Gå til innhold

Trenger hjelp til 2X750W RMS

Ranger emnet


Kong-Erik J

Anbefalte innlegg

En fullstendig demping av bilen til ~4k - 5k vil medfører en redusering av 4 - 6db veistøy. I tillegg vil mindre av lyden, la oss si 4 - 6 dB der også, forsvinner ut ved at den går over til risting og skrangling av blekk. Enkelt og greit energiregnskap egentlig siden alt i bunn og grunn er ulike former for energi som går over til lavere former for energi.

Det er mange måter å angripe dette på, men demping er undervurdert ;)

 

Men kan også slå tilbake, men i SVÆRT sjeldne tilfeller :)

Jeg var rimelig uheldig, mistet rundt 1 dB etter at jeg dempet bagasjeluka med tre lag matter. Men mistenker at grunnen er at bilens peakfrekvens forandret seg ganske mye.. Er snakk om sedan.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du var nok en smule uheldig der ja, men bilen ble iallefall fri for uønskede resonnanser som ødelegger musikken ;)

 

Ja, tok dørene med sånn 20x30cm stykke i hver dør, det hjalp myyee :) Men beste er jo at det er så og si null skrangling utpå bilen ved 140dB++ bass..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk spørsmål! Bass i stasjonsvogn? Element mot rygg, mot bakluke eller mot tak? Hva gir best lyd?

 

er bra spørsmål egentlig !!

 

all lyd som rettes fra lytteren (bakover/oppover/nedover kan høres høyere ut, men er lengere fra det vi liker å kalle for HI FI .. Lyden blir høyere pga all gjenklang du får, noe jeg synes er et dårlig måte å spille av god musikk på..

Så lyden rettet mot lytteren er uansett det beste.. det eneste er vel at har du noe som hindrer lyden (seterygg etc) så vil lydens hastighet kanskje bremses mere fra den ene bassen og dermed så er det fare for Interference (lyd som forsvinner fordi de oppveier hverandre, dette er bad stuff!!).. en slags faseforskyvning.. det kan høres ved å bevege seg rundt i kupeen og høre hvor ulik lydbildet er på ulike steder.. derfor så bør det ikke være noe som sperrer for lyden..

ps:her er det helt klart ulike oppfatninger og meninger om hva som egentlig forårsaker ting, dette vil jeg helst ikke diskutere.. det jeg skriver her er min oppfatning, og den kan kanskje få andre eksperter til å trekke på smilebåndet.. men tar sjansen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det Interfier på meg :thanks ! 2X1100W RMS ved 4 Ohms. Men siden jeg da får såppas med W burde jeg øke fra 2X12" L7 til 2X15" L7? Eller har noen der ute tips til noen andre bassere som river skinnet av pølsa til en overkommelig pris? Jeg SUGER på å lage kasser etter liter mål etc så da helst ferdig i kasser til helst ikke over 10K?

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk spørsmål! Bass i stasjonsvogn? Element mot rygg, mot bakluke eller mot tak? Hva gir best lyd?

 

Her sier mine erfaringer at sub opp gir best lyd samtidig som det faktisk gir mest lyd. Men det kan variere mye fra bil til bil :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det Interfier på meg :thanks ! 2X1100W RMS ved 4 Ohms. Men siden jeg da får såppas med W burde jeg øke fra 2X12" L7 til 2X15" L7? Eller har noen der ute tips til noen andre bassere som river skinnet av pølsa til en overkommelig pris? Jeg SUGER på å lage kasser etter liter mål etc så da helst ferdig i kasser til helst ikke over 10K?

 

Det er mange basser som river skinnet av pølsa på markedet, og kassa, den kan jeg lage til deg.

Da får du noe som passer til bilen din, både når det gjelder størrelse og lyd.

Pål (som du kjøpte forsterkeren av) har mange gode basselementer på lager.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo høre med Stig - sfh - hvordan Magnumene hans låter, tipper at etpar av disse 15" vil spille så nevne pølse blir ganske så flau og skinnløs, hehe :D

ja, steike. de der har jeg sittet å sikklet lenge over. men pål har jo IDmax. vet ikke hva som duger best av D2 eller IDmax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, steike. de der har jeg sittet å sikklet lenge over. men pål har jo IDmax. vet ikke hva som duger best av D2 eller IDmax

id og d2 spiller like bra ;) eller..d2 har fordelen nå med 30mm slag så den vil nok trøkke mer i dybden..

men de spiller like fint, bare at de har forskjellig karakter som lokker forskjellige lyttere.

d2 er mer linear/nøytral enn id som jeg opplevde litt muddy i dypbassen (under de 35~30 ja..hehe..)

edit: bakdelen med id...? de har ikke 15" ;)

 

men regner med at 3stk 15d2 skal rule gata :D hehe...

 

mvh, stg

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår