Gå til innhold

Støydemping av beetle

Ranger emnet


Grandiosa

Anbefalte innlegg

hvor i bilen er det man plaserer sånne matter? kan rundt regnet ikke en dritt om emnet.

 

Det kommer helt an på hvor seriøs du er. Dører osv er en grei start, for de som vil dempe det mest generelle. Så har du igjen de av gutta her inne som bygger konkurransebiler osv, som trekker du alt av interiør, og legger dempematter overalt! Taket, gulvet, dører, på torpedoveggen, bagasjerom osv osv..

 

Det er bare å begynne å dempe i vei!!

 

Poenget med disse mattene er å hindre klang fra bilens karosseri, så vel som å holde lyden inne i bilen! Blir en merkbart penere lyd, hos de som gjør dette skikkelig!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

 

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvilken måte legger du dem ned på ? Legger man sjøtene etter verande (side om side) klit sammen eller overlapper man ? ivertfall hvor mye ?

Og tilsist er det vert å smelle av over 3000kr på støydemping`s matter ?

 

hvordan du legger dem er opp til deg:) om du overlapper får du nok et ennå bedre resultat, men det er ikke nødvendig..:)

 

å hvem sier at du skal bruker over 3lapper på dempematter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamat ............... og et metall lag og den fungerer slik at den "reflekterer" støyen tilbake til dempemasen, ..............

 

På hvilke frekvenser da? Må si jeg synes dette høres meget merkelig ut(?)

 

vibroplast har som dynamat en metalloverflate ellers er den butyl/bitumenbasert som de fleste andre myke dempematter

 

Er den Butyl eller asfalt basert? Butyl er jo sterkt å foretrekke foran asfalt produkter.

 

Ellers kan jeg anbefale denne siden http://www.sounddeadenershowdown.com

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamat ............... og et metall lag og den fungerer slik at den "reflekterer" støyen tilbake til dempemasen, ..............

På hvilke frekvenser da? Må si jeg synes dette høres meget merkelig ut(?)

 

merkelig? (du kødder?) en metall overflate vil alltid reflektere lyden tilbake, hvor mye er litt avhengi av innfals vinklen, frekvensen har jeg ikke noe tall på siden til å finne det ut det trengs et transducer og et spektrum analizer og TID...men det er nok et sted i det "hørbare område".... violin dessuten vil også den myke metallen absorbere noe av lyden og jeg tror her er den største forskjel mellom de forkjellige merker og fordypper ikke noe mer enn det.. frekvenser? kanskje noe for deg å finne ut? :kiss :well

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aluminuims belegget som ligger utpå f.eks. Dynamat extreme er 4 tusendels tomme(!) = 0,1016mm. Hvilken frekvens er det som har en bølgelendge på 0,1016mm?

 

Her er en ovesikt sakset fra NRK:

 

157065.gif

 

Det vil si at 0,1016mm vil ha innvirkning fra over 1000GHz og oppover, neppe hørbart(?)

 

Jeg har fått inntrykket, fra nesten alle sider jeg har lest, at alu belegget er der for varme refleksjon ikke noe med lyd egenskapene å gjøre.

 

Asfalt matter funker jo som masse dempere, mens bytul fungerer som visko-elastiske dempere som omgjør vibrasjonen til varme. Bytul enhetene er seige og fjerner energien som skapes når en plate vibrerer ved å omdanne vibrasjonen til varme gjennom friksjon.

 

Og hvis det er sloik at denne overflaten reflektere lyd hvorfor er den på utsiden, inn mot kupeen, og ikke på innsiden mot metallet den skal festes mot. Hvis dette skulle være tilfellet så skal jo lyden som treffer dempeplatene reflekteres tilbake inn i kupeen og dermed redusere egenskapen til dempeplatene til å dempe lyden/vibrasjonene. Om din teori skulle være sann skulle ikke da alu-belegget ligget mellom platen du fester dem på og selve bytul/asfalt belegget slik at lyden ikke ble reflekteret før det var kommet gjennom, og dermed dempet?

 

Jeg sier ikke på noen måte at dette er fakta, det kan godt være jeg tar feil, men da hadde det vært fint om noen kunne forklare hva som er feil ved tankegangen min :)

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, ser hvor vi tenker "ulikt"... selve aluminiums folien "absorberer" ikke direkt lyden, men den reflekterer tilbake lyden. Det er min "teori" hvorfor den -eller andre dempemantter- med samme type oppbygning fungerer. Jeg fjernet metallet fra et stk dempematte på ca 5x5cm og banket forsiktyg i selve metallplatte og de frekvensene med lysere karakter kom mer gjennom ellers var samme "klunk" lyd fra metallet -som sagt en "lys klunk" lyd- :well og med alumuminium på dempematten blir "klunke lyden" mørkere og som sagt ikke pga aluminium absorberer lyden med fordi de høye frekvensen blir "reflektert tilbake mellom begge metall plattene og de blir absorbert/dempet av butylen. Det er "min teori" :well og dette er egentlig kjente prinsiper fra andre aplikasjoner bare at i dette tilfelle er brukt på dempematter....

 

Grunnen til at man har alu metallet mot innsiden er jo som sagt at først og fremst er lyden utenfra som skal dempes, det er jo selve metallflatene på karoseriet som vibrerer og gjengir støyen fra utsiden og de går først gjennom kaoseriet inn i butylen og blir "reflekter tilbake i dempemassen og igjen reflektert tilbake av karoseriet og naturlig nok absorbert en n`te gang i dempe masen. Al + butylen + kasoeriet blir en "sandwich" konstruksjon som skal dempe støyen, vekta i dempematten forhindrer/demper at metall overflatene i karoseriet "svinger" i en høyere toneleie. :crazysant

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår