Gå til innhold

Trenger hjelp med å velge frontsett!

Ranger emnet


Blaq

Anbefalte innlegg

Hey!

Er på utkikk etter et godt (130mm) 5,25" frontsett, og kunne trengt noen tips på hva som er bra. Det skal spille pent og ganske høyt, skal bruke det på en rockford fosgate p4004 forsterker og med en pioneer deh-p8600mp spiller. Har tittet litt på FOCAL 130KF, er dette noe bra? eller er det noe annet som er bedre til omtrent samme pris (+- 3000,-) på forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så hjelper det lite å "titte" på høyttalere og for det andre så er det DU som må ta turen rundt til forhandlere og andre bilstereoentusiaster og høre på hva DE har, slik at du har et sammenlikningsgrunnlag.

Tester og rapporter forteller deg lite om de enkelte merker og modeller, er noe som vil passe akkurat DEG!

 

Lykke til i jakten på nye høyttalere!

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens man diskuterer frontsett her... Legger inn dette her jeg siden det handler om det samme, dumt å lage helt ny tråd da..;)

 

Jeg er også på jakt etter 5,25" frontsett... Setter lydkvalitet over lydtrykk, og er på jakt etter et sett med god og ren lyd.. Har hørt mye skryt av Morel her inne og hadde planer om å satse på det...

 

Tenkte å legge ut mellom 3000 og 3500... Har sett på Integra Ovation og Dotech II.... Hvordan er forskjellene mellom disse..? Det ene er jo komponent sett mens de andre er koax høyttalere... Hva har dette å si på lydkvaliteten..?

Er vel bedre delefilter på kompo-settet, samt man kan plassere diskanten der man synes den låter best... Jeg har plassering av mellomtonene nederst på dørene helt fram... Vil det lønne seg for meg med kompo-sett da, slik at jeg kan få diskanten litt høyere opp..? Hvis det ikke er så stor forskjell mellom disse settene, og min plassering av høyttalerne ikke har så mye å si på lyden, kunne jeg tenke meg de Integra Ovation... Er jo bare å skru elementet rett inn, slipper å finne sted å gjøre av filteret og strekke flere ledninger og greier...

 

Min forsterker er forresten en Rockford Fosgate Punch 400a4 (ganske gammel sak...), spilleren er foreløpig en Pioneer DEH-P5100R som skal byttes i en 7700MP etter jul....

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens man diskuterer frontsett her... Legger inn dette her jeg siden det handler om det samme, dumt å lage helt ny tråd da..;)

 

Jeg er også på jakt etter 5,25" frontsett... Setter lydkvalitet over lydtrykk, og er på jakt etter et sett med god og ren lyd.. Har hørt mye skryt av Morel her inne og hadde planer om å satse på det...

 

Tenkte å legge ut mellom 3000 og 3500... Har sett på Integra Ovation og Dotech II.... Hvordan er forskjellene mellom disse..? Det ene er jo komponent sett mens de andre er koax høyttalere... Hva har dette å si på lydkvaliteten..?

Er vel bedre delefilter på kompo-settet, samt man kan plassere diskanten der man synes den låter best... Jeg har plassering av mellomtonene nederst på dørene helt fram... Vil det lønne seg for meg med kompo-sett da, slik at jeg kan få diskanten litt høyere opp..? Hvis det ikke er så stor forskjell mellom disse settene, og min plassering av høyttalerne ikke har så mye å si på lyden, kunne jeg tenke meg de Integra Ovation... Er jo bare å skru elementet rett inn, slipper å finne sted å gjøre av filteret og strekke flere ledninger og greier...

 

Min forsterker er forresten en Rockford Fosgate Punch 400a4 (ganske gammel sak...), spilleren er foreløpig en Pioneer DEH-P5100R som skal byttes i en 7700MP etter jul....

 

 

Heisann!

 

Et komponentsett vil, om du setter diskant på dashbordet, ha et høyere lydbilde. Om du setter en coax i døra så vil lydbildet ligge ganske så lavt, noe som ikke er noe gunstig. Føler da at jeg ikke får med meg alle detaljene i lydbildet, som jeg ville gjort med et komponentsett på dashbordet. Dette er selvfølgelig min mening, men skulle vel tro at det ikke bare er jeg som ser på denne problematikken på denne måten ;)

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for komponentsettet! Blir nok ikke skuffet kan jeg si deg;)

 

Mvh

Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens man diskuterer frontsett her... Legger inn dette her jeg siden det handler om det samme, dumt å lage helt ny tråd da..;)

 

Jeg er også på jakt etter 5,25" frontsett... Setter lydkvalitet over lydtrykk, og er på jakt etter et sett med god og ren lyd.. Har hørt mye skryt av Morel her inne og hadde planer om å satse på det...

 

Tenkte å legge ut mellom 3000 og 3500... Har sett på Integra Ovation og Dotech II.... Hvordan er forskjellene mellom disse..? Det ene er jo komponent sett mens de andre er koax høyttalere... Hva har dette å si på lydkvaliteten..?

Er vel bedre delefilter på kompo-settet, samt man kan plassere diskanten der man synes den låter best... Jeg har plassering av mellomtonene nederst på dørene helt fram... Vil det lønne seg for meg med kompo-sett da, slik at jeg kan få diskanten litt høyere opp..? Hvis det ikke er så stor forskjell mellom disse settene, og min plassering av høyttalerne ikke har så mye å si på lyden, kunne jeg tenke meg de Integra Ovation... Er jo bare å skru elementet rett inn, slipper å finne sted å gjøre av filteret og strekke flere ledninger og greier...

 

Min forsterker er forresten en Rockford Fosgate Punch 400a4 (ganske gammel sak...), spilleren er foreløpig en Pioneer DEH-P5100R som skal byttes i en 7700MP etter jul....

Forskjellene mellom Integra Ovation og Dotech Mk II:

Integra Ovation er coaxial høyttaler og har en delefrekvens på 4000 Hz 6dB/okt. Plasseringen av diskanten i forhold til bass/mellomtonen og den høye delefrekvensen gjør at dette er en høyttaler som gjengir musikken ganske "riktig" med tanke på fasefeil og tilsøling av det følsomme mellomtoneområdet.

 

Dotech Mk II er et komponentsett med delefrekvens på 3200 Hz 6dB/okt og separat delefilter. Bass/mellomtonen har en spolediameter på samme størrelse som mange 10" og 12" og i enkelte tilfeller 15": 2,1". Stor spole = god evne til å kvitte seg med varme som oppstår under spilling på høyt volum. Dotech Mk II er også en dedikert høyttaler beregnet på å bli montert uten kabinett. Den er altså meget godt egnet til dørmontering eller dashbord-montering.

 

Jeg håper ikke dette var for mye "reklame" for de kjære moderatorene.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dotech Mk II er et komponentsett med delefrekvens på 3200 Hz 6dB/okt og separat delefilter. Bass/mellomtonen har en spolediameter på samme størrelse som mange 10" og 12" og i enkelte tilfeller 15": 2,1". Stor spole = god evne til å kvitte seg med varme som oppstår under spilling på høyt volum"

 

 

Trenger ikke en så stor spole mer strøm som resulterer i at du må ha en meget strømsterk forsterker for å kunne spille høyt og kontrollert? En ting er diameteren på spolen men høyden på er jo minst like viktig når man tenker på evnen til å flytte luft... Høy talespole tillater lang slaglengde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke en så stor spole mer strøm som resulterer i at du må ha en meget strømsterk forsterker for å kunne spille høyt og kontrollert? En ting er diameteren på spolen men høyden på er jo minst like viktig når man tenker på evnen til å flytte luft... Høy talespole tillater lang slaglengde..

Dette stemmer ikke helt.

Diameteren på spolen har ikke noe med slaglengde eller krav om en strømsterk forsterker å gjøre.

Det kan godt hende at noen vil hevde dette men det gjelder ikke Morel sine elementer.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke en så stor spole mer strøm som resulterer i at du må ha en meget strømsterk forsterker for å kunne spille høyt og kontrollert? En ting er diameteren på spolen men høyden på er jo minst like viktig når man tenker på evnen til å flytte luft... Høy talespole tillater lang slaglengde..

Ikke nødvendigvis...

Fordelen med en stor spole er normalt sett at den kan tåle mer effekt før den når sin termiske grense.

At en høy/lang spole tillater lang slaglengde blir egentlig litt måte å beskrive det på, ettersom det er lengden på magnetgapet som er viktig ;)

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår