Gå til innhold

dempematter og innspilling av bil-frontsett på innestereo

Ranger emnet

hardcore86

Anbefalte innlegg

Hei sann folkens.. Har et par spørsmål å komme med jeg..

1. Skal dempe dører på bilen min nå..Først vibrasjons demping. Har sett på asfalt mattene til eltek. Noen som har prøvd disse før å veit om de er fine å bruke til vibrasjons demping`?? Tenkte å legge to lag i hver dør.. å to lag i taket.. pluss armaflex som lyd demping.. Mattene fra Eltek er det jeg har råd til akk nå så blir nok gå for dem.. Men hadde vært fint med litt info om dem er no tess..

info

Asfaltplate 50x60x0,5cm

5mm tykk bitumenbasert selvklebende dempemateriale. Denne tunge (7,5kg/m2) platen er meget godt egnet til mekanisk/akustisk demping av ikke bare høyttalerkabinetter, men også forsterkerutstyr, cd-spillere og platespillere. Det er viktig at hefteflaten er tørr og ren, og at platen presses skikkelig mot underlaget. Asfaltplaten er meget aldringsbestandig.

2: Lurte på om fronsett tar skade av å spilles inn på en NAD stereo inne forsterker?? for bilen er under bygging enda..

For stereoen der går vell egentlig i 8 ohm.???

håper på seriøse svar..takk

Oldsmobile cutlass

volvo 850 2,5

Opel combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2: Lurte på om fronsett tar skade av å spilles inn på en NAD stereo inne forsterker?? for bilen er under bygging enda..

For stereoen der går vell egentlig i 8 ohm.???

håper på seriøse svar..takk

Frontsettet tar ikke skade av å bli brukt på NAD'en din, såfremst du benytter deg av delefilteret som fulgte med frontsettet.

Det er frontsettes impedanse som bestemmer hvilken "last" forsterkeren "ser".

Vil tro at NAD'en takler impedanser på 4ohm helt fint.. (går ut fra at frontsettet ditt er 4ohm)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontsettet tar ikke skade av å bli brukt på NAD'en din, såfremst du benytter deg av delefilteret som fulgte med frontsettet.

Det er frontsettes impedanse som bestemmer hvilken "last" forsterkeren "ser".

impedanser på 4ohm helt fint.. (går ut fra at frontsettet ditt er 4ohm)Vil tro at NAD'en takler

Ja er nok d gitt... takk for svar..

da blir d innspilling veit du..

Oldsmobile cutlass

volvo 850 2,5

Opel combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woodbeach, selv om det er billig det du selger, så tror du tar litt feil av prisingen du har oppgitt på Dynamat, man får vel 4 matter på 30x90cm for 1140,- i "Door kit", eller 285,- pr matte...

Til sammenligning går vel en rull (1000cm x 60cm) med Brown Bread på rundt 2000,- om dagen?

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What?

Tror ikke dynamat er SÅ dyrt?? :P

Når det gjelder innspilling - hvorfor spille dem inn? For det første, mener jeg det var slikt som var "nødvendig" i gamle dager, da høyttalere var laget av papp og papir (myke opp opphenget før man voldtok det). For det andre, tror jeg dermed at dersom du gjør det, vil du aldri i livet høre noe forskjell.

Men det kommer jo an på øret som hører (og hva høyttalerne er laget av). Er det mykt gummioppheng, er innspilling dødfødt, spør du meg! :)

Men så spurte du vel ikke akkurat meg heller, da! :P

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woodbeach, selv om det er billig det du selger, så tror du tar litt feil av prisingen du har oppgitt på Dynamat, man får vel 4 matter på 30x90cm for 1140,- i "Door kit", eller 285,- pr matte...

Til sammenligning går vel en rull (1000cm x 60cm) med Brown Bread på rundt 2000,- om dagen?

Beklager, min feil ;) så ikke at det var 2 plater i den pakka til dynamat. Da blir det jo selvsagt 890,- pr pakke...

Og Brown Bread har jeg veldig liten tro på...har ufattelig dårlige temperatur egenskaper. Her er jo Dynamat overlegen mange andre merker!

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, min feil ;) så ikke at det var 2 plater i den pakka til dynamat. Da blir det jo selvsagt 890,- pr pakke...

Og Brown Bread har jeg veldig liten tro på...har ufattelig dårlige temperatur egenskaper. Her er jo Dynamat overlegen mange andre merker!

Er det en ting jeg har lært meg, så er det at dempematter bør man regne på i m2-priser skal man få ett realistisk inntrykk av prisen.

Dynamat Extreme Doorkit = 1140,-

Dette settet inneholder 122x91cm (4 plater hver på 30,5x91cm) som igjen er 1,11m2.

1140 kr/1,11 m2 = 1027 kr/m2

Dine plater er 350 for 18"x32" (metrisk omregnet til 46x82cm).

46x82cm = 0,37m2.

350 kr/0,37m2 = 945 kr/m2.

Som jeg sa i opprinnelige posten så er det ikke noe dårlig pris du har oppgitt, men synes fremdeles den bør være oppgitt på riktig grunnlag når du selv drar sammenligningen opp mot andre produkter.

At Brown Bread har dårlig temperatur-egenskaper har jeg ikke merket, men nå har jeg jo bare brukt det i 5-6 biler og kun ned til -30...

Til prisen på kun 333 kr/m2 (2000kr/6m2) er det rett og slett lite som slår det hvis bruken er hobbybasert og ikke konkurransebasert - skal være blant de første til å innrømme at det finnes materialer som har enda bedre egenskaper, men da er man ofte også forberedt på å betale for det.

Personlig synes jeg godt om Swedac DCP-500 som demping, men det er vel mest fordi jeg liker litt kliss når jeg holder på - eneste ulempen jeg kan se med DCP-500 er varmefrakten nå på vinteren, ellers er den meget bra :thumb

Fra FWD vs RWD:

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ting jeg har lært meg, så er det at dempematter bør man regne på i m2-priser skal man få ett realistisk inntrykk av prisen.

Dynamat Extreme Doorkit = 1140,-

Dette settet inneholder 122x91cm (4 plater hver på 30,5x91cm) som igjen er 1,11m2.

1140 kr/1,11 m2 = 1027 kr/m2

Dine plater er 350 for 18"x32" (metrisk omregnet til 46x82cm).

46x82cm = 0,37m2.

350 kr/0,37m2 = 945 kr/m2.

Som jeg sa i opprinnelige posten så er det ikke noe dårlig pris du har oppgitt, men synes fremdeles den bør være oppgitt på riktig grunnlag når du selv drar sammenligningen opp mot andre produkter.

At Brown Bread har dårlig temperatur-egenskaper har jeg ikke merket, men nå har jeg jo bare brukt det i 5-6 biler og kun ned til -30...

Til prisen på kun 333 kr/m2 (2000kr/6m2) er det rett og slett lite som slår det hvis bruken er hobbybasert og ikke konkurransebasert - skal være blant de første til å innrømme at det finnes materialer som har enda bedre egenskaper, men da er man ofte også forberedt på å betale for det.

Personlig synes jeg godt om Swedac DCP-500 som demping, men det er vel mest fordi jeg liker litt kliss når jeg holder på - eneste ulempen jeg kan se med DCP-500 er varmefrakten nå på vinteren, ellers er den meget bra :thumb

Nå må du sammenligne med riktig pakke her..Dette er et såkalt Trunk Kit, og prisen på den er 2405,-/m2 slik jeg ser her:

"Dynamat Xtreme Trunk Kit

NOK 1780.00

Dynamat Xtreme Trunk Kit

Kittet inneholder: 2 plater på 45,7 cm x 81,2 cm

Pakken inneholder 0,74 m2

Kvadratmeterpris kr.2405,40"

Da er det plutselig et lite sprang fra 945,- - 2405,-

Og nedover i temperatur er det nok ikke noe problem, men så i en test en gang at BB var noe av det første som gav seg ved litt temperaturøkning...

Honda Prelude 2.0l 4ws 89'

Audi A6 1,8T 98'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du sammenligne med riktig pakke her..Dette er et såkalt Trunk Kit, og prisen på den er 2405,-/m2 slik jeg ser her:

"Dynamat Xtreme Trunk Kit

NOK 1780.00

Dynamat Xtreme Trunk Kit

Kittet inneholder: 2 plater på 45,7 cm x 81,2 cm

Pakken inneholder 0,74 m2

Kvadratmeterpris kr.2405,40"

Da er det plutselig et lite sprang fra 945,- - 2405,-

Og nedover i temperatur er det nok ikke noe problem, men så i en test en gang at BB var noe av det første som gav seg ved litt temperaturøkning...

Og jeg som trodde Dynamat Extreme var Dynamat Extreme enten dem lå i ett "trunk kit" eller i ett "door kit" ;) Begge inneholder samme matten, forskjellen i prisen er fordi Trunk kit i tillegg til 2 platene med Extreme (merk: i tillegg) også inneholder to ekstra plater Dynamat Original i 18x32 for bruk i hjulbrønn o.l. (dette er IKKE spesifisert på Morel's side, men dem er i allefall inkludert i trunk kit fra produsenten..).

Ang. BB så oppover har jeg nok aldri hatt mer enn rundt +45-50 på varme sommerdager (svart bil), men vet folk har hatt langt mer enn som så, så det kan nok være noe i det du sier :)

Fra FWD vs RWD:

Lenke til kommentar
Del på andre sider