Gå til innhold

2 forsterke, trenger litt hjelp

Ranger emnet

Mazda_Power

Anbefalte innlegg

hey, jeg har 2 forsterkere som jeg skal sette inn, men det jeg lurer på.

Jeg har en strømkabel fram til batteriet, kan jeg splitte den og bruge en strømkabel på 2 forsterkere? og 2 jordingskabler?

Mvh Truls

Fremgangsmåten din bær være å først kjøpe en splittblokk. Der setter du strømmen som kommer fra batteriet i den ene enden, for så å trekke to strømledninger videre fra utgangene på den andre siden. Str på disse blokkene varierer, så sørg for å kjøpe stor nok. Videre burde du sørge for å ha tykk nok ledning videre også, hvis ikke ligger du an til et strømtap.

Men det var kanskje dette du hadde i planene??

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremgangsmåten din bær være å først kjøpe en splittblokk. Der setter du strømmen som kommer fra batteriet i den ene enden, for så å trekke to strømledninger videre fra utgangene på den andre siden. Str på disse blokkene varierer, så sørg for å kjøpe stor nok. Videre burde du sørge for å ha tykk nok ledning videre også, hvis ikke ligger du an til et strømtap.

Men det var kanskje dette du hadde i planene??

Mvh

Splittblokk? hvor får jeg kjøpt det? vet du sånn ca pris?

Jeg har ikke så mye peiling på anlegg, har koblet opp 2 forsterkere, med en strømledning og 2 jordings kabler. det spiller bra, men hvis du sier at jeg burde ha splittblokk så burde jeg gjerne skaffet det. Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke sikkert at en splitter vil fungere hvis strømkabelen er for tynn.

hvilken forsterkre er det?

hvilken høyttalere skal du ha tilkoblet forsterkerne?

hvor tykk strømkabel har du ifra batteriet?

Det er en uscarvor forsterker, står 500w på, men det er ikke rms'en tror eg.

(har ikke mye penger for tiden så det komme bedre senere)

og en boss forsterker på 2*250w eller noe.

uscarvoren har jeg 1 12" brokoblet

og boss forsterkeren har jeg 2 6*9.

Strømkabelen er jeg ikke sikker på hvor tjukk den er. men den er ikke tynn. men ikke den tjukkeste heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du vil spare penger får du tak i sånt på biltema osv anntar jeg. trenger ikke noen dyre saker. så lenge kabelen din er tykk nok til å drive begge forsterkerene er det ingenting i veien for en splitter.

biltema ja, tror nok kabelen skal være tykk nok. men jeg finner ikke noe på sidene til biltema, hva skal jeg søke på? blokksplitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har forresten 8mm strømkabel der også til en grei pris, om du trenger det. kjøpt selv 6M i sta for ca 69,- (om jeg ikke husker feil).

men jeg bruker det som høyttalerkabel da, ikke strømkabel, hehe.

bare så du ikke kommer hjem og plutselig finner ut at du ikke har nok kabel.

Tror kabelen min er tykkere enn 8mm, pluss jeg har en 8mm kabel ekstra tror jeg. men takk for tipset. får se hva jeg handler med meg når jeg fysst er der.

høytaler kabel ja..hmm. burde gjerne gjort det jeg og? har ikke det beste anlegget men greit å ha god nok kabel. Anlegget spiller overraskende bra med det jeg har nå. og jeg har uscarvor og europris sub:P heh, som sagt så har jeg ikke mye penger. tjener lite penger i mnd. så i begynnelsen skal det være billigt. siden jeg må kjøpe litt deler til bilen og. pluss jeg skylder masse penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jeg tror nok ikke du trenger å tenke så mye på høyttalerkabel med det første med de forsterkerene. 2,5-4mm holder nok lenge med de forsterkerene. det er heller når man får lav impedanse på elementet og høy effekt at kabelen blir mer viktig.

selvfølgelig er kabelen viktig uansett da denne avgjør en stor del av hvor god kontroll forsterkeren har på elementet, men så lenge man ikke bruker sytråd er det nok ikke noen afre. :)

har du tykkere strømkabel fra før er det bare å bruke det selvfølgelig. men siden det ikke går inn mer enn 8mm i hullet må du antageligvis klippe bort litt rundt ledningen sånn at den passer inn i hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider