeskjoldet, ellers er man i grunn like langt, samme hva man bruker.

 

Rustfritt stål brukt i stor grad til varmeskjold i norske ubåter sitt eksossystem, marinefartøy, sivile motorinstallasjoner, jetmotorer, rakettmotorer osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Austevoll:

 

1. Hvis du nå skal kverulere med hva som menes med rustfritt stål så kan du ta deg en tur på mopedforumet.

 

2. Vet godt at alu. leder bedre varme enn rustfritt stål. Jeg har fysikk fra høyskole og har jobbet med termodynamikk.

 

3. Karen spør om et varmeskjold for turboen. Hva skjer hvis du bruker alu? For det første vil alu. fort bli varmet opp, siden det leder godt varme. Deretter vil alu varme opp omgivelsene igjen, siden alu leder så godt varme og fort blir varm. Hvor langt har du kommet i "skjermingen" da ?

 

For det andre, så kan du jo se i teknisk formelsamling når alu smelter. Ja, smelter, for plasserer du en aluplate nær en rødglødende turbo så vil den platen bli deformert (lenge før den smelter) før du kan si austevoll.

 

For at du skal se logikken i dette:

 

Hva hvis han brukte en plate av asbest. Det isolerer utrolig godt men er dessverre et farlig stoff. Men en slik plate så hadde ikke bremsesylinderen blitt oppvarmet nevneverdig.

 

Hva hvis du brukte en plate av sølv. Det leder varme utrolig godt. Sølvet hadde blitt utrolig fort oppvarmet og avgitt strålingsvarme til omgivelsene og du er like langt.

 

Disse to ytterpunktene begrunner min logikk. Et stoff som ikke leder bra er her best. Nå skal det sies at rustfritt stål leder varme ganske dårlig, samtidig har det en ganske høy smeltetemp. Selvfølgelig må det komme inn luft som kjøler ned varmeskjoldet, ellers er man i grunn like langt, samme hva man bruker.

 

Rustfritt stål brukt i stor grad til varmeskjold i norske ubåter sitt eksossystem, marinefartøy, sivile motorinstallasjoner, jetmotorer, rakettmotorer osv osv..

 

Eni med du.

 

Meininga med skjoldet er å REFLEKTERE, ikke ABSORBERE, dermed trenger en ikke å avlede varmen.

Klart, skjoldet vil bli varmt, men det vil reflektere mere varme enn det slepper igjennom.

 

og til deg som argumenterte med at rustfritt stål er tyngre enn alu; Hvor stort tror du dette varmeskjoldet skal bli? 3-4 Kvadratmeter og 10mm tykt?

 

Rustfritt stål ER rustfritt, men ikke korrosjonsfritt, dessuten taper aluminiumen seg over tid også, her kalles det også korrosjon.

 

og det at du snart har lappen, det kalles korrupsjon. :P

Bilpark:

-00 Jeep Grand Cherokee Limited 4,7L V8

-67 Chevrolet Chevelle 396BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har hoved bremse sylinderen sinsykt nære turboen på min Sierra XR4x4. Trenger ett varmeskjold. Burde det være av aluminium eller stål?

Hvor tykt bør det være?

 

Jeg ble anbefalt aluminium, men ble veldig i tvil etter å tenke meg litt om. Jeg mener nå at Alu leder varme bedre enn stål.

 

 

http://www.demon-tweeks.co.uk/

 

om du vil ha noe som faktisk er laget til formålet og da nok vil skjerme bedre. dyrt er det heller ikke. mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har hoved bremse sylinderen sinsykt nære turboen på min Sierra XR4x4. Trenger ett varmeskjold. Burde det være av aluminium eller stål?

Hvor tykt bør det være?

 

Jeg ble anbefalt aluminium, men ble veldig i tvil etter å tenke meg litt om. Jeg mener nå at Alu leder varme bedre enn stål.

 

Hei

Aluminium trenger omtrent det dobbelte av energi i forhold til stål for å øke temperaturen til det samme. Derfor ville jeg valgt alu, og gjør det på min gt-r. :mat

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk rustfritt stål, det er vel det beste, og enklest å holde pent. Alu korroderer, lager jo eksosmanifolder i rustfritt oxo, ikke særlig plaget med rust iallefall.... Men pass på å stive det av for å unngå vibrasjon, da kan det fort knekke......

x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com

x-Ktm 525 SuperMotard

Ducati 998 testastretta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synspunkter om hva som er pent eller ikke har somsagt ingen betydning for min avgjørelse av valg av materiale, så slutt å kommenter det. :) Jeg velger heller stål enn rustfritt stål:)

 

mpower: Tror du tar feil når du skriver at alu trenger det dobbelte av energi for å varmes opp. Det er en grunn til at registerene til bl.a intercoolere og radiatorer blir laget i aluminium. Det er nettopp fordi det leder temperatur bedre, akuratt slik sølv gjør. Har du prøvd å røre rundt i en varm kopp med en sølvskje?

 

Selv har jeg tenkt mye på stål vs alu, men jeg har egentlig mest truen på å bruke stål. Det aller beste hadde vel vært asbest.

 

Jeg er jo somsagt bekymret for at bremsevæska skal begynne å koke. Har det mye å si at ett bremserør går ca 5cm fra eksosrør?

 

men.. Hvor tjukk bør denne platen være?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mpower: Tror du tar feil når du skriver at alu trenger det dobbelte av energi for å varmes opp. Det er en grunn til at registerene til bl.a intercoolere og radiatorer blir laget i aluminium. Det er nettopp fordi det leder temperatur bedre, akuratt slik sølv gjør. Har du prøvd å røre rundt i en varm kopp med en sølvskje?

 

 

Hehe, glemte å skrive at dette er pr masse-enhet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget her vil jo være å skjerme mot direkte strålevarme. Selve lufta ved turboen vil (hvis du ikke har et tilnærnet tett motorrom) være i bevegelse og stadig bli byttet ut. Derfor er det ikke her den største varmen er.

Hvis ikke du da har direkte kontakt mellom turboen og plata, og plata og sylinderen vil alu være best. Det er ikke uten grunn at dette er mest brukt.

(PS: vet at alu har høyere termisk konduktivitet enn stål, men det betyr også at alu kjøles lettere enn stål)

 

Men husk, luft på begge sider av plata

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår