Gå til innhold

Røkt monoblokk

Ranger emnet

Stingah

Anbefalte innlegg

Kablene som kommer med disse setta kan være korte (Jord) men jeg bruker å ta jord fra belte festet under setet eller andre solide punkt .

Å passe på å pusse rent .

Jordingskabel skal ha samme dimensjon som strømkabelen .

Kjenner ikke til forsterkerne dine men var snakk om 2 monoblokker du skulle bruke .

Og så eventuell forsterker på høyttalerne, da bør sikringen stå i stil .

Men du kan jo komme innom så kan jeg gi deg noen tips .

Mvh

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

litt merkelig med den feilen egentlig men som det ble nevnt så kunne det være for lav impedans i elementen men som du svarer så var den på 4 ohms men siden det er en digtal monoblock forblir vel bare 4 ohms, bare når man kobler 2 kanaler i bro så blir "lasten" halvparten av 4 ohm. Det som er brent er switch transistorene men tror neppe det er bare 2 stk av dem, forventer meg minst 4 stk (selv om det er for lite det og) siden den ampen er spekec til så mange watt.

En greie ting alltid når man skal koble opp forsterkere er det alltid å slå de på uten RCA kabler og høytallerne tilkoblet, da kan man utelukke eventuele skadder om det er noe kortslutning i elementene/kablene/dårlig jordinger, deretter kobler man inn høytalerne og prøver og sist RCA... om man er litt "nybegynner" er nok det sikreste og "rimeligste" måtte å gjøre det på...

ang svidd ampen er ikke enkelt svar på det da man ikke vet årsaken til feilen... for all vi vet kan den ha vært noe feil på den allrede når du fikk den... derfor tror jeg ikke du skal prøve å repparere den selv om du ikke vet virkemåtten på en switch mode power supply, da du kan svi enda flere komponenter. Vanligvis så skal faktisk strømsforsyningen slå seg av ved for store strøm trekk slik at transistorenes max strøm ikke overskryddes og smelter sammen og fakstisk glødder til den sprekker og brenner bort kontaktene -som det vi ser på bildet- ellers selve "kunsten" i å reparere noe er ikke bare å bytte defekte deler men gjerne også finne årsaken til det og forhindre at sånt hender igjen... såkalt preventiv feilsøkning...

kablene tror jeg ikke på noen måtte kan ha noe sammenheng med feilen men om din jordings punkt skulle vært dårlig så hadde du ikke fått forsterkeren "på" og eventuelt den hadde slått seg "av" når du skrude opp lyden, pga manglende strøm, så sånt sett tror jeg at kan ha vært noe galt med den fra før...

forresten når jeg ser på bildet er også de transistorene til venstre for bilde switch transistorer og de er nok også defekte... de som sitter på høyre siden av de brente er likerettere og de helt til høyre er utgangene... ingen strøm sterk forsterker og tåler ikke impedanser under 2 ohm, helst 4 ohm så skal den fungere greit. antal sw transisterer og størrelsen på toroiden forteller til en vis grad potensielen i ampen... kvaliteten på preamp lyd delen er av standar kvalitet men siden den ampen er av digital type så har ikke noe negativ/positiv innvirkning på lyden.

sikert glemt no mer men er litt -veldig- opptatt for tiden.. sorry. :crazysant som dere vet er jo snart jul og juletre tider så siden jeg støtter "fuck for forrest" har jeg en del å gjøre nå... :bump :cocain:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et kjempe-svar! ..Bokstavelig talt :p Men hva råder du meg til å gjøre da? Har kontaktet selger å spurt han hva han er villig til å gjøre med saken, men som sagt, han bor i usa.. Og vet nok at han ikke trenger å fåreta seg noe.. Jeg får forøvrig en til av disse monoblokkene utti uka, er det trygt for meg å koble den til da? Vil nødig at dette skal skje på nytt. :)

Frank: Kan sikkert stikke innom deg en tur før jeg kobler til strømmen da ja. :)

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei igjen! Da har jeg fått meg ei ny monoblokk. Skal monteres i dag. Setter enorm pris på om noen kan gi meg noen tips til hva jeg bør gjøre for å unngå at dette skjer en gang til!?

Dette er hva jeg tror gikk galt:

Produksjonsfeil

For svak jording

En av disse må det nesten være.. Kan det være at sikringa er plassert nesten inntil forsterkern? og ikke ved batteriet hvor den bør sitte?

mvh

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Da har jeg fått meg ei ny monoblokk. Skal monteres i dag. Setter enorm pris på om noen kan gi meg noen tips til hva jeg bør gjøre for å unngå at dette skjer en gang til!?

Dette er hva jeg tror gikk galt:

Produksjonsfeil

For svak jording

En av disse må det nesten være.. Kan det være at sikringa er plassert nesten inntil forsterkern? og ikke ved batteriet hvor den bør sitte?

mvh

det med sikringen har nok ikke noe med at den røyk, men for all del sett den ved batteriet med en J gang! smeller godt i bilen og elektronikken om det skulle skje noe med kabelen nå! :???: :biker GOD HELG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider