Gå til innhold

hjelp til kasseutregning/resultat for 4. ordens bandpass

Ranger emnet

Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

xmech(om jeg ikke husker feil..hehe..) bruker vel å vere mot det dobbelte av lineare slag, noen ganger bare litt mere enn xmax har jeg sett.

men jeg har jo mine dippedutter til å si ifra når den lineare slaglengda er nådd ;)

trodde at pio`en hadde "dumpa" bakplate og lite trolig slå i bunn...?!?hm..

mvh, stig

Det heter x-mech ja, maksimal mekanisk slaglengde.

Tror ikke det finnes noen regel på hvor stor x-mech i forhold til x-max.

Men jeg vet at en god del dyre elementer med lang lineær slaglengde ikke har så mye mer å gå på mekanisk.

Nest etter watt, har x-max blitt den nye hypen blandt en del db-folk.

Høy x-max er ikke et viktig parameter når det gjelder hvor mye luft et element flytter eller hvor bra et element er lydmessig.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hifonic: fordi jeg rett og slett ikke får in en større kasse. har allerede bygd den så lang, bred og høy som mulig. selve rommet er selvfølgelig mye større, men det hjelper lite når kassen ikke går inn.

Jeg har mindre åpning enn deg og har fått inn 135 liter :) Og nå skal den utvides.. Er jo bare å bruke fantasien så kan du ha mye større kasser baki :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hifonic: fordi jeg rett og slett ikke får in en større kasse. har allerede bygd den så lang, bred og høy som mulig. selve rommet er selvfølgelig mye større, men det hjelper lite når kassen ikke går inn.

hei jan erik du klarer å få inn en 180liters kasse vis du fjerner oppbyggingen av gulvet du bruker til å hjemme kabler ol.(jeg har kassa vis du trenger en ny)

hilsen dag borg. happyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jepp, vet det. men vil ha gulvet der. :)

har høyttalere i sidene, så får ikke plass til forsterker og kondensator noen andre steder enn under gulvet. var akkurat ikke plass til begge forsterkerene på seteryggen.

selvfølgelig, det meste kan jeg får til om jeg knoter nok med det. men gidder jeg det tro? neppe... :D og i tillegg vil jeg ikke bygge kassen lenger enn frem til høyttalerene i siden, for ellers vil jo sidehøyttalerene være bortkastet. har hatt planer om å montere de i lokket da, noe so vil bli bedre lydmessig også, men får se hva jeg finner på. men i første omgang skal jeg måle og se hva jeg finner ut av det.

har laget et par kasser som skal til måling i morgen, så vi får se hva målingene sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider