Gå til innhold

Mb 124 på vinterføre!


Steffmaister

Anbefalte innlegg

Kan iallfall med sikkerhet si at 126èn er drit rå på vinterføre, ordentlig slede når det gjelder bakker og nedbremsning, men du verden så artig den er!

http://www.mercefreaken.com får du det meste av info lett inn...

Christoffer

`98 Honda Integra Type-R...`05 Honda Element...`93 Honda CRX del Sol VTi

X`98 Honda Integra Type-R...X`98 Nissan Maxima 3.0...X`07 Opel Astra OPC 240

X`83 Mercedes SE50AMG V8...X`93 Honda CRX del Sol ESi...X`91 BMW M5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

86-230 er kun levert med innsprut. Mekanisk sådan. Bosch KE-Jettronic.

 

Manuell girkasse er den levert med både 4 og 5 trinns. 4 som standard. (også den mest slitesterke av dem)

 

Personlig mener jeg at det er gode vinterbiler om man har lært å bruke dem på riktige måten og har riktig dekkutrustning.

Vil dog anbefale å fylle noen spylervæskedunker med sand i og ha i bagasjerommet.. ;) (litt for å få 50/50 vektfordeling og litt for å ha i spesielt glatte områder) En diger basskasse hjelper jo også på vektfordeling.

 

Det absolutt beste med denne bilen på vinteren er at du får beskjed i god tid før noe skulle skje, og den er enkel å kontrollere om den skulle få en sleng. :)

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på hvordan mb 124 var på vinterføre.... Artig?? :wonder Har en 86mod 230 på hånd, Med manuell girkasse.. Men er ikke sikker på om det er 4 eller 5 trinns.. Sikkert noen her som veit!! Er det forgasser i dem eller??

 

Takker for svar.

 

Jeg kjører en 91 mod.

Og i dag så kom jeg 200m lenger opp en bakke enn Opel Astra og Peugeot 206.

 

Opel hadde piggfritt, men jeg og 206'en hadde piggdekk.

 

Men det er mange ting som spiller inn, men syns den er grei og stabil.

jeg kjører riks 22 dagli uten spessielle problemer om vinteren, regner samme tid vinter og sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Bare lurte på hvordan mb 124 var på vinterføre.... Artig?? :wonder Har en 86mod 230 på hånd, Med manuell girkasse.. Men er ikke sikker på om det er 4 eller 5 trinns.. Sikkert noen her som veit!! Er det forgasser i dem eller??

 

Takker for svar.

 

Skal du ha en 124 som er god på vinterføre må det vere en T- modell.

Helst en diesel. Hadde en -92 300 TDT og den var meget bra på vinterføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en 124 som er god på vinterføre må det vere en T- modell.

Helst en diesel. Hadde en -92 300 TDT og den var meget bra på vinterføre.

 

Er du klar over att 300TDT har større vekt forskjell foran og bak en f.eks 230E.

Og den ekstra vekta er på forhjula.

 

Men uansett, så er MB 124 kurrant bra på vinterføre, men det må brukes bra dekk, som Falken, Nokia, Hakkapelita .

Khumo kan glemmes på mb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du klar over att 300TDT har større vekt forskjell foran og bak en f.eks 230E.

Og den ekstra vekta er på forhjula.

 

Men uansett, så er MB 124 kurrant bra på vinterføre, men det må brukes bra dekk, som Falken, Nokia, Hakkapelita .

Khumo kan glemmes på mb.

 

 

Nå er det min tur til å si Pisspreik! ;) (intern mellom meg og toffy)

 

En 300TDT er stasjonsvogn og har ikke langt unna 50/50 vektforhold. (det er iallefall min 300TE og den ligger på så og si samme vekt som TDT...)

 

230E er sedan og er betraktelig lettere bak enn sine storebrødre.

 

Vil påstå at stasjonsvogna er betraktelig bedre vinterbil enn sedanen, men sedanen er heller ikke dårlig om man vet hvordan man skal kjøre den! :)

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det min tur til å si Pisspreik! ;) (intern mellom meg og toffy)

 

En 300TDT er stasjonsvogn og har ikke langt unna 50/50 vektforhold. (det er iallefall min 300TE og den ligger på så og si samme vekt som TDT...)

 

230E er sedan og er betraktelig lettere bak enn sine storebrødre.

 

Vil påstå at stasjonsvogna er betraktelig bedre vinterbil enn sedanen, men sedanen er heller ikke dårlig om man vet hvordan man skal kjøre den! :)

Trur du skal finne litt fakta, for 230E sedan veier 8Kg mindre bak en foran etter vognkort og vekt målinger. Min bil nr 2 mb 300TDT veier 20kg mindre bak en forand.

 

Skal jeg gå ut, og lese i vognkort en gang til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du da sier er at en 230E skal veie ca 690kg foran?

 

 

La oss se på noen fakta og ett lite regnestykke:

 

Vekt på min bil med 3/4 tank bensin og ellers ingenting å fylle bagasjerommet med:

 

Foran 810kg

Bak 870kg

 

forøvrig en totalvekt på 150kg mer enn hva som står i tekniske data som egenvekt med full tank, reservehjul og lignende.

 

Tviler sterkt på at en 300tdt er lettere bak enn min, heller tyngre...

Ifølge tekniske data skal det skille 40kg eller så på en 300TE og en 300TDT. 35 av disse er nok på framhjula...

 

 

Yoneck kan nok også bekrefte mine tall ang vektfordeling på 300TDT.

 

Regnestykke:

 

vektforskjell på en 300TE og 300E er ca 110 kg, hvorav ca 95% ligger på bakenden.

La oss si at en 300E da veier 770kg foran.

En 230E veier 50 kg mindre enn en 300E (også ifølge tekniske data), så da kan vi si at ca 40 av disse kg'ene vil taes av framaksel.

 

Dvs at en 230E veier ca 730kg foran. (+/- 10-20 kg)

Noe jeg mener å huske sto i vognkortet på 230en jeg hadde også.

 

Egenvekt ca 1400-1430kg. dvs at vekt bak blir ca 670-700kg.

 

 

Erfaringen min med 88-230E og 120000km på noen få år på alt mulig føre sier også at sedanen var lettere bak enn stasjonvogna mi er. (i forhold til framhjul)

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoneck kan nok også bekrefte mine tall ang vektfordeling på 300TDT.

 

 

Hva vognkortet sier er jo helt uinteressant. Ingen biler jeg har hatt har stemt i forhold til vognkortet uansett. Kjør på vekta og sjekk hva bilen veier foran og bak.

 

Jeg har ikke 100% eksakte tall på min, men de gangene jeg har kjørt på vekta med den uten noe bagasje, så har det vært så nære 50/50 en kan komme.

 

S124 og W124 skal jo være rimelig like i fronten. S124 veier mer i følge alle data (som desverre ikke sier noe om foran/bak), og siden forskjellene er bak, vil jeg jo også tro at det er der vektforskjellen ligger.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du da sier er at en 230E skal veie ca 690kg foran?

 

 

La oss se på noen fakta og ett lite regnestykke:

 

Vekt på min bil med 3/4 tank bensin og ellers ingenting å fylle bagasjerommet med:

 

Foran 810kg

Bak 870kg

 

forøvrig en totalvekt på 150kg mer enn hva som står i tekniske data som egenvekt med full tank, reservehjul og lignende.

 

Tviler sterkt på at en 300tdt er lettere bak enn min, heller tyngre...

Ifølge tekniske data skal det skille 40kg eller så på en 300TE og en 300TDT. 35 av disse er nok på framhjula...

 

 

Yoneck kan nok også bekrefte mine tall ang vektfordeling på 300TDT.

 

Regnestykke:

 

vektforskjell på en 300TE og 300E er ca 110 kg, hvorav ca 95% ligger på bakenden.

La oss si at en 300E da veier 770kg foran.

En 230E veier 50 kg mindre enn en 300E (også ifølge tekniske data), så da kan vi si at ca 40 av disse kg'ene vil taes av framaksel.

 

Dvs at en 230E veier ca 730kg foran. (+/- 10-20 kg)

Noe jeg mener å huske sto i vognkortet på 230en jeg hadde også.

 

Egenvekt ca 1400-1430kg. dvs at vekt bak blir ca 670-700kg.

 

 

Erfaringen min med 88-230E og 120000km på noen få år på alt mulig føre sier også at sedanen var lettere bak enn stasjonvogna mi er. (i forhold til framhjul)

 

 

Nå er det en her, som sier en ikke kan gå etter vogn kort, siden det forekommer ulikheter ved hva som faktisk er korrekt.

Men vognkortet mitt på 230 forteller 692kg (så jeg sa faktisk 2 kg feil tidligere, sorry)

Min ny innkjøpte E 300 TD T. Står det i vogn kortet 810Kg forand og 790kg bak.

 

Så stv'en er vesentlig tyngre bil, også motoren er vesentlig tyngre.

 

Jeg merker også att sedanen er vestentlig bedre i bratte bakker, siden den har ASD, mens den nye har ASR (mener det var R, gidder ikke å gå ut for å sjekke nå, men denne er 1994 mod etter vognkortet)

 

Det som skjer, er at den "gamle" trekker på begge bak, mens den nye bremser det hjulet som spinner.

Men trur at det er dekka som gjør forskjellen.

 

 

Men om han skal ha rett, som sier at det kan stå feil i vognkort så vet jeg ikke hvor en skal få bekreftett dette. uten å veie bil.

Noe jeg ikke gidder. Bilene er jo drit bra uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en her, som sier en ikke kan gå etter vogn kort, siden det forekommer ulikheter ved hva som faktisk er korrekt.

Men vognkortet mitt på 230 forteller 692kg (så jeg sa faktisk 2 kg feil tidligere, sorry)

Min ny innkjøpte E 300 TD T. Står det i vogn kortet 810Kg forand og 790kg bak.

 

Så stv'en er vesentlig tyngre bil, også motoren er vesentlig tyngre.

 

Jeg merker også att sedanen er vestentlig bedre i bratte bakker, siden den har ASD, mens den nye har ASR (mener det var R, gidder ikke å gå ut for å sjekke nå, men denne er 1994 mod etter vognkortet)

 

Det som skjer, er at den "gamle" trekker på begge bak, mens den nye bremser det hjulet som spinner.

Men trur at det er dekka som gjør forskjellen.

 

 

Men om han skal ha rett, som sier at det kan stå feil i vognkort så vet jeg ikke hvor en skal få bekreftett dette. uten å veie bil.

Noe jeg ikke gidder. Bilene er jo drit bra uansett.

 

 

Da graver vi ned fredspipa og røyker opp øksa! ;)

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei vinterføre hmmm har en 250 disel 94 mod åååå den e ettt helllvetttte på glatta men håpe det komme seg etter kvar som eg blir kjent me den men føle eg får sleng me den hele veien å det e en jekla disel å det e gode piggfrie vinterdekk.

 

vant me frakkjulstrekker kansje det som ødelegger litt :spider :spider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår