Gå til innhold

Wankel motor

Ranger emnet


maggvaardal

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg endelig slept meg ut fra verkstedet igjen. Ikke lett å forlate når man først har kommet inn... yummy

 

Motoren er ca 450 mm bred. Ca, fordi innsuget er til bearbeiding, så jeg måtte ta det på litt feeling. I tillegg kommer turbo og ex-manifold. Men dette kan jo tilpasses spesielt til din bil.

Lengden fra anlegget mot girkassa til enden på reimhjulet er 500 mm.

 

Og, jeg må si meg enig i det Mazdafun sier om wankel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

takk for at du gadd sjekke opp dette :D skal ut å måle i mårra! se om det er sjangse for å få til et slikt prosjekt! Men, på en 3gen så er det jo to turboer, og disse er plasert etter hverandre??? Når jeg evt skal bygge meg et custom grenrør til dette, så må de jo ikke stå for langt i fra "motoren." Det var da en som nevnte single turbo også.. men dette vil jo koste mer da.. Når jeg skal begynne med prosjektet, er jeg jo bare lærling, så pengene vil jo ikke strømme inn!!

 

mvh

magnus

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for at du gadd sjekke opp dette :D skal ut å måle i mårra! se om det er sjangse for å få til et slikt prosjekt! Men, på en 3gen så er det jo to turboer, og disse er plasert etter hverandre??? Når jeg evt skal bygge meg et custom grenrør til dette, så må de jo ikke stå for langt i fra "motoren." Det var da en som nevnte single turbo også.. men dette vil jo koste mer da.. Når jeg skal begynne med prosjektet, er jeg jo bare lærling, så pengene vil jo ikke strømme inn!!

 

mvh

magnus

Jeg skal konvertere til singelturbo på min 3. gen.

Du er bilmekaniker lærling regner jeg med, så da kan du jo lage ett selv, vel..?

For å hjelpe deg litt på vei, kan jeg ev ta å kopiere flensen mot blokka for deg, så skjærer du ut den på skolen... Flens mot turboen kan jeg også hjelpe deg med, har mye rart liggende i garasjen... heyyou Du må bare vite hva du vil ha.

Ellers vil jeg anbefale deg å gå til anskaffelse av ett ettermarkeds innsprøytningssystem. Du kan høre med f.eks. JanTore her på forumet, han vet hva som er greit å bruke på wankel. Tror han bruker Haltech E6X. Søk gjerne på dette forumet eller andre wankel spesifikke forum også, etter informasjon. F.eks:http://www.rx7club.com/

 

Og en siste "formaning". Skulle du realisere prosjektet ditt, så er det en viktig ting å få med seg, hvor jeg selv gikk i fella. Sørg for at du har tilstrekkelig kjøling på motoren. Selv byttet jeg kun motorolje, frostveske o.l. da jeg fikk min FD, men spylte ikke ut resten av kjølesystemet. Det førte sannsynligvis til at bilen kokte og at motoren gikk til punkerene, selv om den var tilnærmet original. Så nå sikrer jeg meg, og får tak i en XXL radiator. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss dette skal bli gjort, så må det bli om iallefall et halvt år før innkjøp av dette... må få økonomi til det.. men, viss det er mulig, så vil det sansynlig vis skje, tenker bittelitt på godkjenning også :) Men har akkurat kjøpt bilene, og ligger akkurat på bristepunktet på økonomien, så lån blir nok neste.. men må jo ha fast inntekt da :( men men takk for all info iallefal l_:D:D:D

 

mvh

magnus

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp wankel motor, ;) Kan ikke komme med noe bedre tips hehe.

Skal du ha ettermontert datasprut så er det mulig å finne MEGET rimelige "pakker" brukt fra USA. Jeg fikk min Microtech LT-8 komplett til akuratt min motor for 5500 inkl frakt og mva. Den er i tipp topp stand og funker som bare det. Ulempen med Microtech er at det er lite hjelp å få i norge, men den er vistnok i bunn å grunn veldig lik Haltech (og alle andre).

Jeg handlet også wankel uten å ha PEILING, man lærer. Men selv om det finnes wankel "guruer" her i landet og, så vil du nok møte på ting ingen kan svare på :P

 

Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN! nå kom det jævla sure mennet.... målte litt i motorrommet i dag, med motor i da, så måla ble ikke såå jævli bra, fant ut at motor-rommet er på ca 600x600mm!! såå, jeg vet ikke helt om dette vil funke... har noen noen innvendinger? Hvor store er motorrommene på rx76?? sånn ca? Hellvette, kansje drømmen går til hellvette nå :(:(:(

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN! nå kom det jævla sure mennet.... målte litt i motorrommet i dag, med motor i da, så måla ble ikke såå jævli bra, fant ut at motor-rommet er på ca 600x600mm!! såå, jeg vet ikke helt om dette vil funke... har noen noen innvendinger? Hvor store er motorrommene på rx76?? sånn ca? Hellvette, kansje drømmen går til hellvette nå :(:(:(

Skal måle mellom rammevangene, men får ikke gjort det før tidligst i morgen. Skal på :crazysant i kveld... Så det blir nok ikke så tidlig i morgen heller... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden fra torpedoveggen til tverrbjelken foran(Du ser den så vidt i høyre hjørne) = 950 mm.

Ca 200-250 mm av dette er til radiator (Som ligger på skrå) og intercooler som står oppå radiatoren.

 

Lengden fra torpedoveggen til tverrbjelken som du ser på bildet er 610 mm, det er her motoren står nedi.

Mellom tårnene på bilen er det 780 mm, mens mellom rammevangene er det 710 mm.

Hvis man også regner med staget ned til rattstammen er det ca 650 mm.

 

motorrom-maal.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på kadetten min er det sånn ca 600mm fra torpedovegg til radiator, og 600mm mellom rammevangene... får ikke tatt sånn 100% nøyaktige mål pga måler med motor i, og det er jo ca 2kg ledning overalt inni der... :P men men, har du noen mening om atte dette kansje kan gå?

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på kadetten min er det sånn ca 600mm fra torpedovegg til radiator, og 600mm mellom rammevangene... får ikke tatt sånn 100% nøyaktige mål pga måler med motor i, og det er jo ca 2kg ledning overalt inni der... :P men men, har du noen mening om atte dette kansje kan gå?

Alt er mulig, det spørs bare hvor tålmodig og oppfinnsom du er. Så lenge bredden på motoren er mindre enn "hullet" du skal ha den oppi, bør det finnes en løsning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er mulig, det spørs bare hvor tålmodig og oppfinnsom du er. Så lenge bredden på motoren er mindre enn "hullet" du skal ha den oppi, bør det finnes en løsning på det.

 

hehe, det er akkurat det jeg sier!!! Tenkte litt på viss "hullet" ikke var bredt nok, så tenkte jeg at jeg kanskje skulle gjøre et kjempte trix :P kappe driten på mitten, og sveise i nytt materiale som gjør bilen 5 cm bredere :P men har jo et par år arbeid bare der :P men ****, å få i wankel er jo verdt det :D:D

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en ting og si. I går fekk eg skryt fordi eg solgte allt eg hadde av biler for og satse på wankel. Vil tørr påstå du er villig til og gå MYE lenger.

 

Liker pågangs motet ditt.

-thomas

 

1993 Mazda Rx7 Us Touring

1994 Mazda Rx7 Type R-2 *solgt*

1994 Toyota Supra Jza-80 *solgt*

1996 Toyota Supra JZA-80GTE *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seriøst,, ta en 12a wankelmotor (blir en god del smalere da (ergo, du får plass)

send den til simtec og kjør 200-250+hk Na (uten turbo) på kadetten din, kommer til å bli helt sykt, 12a en er en veldig god motor,, simtec kjører rundt 600hk på sin og skal plukke mer. sparer deg mye arbeid med å ta den.

1992 Mazda FD3S RX7 13b

100% original rx7:P (eeeh)

1978 Mazda Rx-4 Wagon, 12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm 12a sier meg 0 :P er "litt" grønn på wankel motorer igrunnen, vet bare grunnprinsippene osv.. men, denne kom orginalt uten turbo? :P bil da i? modell, pris osv.. må jo ha girkasse og sånt med også! Koster det å sende den inn til de derre folka da? :P

Dæ så går ront, går sont!

Kadett-C - flerårsprosjekt

kadett-C - 77mod selges i deler

Ascona C - stygg som få, bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår