Gå til innhold

Hva gjør en kondensator??

Ranger emnet


Mack10

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare følgende scenario?:

 

En kamerat har et anlegg som trekker endel strøm. Han har en dynamo som leverer greit med strøm og han har en kondensator på 1farad. Lysa blinker som et uvær og spenningen dropper ned i 10V når motoren er i gang (!). Når han omsider kjøper seg et batteri i tillegg så forsvinner dette problemet helt og holdent! Selv om motoren ikke er i gang.

 

Kan bli aritg ;)

 

Da fikk han mer srøm rett og slett :) Da trekkes ikke like mye strøm fra et batteri og dermer blir ikke spenningstapet like stort :) Men det andre batteriet hans var nok heller dårlig stand.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg gidder ikke mere, du nekter jo å forstå fakta ... violin

 

Akkurat som det det faktum du kom med om at jordkabelen må være tykkere enn pluss?

Så fakta her er: man trenger ikke tykke kabler, bra batteri, og dynamo, bare kondensator?

 

Jeg prøver bare unngå at folk som spør om hjelp blir lurt til å kjøpe kondensator når de egentlig bør bytte ut batteri som sikkert er slitent i tillegg til tynne strømkabler!!

 

Så synes jeg det er merkelig at alle her kommer med påstander som klarer å få dine til å virke mindre troverdige og likevel mener du at alle andre har feil?

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med Hifonic at jeg ikke har noe å tilføye.

 

Det værste er at folk kjøper kondensator fordi det ser kult ut :P For min del kjøpte jeg 2x53mm2 kabler for å hindre forsterkerene mine i å kvelde.

 

Mitt råd til de som skal bygge stereo er:

-Helst kjøp ny dynamo

-Bytt kabelen fra dynamo til batteri

-Bytt kabelen som går fra batteriet til karosseriet med en som er like tykk som pluss kabelen.

-montere et kraftig batteri (Exide maxxima 900) Motoren vil faktisk starte bedre også da.

 

Når dette er gjort. så kan dere begynne å måle spenningsfall.

Sett på anlegget på hard spilling. så måler man spenningsfallet forran forhold til det bak. Er det vesentlig større bak. Vil det hjelpe med en kondensator. Er det like stort forran og bak, vil jeg anbefale å kjøpe større dynamo.

 

siste råd er å bruke tykke kabler. Har du plass til det så er det ingenting som skader.

Vw Touran 2.0DSG 5s

Audi Cabriolet

Nissan KingCab

Audi Coupe Q.

77 Boble Roadster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del kjøpte kondesnator mest for showoff effekt. Skulle uansett ha voltmeter bake, og da jeg fikk tak i så billig kondensator m/voltmeter så ble det til at jeg kjøpte en slik.. Den hjalp faktisk littegrann på de VERSTE bass-slagene..

Men batteri hadde gjort dette uansett.

 

Det jeg SKAL ha er et Vision CT12-105X 105AH, 12V Batteri. Dette er veldikeholdsfritt og har 900A (5 sek) maks "uttak".

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt anlegg ja..

 

det du ser på bildet er 2 stk Focal Utopia 33WX 13" subber.. under plexi er en Audison VRX 2.400 forsterker (1160W RMS 2 Ohm mono) til subber og en Audison LRX 4.300 brokoblet til 2 x 220W RMS til frontsett.. Frontsett ER nå diskant og delefilter fra Focal Utopia 165W + midbass fra 130KP.

 

Focal Utopia Be nr 5 er forresten "på vei"...

 

Har vel ca 100A trekk når det står på som værst.. Så da hjelper kondensatorene så lenge det ikke er kontinuerlig bass. Batteri er på vei og vil da gjøre kondensatorer overflødige.. Men de bli vel stående som "showoff"

 

Ellers så fulgte jeg en av trådene her i forumet og skal bestille 200A dynamo fra USA..

 

EDIT: står to stk 1,5F kondiser der ja.. de er nå under gulvet med korte 50 mm2 kabler til strømfordelingsblokka der..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 sider med krangling, ikke værst, hihi... :D

føler for å forklare litt her jeg også...

 

en kondensator er et "hurtig-batteri". det fungerer på samme måte som et vanlig batteri, men det lades opp og ut veldig fort. fordelen med kondensator fremfor batteri er at det i korte øyeblikk kan levere vesentlig mer strøm enn et vanlig batteri.

 

en kondensator brukes som sakt til å stabilistere spenningen til forsterkeren. dette gjøres enkelt og greit på den måten at batteriet leverer all strømmen til forsterkeren, inntil batteriet gir opp og sier til kondensatoren at "dette blir for hard last for meg, nå må du hjelpe til å holde spenningen oppe".

 

det er her kapasiteten(hvor mange F kondensatoren er på) kommer inn. dette forteller hvor lenge kondensatoren klarer å hjelpe batteriet. det vi er avhengi av her er at kondensatoren er stor nok til å klare å hjelpe batteriet helt til strømtrekket reduseres igjen.

for eks ved et kraftig basslag vil batteriet be om hjelp, og kondensatoren må da ha nok kapasitet til å hjelpe til inntil basslaget er over.

 

ulempen med kondensator er det at den også må ha tid til å lade seg opp mellom hvert av disse strømtrekkene, eller basslagene i dette tilfellet. en kondensator lader seg opp veldig fort, så om det er enkle basslag med litt mellomrom er det ingen problem for kondensatoren å hjelpe til.

 

men dersom det er konstant bass, som det er i mye av dagens musikk, vil kondensatoren kun klare å hjelpe batteriet inntil kondensatoren er utladet, og etter det vil den ikke hjelpe til i det heletatt.

så egentlig kan man på en måte si at om en kondensator vil hjelpe eller ikke kommer an på hva slags musikk man spiller når man overbelaster batteriet.

 

 

men så har vi jo det problemet da, strømkabler fra batteriet...

 

en tynn strømkabel med høyt strømtrekk vil ha et større spenningsfall enn en tykkere kabel. og problemet da blir at kondensatoren må hjelpe batteriet mye oftere da kondensatoren "ser" at batteriet gir opp. mens det som egentlig skjer er at det er kablene som "gir opp".

 

man kan på en måte si at en kondensator faktisk vil hjelpe selv om ma har en tynn kabel, men problemet er da at kondensatoren vil "tro" at batteriet er mye svakere enn det egentlig er, og derfor hjelpe til mye oftere. dette fører fort til at kondensatoren da ikke har den kapasiteten som trengs når det virkelig er behov for den fordi den heletiden har hjulpet batteriet.

 

så kondensatoren gjør i og for seg den samme jobben om man har en tykk eller tynn kabel, men man kan ikke spille like høyt med en tynn kabel som med en tykk kabel før kondensatoren må trå til å hjelpe batteriet. derfor er tykke kabler alltid en veldig viktig del. det er derfor det er viktig at kondensatoren er plasert så nerme forsterkeren som mulig, og at du har gode kabler fra kondensatoren til forsterkeren.

 

men over til neste problem, hva når batteriet gir opp?

 

når et batteri gir opp er det egentlig veldig lite vi kan gjøre med det. eneste løsningen er da et kraftigere batteri som er i stand til å levere mer strøm i korte perioder. batteriet behøver ikke å være stort med tanke på Ah, men må være i stand til å klare å levere nok strøm når det trengs.

en alternativ løsning er flere batterier som sammarbeider (koblet i parallell).

her er det da også veldig viktig med gode kabler i mellom batteriene for å få utnyttet alle batteriene.

 

men hva med dynamoen?

 

dynamoen vil fungere som et "batteri" som har litt høyere spenning en hovedbatteriet. dette må til for at den skal klare å lade batteriet.

 

dynamoen vil holde en litt høyere spenning enn batteriet inntil kapasiteten til dynamoen blir oversteget. når den blir overbelastet vil i første omgang kondensatoren hjelpe dynamoen med å opprettholde den spenningen dynamoen egentlig skal levere på samme måte som den prøvde å hjelpe batteriet som forklart over.

hvis dynamoen er konstant overbelastet vil spenningen falle ned til batterispenningen, og batteriet vil da begynne å hjelpe til. ved dette pungtet vil ikke dynamoen klare å lade batteriet, og batteriet vil sakte med sikkert bli utladet.

dersom det nå skulle bli trekt enda mer strøm enn det både batteriet og dynamoen til sammen klarer å levere vil kondensatoren igjen prøve å hjelpe til inntil den er utladet.

 

 

så med en kort oppsumering kan man si det sånn at om en kondensator er nødvendig eller ikke er avhengi av både hvordan dynamo du har, hvordan batteri du har, hvordan kabler du bruker, og hvordan musikk du spiller. og selvfølgelig hvor høyt du spiller, men det har jeg ikke tatt til betraktning i det jeg har skrevet her.

 

under kjøring:

har du en dynamo som klarer å drive annlegget uten å bli overbelastet, og du har gode strømkabler er kondensator bortkastet. du trenger Ikke et bra batteri om dynamoen er kraftig nok.

 

når man står stille:

har du batteri som er kraftig nok til å klare å drive lasten uten spesielt spenningsfall og du har gode kabler er kondensator bortkastet. du trenger Ikke en kraftig dynamo da den uansett ikke er i bruk uten motoren i gang.

 

 

noe jeg har glemt? hmm... i såfall får jeg ta det senere, nå skal jeg ha frokost, kl 18:00... :hammer

 

edit: Earthquake, nå skal ikke jeg si noe om hvor mange dette gjelder, men jeg vet at i allefall den jeg har ikke har den sikkerheten ved feil polaritet. og dynabel gir også advarsel for sine kondensatorer om at de kan eksplodere om de kobles feil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soocool:

hva er din bakgrunn, siden du kan si at jeg og noen andre her prater tullprat og at alt du sier er sant og dermed basta??

din holding mot andre burde vere nok til å få deg *******...........

 

til dere andre:

hvem stoler dere egentlig på.........? en kranglefant eller meg og de faste poster`ne...?

jeg for min del kan ikke se noe som helst gæli med det jeg skrev og det har blitt repetert av andre flere ganger etterpå.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold kj*** selv !!! du forstår nada og tror dine rare erfaringer er fakta !!! hva fa1... gir deg opp snart... greit at du heller vil bruke Kobber fremfor Sølv, det sier jo utrolig mye om hva du egenlig ikke vet om dette faget !!!!

--etter hvordan jeg (og sikkert andre) oppfatter deg, så kan ihvertfall jeg folkeskikk.. absolutt intet gale i å bruke kobber fremfor sølv...

kobber er alltid blitt brukt, og bare fordi du sier det slik så har vel vi som har koblet kobber i 15år++++ alltid brukt feil da...?

ikke bare er Sølv så utrolig mye bedre en kobber, men det vil faktisk også gi klarere lygjengivelse om du ikke viste det (høyttalerkabler)... drit i å sleng dritt til meg bae forsi du føler at du kommer til kort, men dette er faktisk ikke noe konkuranse i hvem som vet mest om ditt og datt.. jeg bare forsøker å hjelpe !!!

--sølv har en fordel fremfor vanlig kobber : det oxiderer vel ikke så lett.......

men å si at bare fordi man bruker sølv kabel så vil man få klarere lydgjengivelse, er ihvertfall et tegn på uvitenhet.

 

btw: kondensatoren er bare et suplemang som hjelper kretsen å holde seg stabil til siste slutt !!! greit at du reagerer på det jeg sier, men sånn er det bare !!! en kondensator montert i et dårlig anlegg vil gjøre anlegget bedre uansett åssen du vrir på det !!! !!! dermed basta !! ikke mulig å diskutere det engang!!!!!! lær deg dette faget like grundg som meg så kan vi prate !!!!!

--hadde du oppført deg skikkelig, sagt ting på en skikkelig måte, ikke vert så totalt uvitende så kunne jeg kansje hatt litt respekt for dine uttalelser.

men nå ser jeg for meg en som ikke takler noe.

 

ps: for dere som tror at Kondensatoren gjør at batteriet tømmes fortere, hjelp !!!! please gå på skole da !!!! Kondensatoren funker akkurat å samme måte som svinghjulet på en bilmotor, den stabiliserer!!! åssen bilmotor i dag er uten svinghjul ???????? hvorfor kjøre et stort stereoanlegg uten Kondis ????? tenke tenke om det er mulig alacocaina

ingen som har sagt at en kondensator gjør slik at batteriet tømmes fortere..det har ikke jeg sagt, heller ikke sett blitt skrevet..

det som derimot er, er at har man såpass mye belastning på batteri og dynamo fra før og man kobler på en kondensator så blir det bare en ekstra belastning på dynamo.

 

hadde jeg kunne koblet en clutch på en turbo/ motor uten å bruke et svinghjul; så hadde jeg ikke brukt svinghjul.

hvorfor stort anlegg uten kondis? jo, fordi jeg trenger det ikke.

 

 

scenario:

i en bil med 6stk Tru Tech Hammer1, som gir ca 10.000wrms ved 12V hadde ikke behov for kondensator..

der var 3 batteri i bagasjen , der var 65A orginal dynamo. men alikevel spilte vi i timesvis, motor ble startet noen ganger for å flytte bilen men ikke i den hensikt å ladde batteri.

 

det som annet er, er at alt over 12V er det dynamoen som leverer, for batteriet holder jo bare 12V.

det som en kondensator må som hensikt å gjøre er å stabilisere det som er fra 12V og oppover. for et batteri har nok A i seg selv ved 12V til forsterkere, men lysa blinker fordi dynamoen ikke gir nok, eller at kabelene ikke er store nok.

 

jeg skal sjøl ha noen kwrms i egen bil , og skal ikke bruke så mye som en microfarad i kondensatorer..

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....kobler på en kondensator så blir det bare en ekstra belastning på dynamo.....

 

jøss .. feil !! sorry men du tar grundig feil her, Kondis er aldri en belastning, men det stikk motsatte

 

 

.....det som annet er, er at alt over 12V er det dynamoen som leverer, for batteriet holder jo bare 12V. .....

 

Om batterispenningen er 12 Volt så er den enten utladet eller bare å kaste (12,2 V pleier å være minste verdi for et utladet batteri ..)..

 

 

.....det som en kondensator må som hensikt å gjøre er å stabilisere det som er fra 12V og oppover. for et batteri har nok A i seg selv ved 12V til forsterkere, men lysa blinker fordi dynamoen ikke gir nok, eller at kabelene ikke er store nok.

 

jeg skal sjøl ha noen kwrms i egen bil , og skal ikke bruke så mye som en microfarad i kondensatorer..

 

Feil igjen .. Kondis spenningen er dynamisk .. den reagerer på endringen og utlades for så å stabilisere seg på enten batterispenningen eller ladespenningen ..

 

ps. ingen her har bedt deg bruke Kondis kiddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sooocool: En kondensator KAN hjelpe! Vi er alle enige! Men det er bare det at for de ALLER fleste vil det være en MYE bedre investering å kjøpe bedre batteri, dynamo eller kabler (eller alle).

 

Tenk deg at en bil har en 60A dynamo. Tenk deg at anlegget KAN dra mer enn dette kontinuerlig. Begge disse er ikke uvanlig. batteri står kanskje "står i stil" med dynamo og ikke er noe særlig også kanskje..

 

En kondis vil kanskje hjelpe på en liten stund, og VIL hjelpe LITT. Men her er det ANDRE ting man bør gjøre enn å stappe inn en kondis.. Her ville jeg brukt samme pengene en kondis koster på en brukt dynamo på 120A+. Da ville anlegg hatt nok strøm hele tiden.

 

Hør litt på deg selv! Du sier er ALLE anlegg med subber må/bør ha kondensator.. Det de fleste (med "strømmangel") bør gjøre er å bli kvitt problemet i stedenfor å bare pynte på det.. Og da er gjerne dynamo/batteri veien å gå..

 

Jeg føler det blir nesten som følgende: Du skylder 10000 kr. Du HAR 10000 kr til rådlighet.. men så bruker du de 10000 kr på piller som gjør at du glemmer at du skylder penger i steden for at du betaler de tilbake.. Satt på spissen.. Problemet er der enda..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss .. feil !! sorry men du tar grundig feil her, Kondis er aldri en belastning, men det stikk motsatte

 

 

Feil igjen .. Kondis spenningen er dynamisk .. den reagerer på endringen og utlades for så å stabilisere seg på enten batterispenningen eller ladespenningen ..

 

 

Vel, en kondensator har en indre motstand. Og belastning og motstand har samme betydning :) hehe, men la oss tenke på en kondis om et vanntårn.. Det hjelper til det er tomt. Hva om forsterkerren vil ha all "vannet" som "pumpa" har å gi? Hvilken hensikt har kondisen da?

 

Og om du har mange batteri vil ikke spenninga falle ved store strømtrekk..

 

Sooocool: og den forklaringen på at man trenger tykkere jordkabel fikk vi vel heller aldri? Skjønner jo at du har mer en gjennomsnittlig peil på dette, men føler også at du har sovet i noen timer eller sittet bak i klasserommet med gutta å laget dine egne sannheter..

 

Men nå føler jeg at jeg gjentar meg selv, så orker ikke mer! Kos dere :D

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår