Gå til innhold

utregning av beste frekvens ut ifra lengde fra portene?

Ranger emnet

Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

http://www.caraudiomag.com/technical/0203cae_box2/index.html

litt ned på siden står det følgende:

"In figure 2, there are four lines marked A, B, C, and D. Since line A is technically in-phase, we will start with this. Line A relates to the measurement from the speaker cone to the point of reference at the dash where the microphone is placed during competition. Let's use a nice round number for this length, say 50". Knowing this we can now calculate the frequency, employing the equation in figure 4a. At 50", the equation tells us that the full waveform at the dash will be 271Hz. Unfortunately, this will not fly in dB Drag Racing where the rules state that the frequency used in the competition must be 80Hz or below. So how do we get the frequency from 271Hz below the 80Hz mark? If we break down a sound wave into four sections, 90/180/270/360 degrees, it is possible to lower our peak frequency. In this case using a 1/4 of the waveform, 90 degrees, our peak frequency will lower to a very usable 68Hz (see figure 4b). Perfect!"

skal lage en 6. ordens båndpass nå, og skal begynne å bygge sånn at alle portene peker frem mot kupeen.

så begynner jeg å regne da, men det jeg lurer på er om jeg kan bruke alle disse gradene uten at det blir utfasing? altså velge om jeg vil bruke 1/4, 2/4, 3/4 eller 4/4?

er helt sikkert en veldig logisk tankegang på dette, men det er tydligvis full streik i toppen for tiden.. :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la oss si avstanden er for eks 2M, 200cm. lydens hastighet er da 34442.4cm/s.

da dår vi 34442.4 / 200cm = 172.2Hz. dette blir for høyt.

så det de har gjort da er å bruke 1/4 ved å dele på 4. altså blir det da 8610 / 200cm = 43Hz. men det jeg lurer på er, siden jeg tenger en høyere frekvens da jeg ikke vil skade elementene med enorm slaglengde, kan jeg da for eks gjøre det sånn: (34442.4 / 2) / 200cm = 86.1Hz? dette er litt høyere enn det jeg har lov til, men jeg kan flytte subben enda litt lenger tilbake for å komme under den grensen. kan også snu subben å få lengere lengde for den saks skyld, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoriene til caraudiomag gjelder nok først og fremst vanlig portet kasse, hvor du har en direkte lydgiver (høyttaleren) og en indirekte (porten) hvor lydbølgende fra disse helst skal møtes i en peak akkurat der mikrofonen er. I en 6.ordens kasse er det jo bare indirekte lydgivere, og man vil vel gjerne at lydbølgene fra disse møtes ved mikrofonen tilsvarende.

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med om du skal bruke 1/4 osv... det er jo helt avhengig av lengden fra elementet til mikrofonen, og er som sagt ikke helt relevant når du skal bruke en 6. ordens. Tuner du begge portene til samme frekvens, vil den ene vær i motfase til den andre, logisk nok. Skal man overføre en 6.ordens til caraudiomags eksempel, kan f.eks. utløpet av port X være lengde A fra mikrofonen, så må utløpet av port Y være lengde 3A fra mikrofonen, om de skal møtes ved 90 grader ved mikrofonen. Henger du med? :D Dette fordi den ene porten vil starte 180grader etter den andre... og da må du finne punktet hvor bølgen fra den ene porten er i fase med den andre porten... og den vil man da kunne regne ut når man vet bølgelengden i meter til den frekvensen du skal gjengi.

Er syk for tiden, så jeg kan nok være litt ekstra omstendelig i forklaringene... om det kan kalles noen forklaring i det hele tatt... er som sagt litt usikker på hva du egentlig spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men lengden A fra element til mikrofon, blir jo her bare en parameter for å beregne når refleksbølgen fra baksiden av elementet treffer mikrofonen i fase med "hovedbølgen" direkte fra elementet... og dermed hvor langt refleksbølgen skal vandre før den treffer mikrofonen, i dette tilfellet 3 x lengden A fra elementet til mikrofonen... derfor ser man at dybden av kassen må være like lang som lengden fra elementet til dashbordet, slik at refleksbølgen blir hengende 90 grader etter hovedbølgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker. var hovedsaklig det jeg lurte på.

så hvis jeg bygger en 6. ordens kasse hvor portene for begge kammerene har avstanden 230cm fra mikrofonen, så vil jeg spille best på 75Hz? er sikkert jeg som surrer litt nå, men er hoevdsaklig det jeg lurer på.. :)

og når vi er inne på det med 6. ordens båndpass, hvis jeg har 2 identiske kammere som begge er tunet til det samme og har like mange/lange porter. vil det da bli en veldig høy peek ved tuningsfrekvensen, eller må det være litt forskjell på tuningsrekvensen for at det skal bli optimalt ved en bestemt frekvens? probox og winISD er vist litt uenige på det punktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke portlengden, men avstanden fra selve portutløpet fra den ene porten må være tre ganger så langt unna som portutløpet til den andre porten... kan jo bli en interessant kasse å se på... :D

Problemet med en båndkasse slik du beskriver, vil være at den er ute av fase, den ene porten benytter jo baksiden av elementet, og vil derfor henge 180 grader etter den porten som benyter forsiden av elementet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i bunn og grunn vil jeg vel mene 6.ordens er vanskelig å bruke til dB-drag i praksis, så lenge man ikke får spille to toner på en gang... da hadde jo vært "enkelt", å regne seg fram til hvor to frekvenser møtes i en peak ved mikrofonen i en gitt avstand fra mikrofonen.

Det er jo en interesant teori caraudiomag gjengir der, men vet ikke helt hvor greit det blir i praksis... iogmed at mikrofonen er i frontrute, vil det også komme er refleksbølge i retur, som da blir nokså i motfase til hovedbølgen osv.. Jeg mener det er andre ting som også må inn i beregningen her. Men det er nå min mening. :)

Interessant den med temperaturen forresten, har ikke tenkt på den. Får vi se mange varmeapparat på full steam neste år da, for å få full nytte av beregningene? :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker.

her er bilder av hva winIDS sier om det jeg egentlig hadde planlagt (lilla), sammenlignet mot den bassreflekskassen jeg har nå (grønn).

http://jannis.no-ip.info/gain.jpg

http://jannis.no-ip.info/phaseplot.jpg

http://jannis.no-ip.info/groupdelay.jpg

men vil det i praksis si at der hvor programmet viser at jeg får en høy topp, vil jeg egentlig ikke få noe annet enn total taushet?

i det tilfellet her er jo portene i forskjellig lengde og tuningsfrekvensen er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider