Euro-96 Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Har lest litt og sjekket litt, tremec t56 kassa krever at en bygger ut 2-3 cm på siden av girkasse tunnelen. Lengden er omtrent som på en m46. Grunnen til at en må bygge ut på siden av girkasse tunnelen (på førersiden) er at der ligger revers stoppen. Og i en 240 er det jo så god plass at 2-3 cm ikke gjør noe. Etter mitt syn iallfall Lengden fra cl.huset til spaken er identisk på m45-6 og bw t56. Sjekk prosjekttråden min,der er det tatt bilde av kassa med ferdige cl.huset..kassa har vært i bruk fra -01 til -03 og er for øyeblikket nyoverhalt. Tunellen måtte forlenges 5 cm pga selve kassa er noe lenger enn original. Reverssperresolenoiden laget jeg plass til ved å knakke pent med en kulehammer. Og det var alt som skulle til... Siter better to be first in hell than second to heaven Volvo 242 turbo-82 Volvo 245 turbo-93 Volvo 945 turbo-98 Team Losi LST2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 22, 2006 Rapporter Share Skrevet April 22, 2006 Skal du ha TKO600 så kan du ikke velge antall splines.... Jeg lånte non kasser fra kai for å tilpasse, så den kassa som passer volvo best er TCET4617... Det er finsplines, og med lengst aksel... Kjører tilton 2 skiva med nye lameller ja... Måtte modde clutchhuset litt (M46)... Spørs om du skal bruke tilton utløsersylinder eller ikke, da blir det jo seff litt mer jobb, men det blir det jo uansett! Jeg har forøvrig adapterplater til disse kassene, alle i TKO serien... Mellomaksel kommer jeg til å handle fra GKL Unicardang tenker jeg... Traversen har jeg lagd ny... Spakestellet er jo VELDIG kurrant når det kommer til 240, men på 740in så må jeg lage det nytt... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Skal du ha TKO600 så kan du ikke velge antall splines.... Jeg lånte non kasser fra kai for å tilpasse, så den kassa som passer volvo best er TCET4617... Det er finsplines, og med lengst aksel...Kjører tilton 2 skiva med nye lameller ja... Måtte modde clutchhuset litt (M46)... Spørs om du skal bruke tilton utløsersylinder eller ikke, da blir det jo seff litt mer jobb, men det blir det jo uansett! Jeg har forøvrig adapterplater til disse kassene, alle i TKO serien... Mellomaksel kommer jeg til å handle fra GKL Unicardang tenker jeg... Traversen har jeg lagd ny... Spakestellet er jo VELDIG kurrant når det kommer til 240, men på 740in så må jeg lage det nytt... Jo da, du kan velge splines. Den første TKO kassa som VS kjørte med på BMWn, var grovspline. Der knakk inngående aksel tvers av:D TCET 4615 er grovsplinet. (10 spline) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Det stemmer... Har hatt den kassa oppe i verkste hos meg og det er ei TKO 500 kasse... Hvis du velger den splinesen så velger du også ei svakere kasse.... Skal du ha TKO 600 kasse så kan du ikke velge splines det er kun finsplina aksel... Den kassa som du nevner (TCET4615) tilsvarer vel TCET 4617 når det gjelder fysiske mål på inngående aksel osv... Men den er svakere og har andre utvekslinger enn det 600 kassa har... Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Det stemmer...Har hatt den kassa oppe i verkste hos meg og det er ei TKO 500 kasse... Hvis du velger den splinesen så velger du også ei svakere kasse.... Skal du ha TKO 600 kasse så kan du ikke velge splines det er kun finsplina aksel... Den kassa som du nevner (TCET4615) tilsvarer vel TCET 4617 når det gjelder fysiske mål på inngående aksel osv... Men den er svakere og har andre utvekslinger enn det 600 kassa har... Da er vi enige da;) Men de utvendige målene er like. Eneste er inngående akselen, der er det 2 forskjellige. 6,71" og 7,21" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Jepp... Men ikke velg den svake kassa pga splinesen! hehe Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Jepp...Men ikke velg den svake kassa pga splinesen! hehe :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Åssen går det med tilpassinga forresten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Joa, kassa står på bilen den nå med tilton utløsersylinder, 2 skiva tilton clutch og ny hjemmelagd travers.... Mangler eneste å laga spakestell til den, men har ikke fått tak i noe spak =/ Skulle enten hatt en spak fra BMW fra åttitalet eller en fra M90.... Mellomakselen tenker jeg at unicardang skal få laga for meg, blir hel aksel! Hehe Det var endel målinger å styr for å få syret til å passe, men nå funker det ihvertfall gull! Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poffs Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Jo da, du kan velge splines. Den første TKO kassa som VS kjørte med på BMWn, var grovspline. Der knakk inngående aksel tvers av:D TCET 4615 er grovsplinet. (10 spline) "host" du vet vel at den akselen røk pga at girkassa var festa stumt i karrossen!.derfor ble det svai akkurat på mitten av motorn og kassa dvs ved clutchen.har ikke no med at mindresplines er sterkere. etter at han satt på gummi feste på girkassa ble alt bra og ikke mere ras. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Hehe, også att han kjørte med helt bjarne hjulvinkler på ruudskogen, så det blei mest spooling! :P Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 "host"du vet vel at den akselen røk pga at girkassa var festa stumt i karrossen!.derfor ble det svai akkurat på mitten av motorn og kassa dvs ved clutchen.har ikke no med at mindresplines er sterkere. etter at han satt på gummi feste på girkassa ble alt bra og ikke mere ras. Du vet vel også at når man lager grove splines så må man frese lengre ned i akselen? Med fin spline så lages det kun mange små spor i akselen, ergo blir akselen sterkere. Vidar nevnte kun det at kassa holdt når han fikk i kasse med fin spline... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Hehe, også att han kjørte med helt bjarne hjulvinkler på ruudskogen, så det blei mest spooling! :P Når bilen spinner er det minst belastning på kassa;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 Når bilen spinner er det minst belastning på kassa;) D veit jeg ja! Hehe Men akkurat før du begynner å spinne så har du også en momenttopp! Og når han hadde helt bjarne hjulvinkler så satt den jo ikke akkurat gull, så hadde det vært 100 kunne ha jo ha hatt litt mer feste også! Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 23, 2006 Rapporter Share Skrevet April 23, 2006 D veit jeg ja! HeheMen akkurat før du begynner å spinne så har du også en momenttopp! Og når han hadde helt bjarne hjulvinkler så satt den jo ikke akkurat gull, så hadde det vært 100 kunne ha jo ha hatt litt mer feste også! Var vel ikke festet vi diskuterte her men... Er jo bare bra for kassa at bilen spinner, hadde den ikke gjort det ville motoren utvikla mere HK/NM. Men kassa holdt 2005 sesongen, da med ombygd bakstilling som tillot riktige hjulvinkler:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg