Gå til innhold

Kan politiet ta fra en lappen grunnet tretthet..?

Ranger emnet


Marvil

Anbefalte innlegg

Hoi,

 

Har en diskusjon gående her, og her er saken;

 

Dersom man er så trett at man såvidt klarer å stå oppreist, halvsover, og har store problemer med å følge med, kan ta politiet frata en lappen på stedet og dermed hindre videre kjøring..?

Ikke beslaglegge lappen for en viss tid, men akkurat der og da, for så å levere den tilbake senere..?

Hva annet som skjer er uintressant.

 

Politiet har ikke sett hvordan sjåføren fører bilen i den tilstanden, men må enten la han kjøre, eller stoppe ham.

 

Lurte på om noen visste dette..? Har politiet i slike situasjoner lov å ta lappen uten noe "beviser"..? Er jo vanskelig å bevise tretthet, men personen er tydelig uskikket og klarer som sagt såvidt å holde seg oppreist.

 

 

 

Diskusjonen er ikke basert på noe hendelse, bare ren diskusjon om hva politiet kan gjøre og ikke..

Fant ingenting på nettet som hjalp heller, så noen linker hadde gjort seg..

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar det opp i rettsaparatet kommer det tross alt ann på hvem rettsaparatet velger å tro, deg eller vitneutsagn fra en politibetjent.

 

Edit: MEN, rimelig tvil er det noe som heter :) Og det er sant nok, det er veldig vanskelig å bevise, men om man har to vitneutsagn på at du ikke var i stand til å stå oppreist blir jo saken sterk :)

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps. Fant svaret i GP-4027;

 

89.1.1.10 Vegtrafikkloven § 21

Vegtrafikkloven § 21 bestemmer at ingen må føre kjøretøy når man ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, bl.a. når dette har sin årsak i sykdom eller tretthet.

 

Tipper at 2 politifolk da kan ta fra deg lappen.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste for en stund tilbake at de kan måle tretthet å lik linje som promille. og jeg har kjørt når jeg har vært trøtt, og det kjennes ut som om man er full, så jeg nekter ikke for at likheten er slående.

 

eneste jeg lurer på er hva de skal gjøre for å få stoppet det. blåse? :D

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

argh.. "inn-med-teskje"

 

når jeg sier måle, så mener jeg ikke at de tar fysiske verdier av for eksempel blodet ditt. men at hvis du er så trøtt, så _tilsvarer_ det for eks 0.8 i promille.

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel tar de stuptrøtte folk på grunnlag av tips fra andre i trafikken. Men er mye ulykker..Som nevnt, så oppfører trøtte sjåfører seg som om de skulle hatt promille. Har selv kjørt hjem på natta fra Oslo osv og vært nødt til å stoppe og ta pause og hvile. Tror vi alle har vært trøtte bak rattet engang og vet hva jeg snakker om.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å duppe av en gang når jeg kjørte over fjellet, DET var skummelt, følte meg ikke trøtt i det heletatt før jeg kjennte at de "stakk" litt i nakken. Kom meg rimlig fort inn på en bensinstasjon da ja..

 

Det er jo livsfarlig, så jeg ser ikke en grunn til at politiet ikke skal kunne låne lappen din litt.

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 1600km /19 timer i strekk engang (tur/retur Stockholm + masse kjøring rundt i byen). På vei hjem på natten begynte jeg å bli veldig trøtt, men klarte å holde meg våken. Og da jeg traff et rådyr i 120km/t var jeg våken resten av turen for å si det mildt. Må legge til at jeg ikke hadde klart å svinge unna dyret selv om jeg hadde vært helt uthvilt.

Måten de måler hvor trøtt du er, er ved å måle hvor lang tid du bruker på å blunke :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår