Gå til innhold

Wankel motor

Ranger emnet


maggvaardal

Anbefalte innlegg

jeg fikk tak i en motor som hadde gått 40k med girkasse og 2-platet clutch...

 

25k med flyfrakt fra japan.

frakta kosta ca 10k.

 

at wankel er drømmen din tyder vel på at du ikke vet så mye om motoren :)

 

denne motoren raste etter kort tid.

det gjorde også den første motoren.... 2 ganger.

 

jeg sier ikke at alle wankelmotorer raser hele tiden, men at dem er dårlige? ja!

jeg ville heller satt inn en annen spennende motor en en wankel.

Det er jo merkelig at andre får det til å holde, og ikke du?!?

 

Kanskje det er andre ting, enn selve motoren som ikke var bra i ditt tilfelle? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo merkelig at andre får det til å holde, og ikke du?!?

 

Kanskje det er andre ting, enn selve motoren som ikke var bra i ditt tilfelle? ;)

 

som jeg sier

jeg sier _ikke_ at alle wankelmotorer raser...

 

alle jeg vet om som enten har eller har eid en rx7 har rast motoren sin en eller flere ganger....det bør jo fortelle noe. detta er sære motorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har bare et spmål ang prisen på en forholdsvis ny wankel motor, med gearkasse... dette skal da stå i en prosjekt bil, så jeg skulle hatt allle delene som skal til for at den skal svive - ledningsnett osv... + lurer på om disse motorene er mye bredere en den tradisjonelle ottoen... - dette skal trolig stå i den ene kadetten min! holder enda på med litt research ang dette. Vil ha noe ganske mye mer spesielt en det de pleier putte i bilene!

 

mvh

Magnus

 

Tror det skal gå, men det blir nok litt trangt. Ville gått for en NA i første omgang. Blir altfor trangt med orginalturboene, tror ikke det er no vits i å prøve en gang. Med custom grenrør og singelturbo bør det gå fint, men da er det lite vits med orginal innsprøytning igjen.

brap-brap-brap

 

1984 Mazda 929

1980 Mazda RX-7

1976 Mazda 818 De Luxe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at den raser, det vet jeg. Men, det er en wankel, det er noe ingen andre har liksom.. iallefall ikke i en kadett.. kommer ikke på noe som er mer spennende en en wankel liksom.. eneste måtte være en lett aluminiums V8 i kadetten, men det er jo en del folk som allerede har liksom :D

 

 

Men, ang motorvalget da

Hva er en NA, vil det si en som originalt ikke har turbo, eller en som er ombygd til "non turbo" liksom ?! Samme for meg igrunnen, wankel er wankel, hva vil evt en slik komme på? Trenger igrunnen pedalsett og forstilling også :D så den der "halve" dere snakte om hadde jo vert svere greier for meg :D Men, så det var så jeg trodde, at wankelen er vesentlig bredere en otto sine ?!

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg sier

jeg sier _ikke_ at alle wankelmotorer raser...

 

alle jeg vet om som enten har eller har eid en rx7 har rast motoren sin en eller flere ganger....det bør jo fortelle noe. detta er sære motorer

 

 

og alle de som ha "blåst" motorene sine har garantert ikke vist hva de har holdt på med,

 

med rett modufisering og korrekt bruk/vedlikehold er det få motorer som tåler slikt hardkjør som wankelmotorer flest utsettes for,,

min hat gått over 100k nå, med datasprut og høyt turbotrykk og den går som en klokke enda

1992 Mazda FD3S RX7 13b

100% original rx7:P (eeeh)

1978 Mazda Rx-4 Wagon, 12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at den raser, det vet jeg. Men, det er en wankel, det er noe ingen andre har liksom.. iallefall ikke i en kadett.. kommer ikke på noe som er mer spennende en en wankel liksom.. eneste måtte være en lett aluminiums V8 i kadetten, men det er jo en del folk som allerede har liksom :D

 

 

Men, ang motorvalget da

Hva er en NA, vil det si en som originalt ikke har turbo, eller en som er ombygd til "non turbo" liksom ?! Samme for meg igrunnen, wankel er wankel, hva vil evt en slik komme på? Trenger igrunnen pedalsett og forstilling også :D så den der "halve" dere snakte om hadde jo vert svere greier for meg :D Men, så det var så jeg trodde, at wankelen er vesentlig bredere en otto sine ?!

NA står for Naturally Aspirated. Jeg skal løpe en tur opp i verkstedet å måle motoren. Glemte det i stad... uhhmmwhat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Kjøp en Wankelmotor og ta den opp med en gang. Reparer den slik at den er fresh inni. Bytt alle deler som ikke er spec, etc.

 

Så har du en topp motor til leking, men det er noen ting som er VIKTIGE :

 

Driftstemp på motor før du varver/tar ut effekt

 

Nok smøring/oljetrykk

 

Anstendig temperaturer på olje og kjølevann (her er det f.eks FD ikke er helt 100% ved banekjøring/herjing i lav hastighet, etc).

 

Kjempestort luftfilter i topp kvalitet. Wankler og skitt = død.

 

Wankel varver ikke så masse som man skulle tro (-sikkert turtall). Avhengig av motortype, så ville jeg ikke varvet over 8000 rpm 13B / 7500 20B. Man kan varve mer, men da bør man gjøre noe inni motoren (det er masse spesielle race deler å kjøpe).

 

 

 

Gjør du dette har du en motor andre vil misunne deg. Krever minimalt med vedlikehold, og går sesong etter sesong uten overhaling.

 

Også lyden som alle fra nær og fjern vil komme å høre på...WOOOOOOAAAAAM :omfg :D (..men det er vanskelig å komme gjennom støykontroller ahahahhaha )

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Kjøp en Wankelmotor og ta den opp med en gang. Reparer den slik at den er fresh inni. Bytt alle deler som ikke er spec, etc.

 

Så har du en topp motor til leking, men det er noen ting som er VIKTIGE :

 

Driftstemp på motor før du varver/tar ut effekt

 

Nok smøring/oljetrykk

 

Anstendig temperaturer på olje og kjølevann (her er det f.eks FD ikke er helt 100% ved banekjøring/herjing i lav hastighet, etc).

 

Kjempestort luftfilter i topp kvalitet. Wankler og skitt = død.

 

Wankel varver ikke så masse som man skulle tro (-sikkert turtall). Avhengig av motortype, så ville jeg ikke varvet over 8000 rpm 13B / 7500 20B. Man kan varve mer, men da bør man gjøre noe inni motoren (det er masse spesielle race deler å kjøpe).

 

 

 

Gjør du dette har du en motor andre vil misunne deg. Krever minimalt med vedlikehold, og går sesong etter sesong uten overhaling.

 

Også lyden som alle fra nær og fjern vil komme å høre på...WOOOOOOAAAAAM :omfg :D (..men det er vanskelig å komme gjennom støykontroller ahahahhaha )

 

Det er det jeg mener, wankel er en bra motor!! det er bare noen, som har fått det for seg at spesielle ting er "ut." Men, når det gjelder å sette en wankel i en kadett c, så tror jeg onkel biltilsynsmann ikke liker dette. Tror jeg skal inn å snakke me de en tur.. Men dette er jo fortsatt på *tenke, sikle osv* stadiet...

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg mener, wankel er en bra motor!! det er bare noen, som har fått det for seg at spesielle ting er "ut." Men, når det gjelder å sette en wankel i en kadett c, så tror jeg onkel biltilsynsmann ikke liker dette. Tror jeg skal inn å snakke me de en tur.. Men dette er jo fortsatt på *tenke, sikle osv* stadiet...

 

så du definerer en god motor med at den må demonteres og overhales før bruk? smart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du definerer en god motor med at den må demonteres og overhales før bruk? smart...

 

Hei.

 

Det jeg mener, er at om man kjøper en motor som er 13 år gammel, kommer fra en annen planet (Japan), uten kjent historie, ukjent kilometer, etc, etc så er ikke det dummeste man gjør å ta opp den for sjekk. Dette gjelder uansett motortype.

 

Det er som kjent mye billigere å overhale en motor som er stort sett iorden, enn en som har rast fullstendig.

 

mvh

 

*-skulle skrevet mer, men nå skal vi legge oss...God Natt

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du definerer en god motor med at den må demonteres og overhales før bruk? smart...

 

Det jeg mener er at dette for all del ikke er en dårlig motor, ved de rette driftsomstendighetene o.l. Men, alle motorer kan ryke! Husk, det vi husker er alt det negative.. Tenk på alle ottomotorene som har ryki, men det legger vi ikke merke til, pga at vi har såå mange forskjellige produsenter, der vi skylder på de enkelte.. men, de bygger jo på samme prinsipp, bare litt forskjellige løsninger på ting

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår