Gå til innhold

Import av bil fra Sverige til Norge. (nesten veteran)

Ranger emnet

TMB

Anbefalte innlegg

Fant ikke noe bedre sted å poste dette enn her..

Fikk tips om en meget fin bil i sverige. Men så kommer spm, lønner det seg å importere den inn til landet. Det som er så ille surt, er at den ikke er veteran før om noen år.

Og da må man så klart betale hk avgift osv... Blir dyrt med tanke på at det sitter en 230ft motor i bilen på ca 200-250hk. Noen som veit om det går å få utsatt inntollinga til landet, (slik at jeg får tid til å bytta motor?)

evt, om man får en kraftig bot om en blir tatt i å frakte en svensk regga bil inn i Norge... (om det lar seg gjøre, og kjøre på prøveskilter frem til den blir veteran. for så å tolle den inn??? )

Kunne trenge noen tips ol...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å regna litt på toll og tull sine sider på nettet.

Om den hadde vært veteran så hadde avgiftene kommet på 5 391,00kr

Om den ikke er veteran, og jeg får bytta motor til 1200ccm, så blir avgiften på 11 342,00kr.. (da er verdien på bilen satt til 5000kr)

Men med den motoren som sitter i, og la oss oppgi orginal effekten til den motoren som er 165hk. Da kommer prisen på hele 30 496,00kr... sukk sukk...

(noen som har et ramme nr tilsalgs til Kadett C coupe? Må ha vært regga i Norge)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å hente bilen i sverige og kum momse bilen inn (25% av kjøpesummen på papiret som du og eier blir enig om), la bilen stå til den kan regnes som veteran og heller bruke den med prøveskilter om du føler for å lufte den nå og da...

Uansett ved import av veteranbil må man påregne ca. 5000,- i avgifter (vrakpant, gebyrer o.l)

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle veteraner må betale 4338kr

Som inneholder:

3038kr vektavgift(veteran avgift)

1300 kr vrakpant

Så må du ta med visning 400-500 kr

+ Moms 25% av bilens beløp

Pluss 25% moms på frakt, ja denne forstår ikke jeg heller.

Men det er da slikt. Lønner seg å velge billig transport.

Total prisen på en bil til 5000kr, vil være.

Ca 11000- 11500 kr Sett at bilen er i bra stand.

Og du har papirene iorden

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å hente bilen i sverige og kum momse bilen inn (25% av kjøpesummen på papiret som du og eier blir enig om), la bilen stå til den kan regnes som veteran og heller bruke den med prøveskilter om du føler for å lufte den nå og da...

Uansett ved import av veteranbil må man påregne ca. 5000,- i avgifter (vrakpant, gebyrer o.l)

Når du sier momse den inn, tenker du da på å ta den inn som delebil.. (dvs deler, på papiret...) sist jeg sjekket så gjelder dette med kun moms på deler m. verdi inntill 3000kr om man tar det inn selv. kanskje mere også om man har oppholdt seg i utlandet i en 24timer eller mere...

Han som har bilen skulle ha 20 000skr. Blir ca 17 500kr. Så 25% av dette blir 4375kr. = 22000kr for bilen totalt... Pluss registering, kontroll ol... ca 30 000kr... Og vips. det er jo det man må gi for en OK Kadett C coupe i Norge... hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har vært i sverige lenger enn 24timer kan du ta meg deg verdier for 6000kr momsfritt over grensa. Det lønner seg å kunne dokumentere hvor mye du har brukt på frakt (og det er bare frakten tilbake til norge som skal regnes med), hvis ikke bruker de stantardsatser. Moms må du betale innen 3 døgn, eventuell tollsatser kan du vente med å betale til du skal ha skilt på bilen.

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

transport trenger ikke å være dyrere enn en henger på bensinstasjon! og av selgeren får du 2 kvitteringer, en på la oss si 4 000 kr (denne viser du til lollmyndighetene...), og en på resten av beløpet, så slipper du unna endel mva...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

transport trenger ikke å være dyrere enn en henger på bensinstasjon! og av selgeren får du 2 kvitteringer, en på la oss si 4 000 kr (denne viser du til lollmyndighetene...), og en på resten av beløpet, så slipper du unna endel mva...

Er nok slik jeg hadde tenkt å gjøre det, 2 kviteringer er jo kjekt.. men blir mye papir arbeid uansett..

Har prata med selgere, bilen stod i värmland. Så blir evt ikke så lange turen for å hente den. Blir nok et skikkelig langtidsbygg. Da jeg må vente til den er veteran med å registrer den... Noen som veit om tollsatsene vil bli beregnet fra den dato bilen ble tatt inn, eller om de blir beregnet fra den dato jeg står der og vil registrere bilen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de blir beregnet fra den dato som er på det gjeldende tidspunt, dvs at om bilen er veteran om 2 år, du importerer og betaler mva på den nå, så må du bare betale veteranavgift når du skal ha skilter på den om 2 år (eller mer)

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene.

Fikk mail fra tollvesenet, og dem sa akkuratt det samme.

Betale moms for å få den inn. og så kunne man vente med tollavgiftene til man skulle registrere den. Og om man da venter til den er veteran, så skulle man betale avgifter for veteran...

Takker. :crazysant

GOD JUL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Litt gammel tråd men heller det enn å starte enda en om dette temaet.

Jeg vurderer å hente inn en delebil fra Sverige. Pris 3500,-

Nå er jeg ikke sikkert på hva den "tollfrie" grensa er på ved å handle i Sverige. 2.500 per snute (under 24 timer)? Men kan en bil gå under denne "paragrafen" på lik linje med kjöttbullar og cola brett? Slik at man ikke behøver å betale moms på de 3500,-? Fungerer det å ta den inn på to personer om 2500,- er grensa? Regner med å hente den på Svinesund så da får jeg jo ikke noen faktiske fraktutgifter, da blir det vel heller ingen moms på frakten. Og til slutt... Er det bare å stoppe på tollstasjonen og skrive på noen papirer så de vet at den befinner seg i Noreg? Døgnet rundt vil jeg anta?

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt. Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt.

I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000. Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet.

Du må altså partere bilen litt før du triller den over grensa, slik at det blir separate delehauger til deg og din kamerat.

Hvis du følger dette opplegget kan du kjøre på grønt og slipper å betaler avgifter.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Nyttig info. Takker. Sendte selv mail for 1 min siden ;) De er sikkert rimelig lei av sånne mail :D

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til. Er det mulighet å få med gjeld på bil fra Sverige på samme måte som kan skje ved kjøp i Norge? F.eks lån og skyldig "skatt" som de kaller det. Neppe lån på den men kan jo ikke gardere meg mot annet vel?

'98 Audi Cabrio

Lenke til kommentar
Del på andre sider