MortenK Skrevet Januar 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2006 Min bror sin 245 vifter med hekken i lav fart. Snakker om at den går noen cm frem og tilbake når bilen kjører. Pleier å gi seg når farten kommer opp i ca 50.. Noen som har hatt samme problemet og vet ka som må gjøres? Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sportsvagnen Skrevet Januar 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2006 Balansere hjul, skifte fòringer...er vel helt sikkert noe der. Du mente bakdelen på bilen?:P Siter Fast, faster, to fast, DEAD! *Volvo 240GL++ 1989* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Januar 1, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2006 Mente bakdelen av bilen ja :P Glemte jo å nevne at det er uavhengig av hvilke hjul som står foran/bak eller i vedskjulet.. I følge min bror då, eg har ikkje prøvd noe sjøl.. Men vil ikkje det slå/dunke i bilen med dårlige foringer? Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sportsvagnen Skrevet Januar 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2006 Hvis fòringene er veldig dårlige så vil man vel høre litt klunking ja..jeg vet ikke hva annet det kan være som gjør dette jeg. Sikkert noen som har bedre peiling..men kommer ikke på noe annet enn fòringer..hmm. Siter Fast, faster, to fast, DEAD! *Volvo 240GL++ 1989* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danern Skrevet Januar 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2006 Hmm...høres ut som foringene til panhard staget?"? Siter -90`modell 240, med FT motor. -95 e34 525tdsa vurderes for salg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Januar 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2006 Hmm...høres ut som foringene til panhard staget?"? det ville jeg også sagt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet Januar 1, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2006 Stress å bytte for 2 brødre uten verktøy? Noen grei måte å sjekke det sikkert på? Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danern Skrevet Januar 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2006 hmm...la bilen stpå på bakken! og så dytter du bilen til sida...stå og dytt på ene baksjermen! sorry litt mongo forklaring! Ellers kan du legge deg under bilen,bakfra..da skal det gå en jern stag tvers over..fra gulvet og ned mot andre hjulet på en måte, ta og riv i det staget, skal ikke flytte seg mye! Siter -90`modell 240, med FT motor. -95 e34 525tdsa vurderes for salg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Januar 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2006 Kan være foringene i disse stagene (går fra bakakslingen mot karossen på hver side): Er litt arbeid å bytte det, men går lett med hydraulikkpresse og ett rør som matcher foringa, slik at du får pressa den ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naila Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 er vanligvis foringen i bærearm som går først, men vil absolutt tatt en kjikk under bilen og inspisert foringene, kan være at foringene i momentstagene er dårlig på den ene siden, slik at bakakslingen har mere slingrinsmonn på ene sida.. Skal til å skru på min lsd bakaksling nå, hvordan ser egentlig ei hydraulisk presse ut, er det mye jobb å bytte uten? evt tips? sitter som faen de foringene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 De foringene som betyr mest for ei stabil bakstilling er de store, bakre bærearmsforingene. De lever også et tøft liv, siden det er disse som er hovedforbindelsen mellom bakakselen og resten av bilen. Som Naila sa, det er vanligvis disse som ryker først. Hvis disse foringene er dårlige (og ved vanlig kjøring begynner det å merkes etter 150.000 km), vil bakenden virke veldig laus i svinger ved lav hastighet, og om du dreier rattet fram og tilbake på rett vei. De framre bærearmsforingene holder mye, mye lenger, ofte hele bilens levetid. Panhardstagforingene utsettes heller ikke for allverdens slitasje, men foringene i momentstagene må byttes i blant. Det er disse stagene som hindrer bakakselen i å vri seg ved aksellerasjon og nedbremsing. Hvis du skal erstatte bærearmsforingene med polyuretanforinger, brenner du ut den gamle gummien og presser inn de nye med ei tvinge, dvs. du gjenbruker metallhylsa til de gamle foringene (altså uten å fjerne hylsa). Hvis du skal ha poly-foringer i momentstagene må også metallhylsa ut. Hvis du skal bytte bærearmsforingene med originale foringer, trenger du ei presse. Den trenger ikke være hydraulisk, jeg lagde min av 2" rørdeler og en bit av ei gjengestang: Foringene i momentstagene kan greit fjernes med en luftdrevet meiselhammer. Jeg presset inn nye originale ved hjelp av ei stor skrustikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 Min bror sin 245 vifter med hekken i lav fart. Snakker om at den går noen cm frem og tilbake når bilen kjører. Pleier å gi seg når farten kommer opp i ca 50.. Noen som har hatt samme problemet og vet ka som må gjøres? Skru av hjula og sjekk om at de er blitt orunde eller kul på de.. Er det Viking? Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo_240_GLT Skrevet Januar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2006 Skru av hjula og sjekk om at de er blitt orunde eller kulpå de.. Er det Viking? ja gjør for all del de... vis de er viking 2000 ,4000 eller litt eldre continental dekk så ligger sikkert feilen der... har opplevde minst 20 tilfeller av det i år... Siter Volvo 242 Dl 81 mod Volvo 240 Gle 86 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg