LeifErlend Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 Hei! Skal snart kjøpe meg en volvo 240, så da lurte jeg på hvilke årsmodeller som er best sikret mot rust? En jeg kjenner hadde en 240 82 mod for noen år tilbake, og den rusta rett å slett opp, så han måtte bare sende den i pressa! Det er en kar som tar skikkelig vare på biler, så skulle ikke tro det! Pappa mente at årgang fra 88 og oppover til 93 er best mot rust og snill på bensinbruk osv. Hva mener dere? Siter XOpel B Ascona 1979 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo264 Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 vill vertfall sei at alle 86-87mod ej har vert borti har de vert mykje rust problemer i dørken.. frå mi erfaring so synst ej frå 75-84 er best med tanke på rust.. men kan vere feil å dømme etter modeller, når de er seff mykje med behandlinga på bilen. og om område der bilen kjører rundt på har salta veia, osv Siter General-Aasen Stolt volvo eiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LeifErlend Skrevet Desember 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 vill vertfall sei at alle 86-87mod ej har vert borti har de vert mykje rust problemer i dørken.. frå mi erfaring so synst ej frå 75-84 er best med tanke på rust.. men kan vere feil å dømme etter modeller, når de er seff mykje med behandlinga på bilen. og om område der bilen kjører rundt på har salta veia, osv Ja, det har my å si om den kjører mye på veier med veisalting.. Men om du tektylbehandler godt og spyler bilen med høytrykkspyler etter en runde på saltveien skal den vel være godt sikret. Siter XOpel B Ascona 1979 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo264 Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 Ja, det har my å si om den kjører mye på veier med veisalting.. Men om du tektylbehandler godt og spyler bilen med høytrykkspyler etter en runde på saltveien skal den vel være godt sikret. jepp sant nokk...men ikkje alle som tenker slikt helder, uheldi vis. har fått gode erfaringa me å kjøpe bil i narvik området, ej å en kompis henta en 83mod var de vell? utruli lite rust på bilen Siter General-Aasen Stolt volvo eiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
245 gl Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 Mulig jeg tar feil,men jeg hørt at 240 ble levert med galvanisert karrosseri fra 86 og oppover Siter http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=129803&page=1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pals Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 Absolutt alle biler ruster, og nye er ikke stort bedre enn de gamle. Vedlikehold og miljøet bilen har gått i spiller større rolle enn modell. Sjekk bilen grundig før kjøp, uansett. Siter Volvo 444ES -53, MB C180-00 MB SLK200K-09 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-trimmaren Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 245GL: Da har du garantert hørt feil, hehe... Tror ikke 240 ble galvanisert før de siste årgangene jeg... Ifølge Bilsports kjøpeguide for 240 så er det 1982 mod. og 1983 som er de verste modellene både med tanke på rust og det tekniske. Ifølge Svenska Bilprovningen hadde disse årgangene flere feil en gjennomsnitts-bilen og havnet ganske langt ned på statistikken... (i feil ende av statistikken altså...)... Mange mener at grunnen til at disse årgangene var så utsatt for rust var at de brukte dårlig rengjort plåt i karrosseriet... Min 86-modell rusta også ganske mye, skiftet deler av gulvet og begge kanalene når jeg kjøpte den... Min var særdeles godt passet på da jeg kjøpte den og, men det teller nok mye hvor den er kjørt mhht. salting og slikt.... Siter Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 86 har jeg verst erfaring med. Hadde en 87mod, og den var galvanisert. Delebilen her ute, 91mod er også galvanisert. Tror ikke det er noen fasit på når den ble galvanisert, kommer kanskje an på hvilken fabrikk de kom fra? Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 Nå er det jo ikke så veldig rart at 20 - 30 år gamle biler begynner å synge på siste verset, men kjøp så ny 240 som mulig, 89mod og oppover, ikke kjøp forgasser, det er dødfødt med de bensinprisene som er nå. selv skal jeg bygge om til F nå snart, så med mindre du brenner for 242, så kjøper du deg en med innsprut. Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Estrewes Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 Kjøp så nytt som mulig. fra 87 og nedover er de dårlige. Men fra 88 og oppover blei de litt bedre. men du må over 90 for å ha en som er litt resistent mot rust. 90 mod og oppover er stort sett ganske så bra. Siter Volvo - Mercedes - Audi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LeifErlend Skrevet Desember 9, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 Kjøp så nytt som mulig. fra 87 og nedover er de dårlige. Men fra 88 og oppover blei de litt bedre. men du må over 90 for å ha en som er litt resistent mot rust. 90 mod og oppover er stort sett ganske så bra. Ok, takker for svar folkens!! :) Siter XOpel B Ascona 1979 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2FAST 2FØRTI Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 hadde en 92 mod som var helt rustfri, men 75-78 som er tatt greit være på kan være så og si rustfrie, og personlig så syns jeg gamle typen er mye råere enn den nye.. Siter 1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke * Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scb Skrevet Desember 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2005 Haha... 87 mod er i hvertfall ræva når det gjelder rust... sveisa sinnsykt mye rust på min ... ( se tråden min...) Når kjøp av 240 generelt, legg deg under bilen å pirk med skrujern under gulvet, og bank med neven på kanaler å sjekk hjulbuer... og på stv., sjekk under bakdøra... Sjekk åsså etter roser under lakken rundt frontruta... er det roser der, kan det være lekkasje å vinduet må byttes og sveises... (har erfaring fra de fleste områdene gitt:P) Siter \\ xVolvo 240 Gl \\ xMazda 323 (jordebil:P) \\ Volvo 850 \\ Renault Kangoo(firmabil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240tic Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 min er 1993mod, ikke anntydning til rust, galvanisert karosseri kom i 86 på 240. Siter -93 "]Volvo 240 Ocean Race(Utstillingsbil) Bilsport 2006 -00 Vw Caravelle 2,5TDI 200hk(Bruksbilen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Desember 10, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2005 75-78 er ganske bra i forhold til alderen. ca 79-80 ble det utprøvd en blyfri lakk, denne suger. Noen får rusthull overalt, tilogmed mitt på taket. 81-85 helt ok med tanke på alder. 86 er verst, spesielt i gulvet. 87- blir det bedre og bedre. Alltid unntak, enten det gjelder dårlig vedlikehold eller slingringsmonn i produksjon. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.