VilleW Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 jeg kan like gjerne innrømme det her i første posten; jeg har egentlig ikke så god peiling på bil. Men jeg lærer litt og litt, og det kommer seg.. Her om dagen løftet jeg på panseret i min Golf II og kikket litt nedi. Der så jeg slangen som suger luft inn i motoren. Der var liksom bare slangen. Så da kom den litt syke ideen "hva med og plassere en eller to bad-ass vifter foran, slik at den kan suge noe grønngrusomt med luft?". Nå snakker jeg ikke om vanlige vifter; men de sykeste (jeg vet om vel og merke): Sunon 120x120 mm. vifte. Disse små rakkerne klarer og flytte 340m³ i timen pr stk.. Men det jeg lurte på da, var vel: Gir dette noen effektøkning i motorkraften, eller noen forandring i det hele tatt? Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gallagher Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 tanken er ikke ny i det hele tatt.. finnes nok av slike "lavtrykks" kompressorer her på markedet.. du vil uten tvil med stor nok vifte klare å få ned motstanden som en n/a motor opplever i innsuget, men om du klarer å komme opp på overtrykk i innsuget som i en turbo eller kompressor motor tviler jeg vel på.. Siter - golf gti16vT prosjekt - 76 polo - prosjekt UR -polo - 77 derby - old skool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet Oktober 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 jeg sa da aldri heller at ideen var ny. Men det må da vel bli litt effektøkning når to av viftene klarer og flytte over en halv kubikkkilometer med luft i timen? Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 De viftene du nevner vil vel heller begrense lufta. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gallagher Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 ja, er snakk om en god del luft her, men store og effektive vifter nok vil klare slikt.. brukes mer til å gjøre motoren mer effektiv og redusere drivstoff-forbruket enn ren effekt-trim.. forgasseren din vil uansett ikke takkle det spesiellt bra hvis det oppstår overtrykk i innsuget.. Siter - golf gti16vT prosjekt - 76 polo - prosjekt UR -polo - 77 derby - old skool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet Oktober 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 vel, jeg får si som mekk-læreren min; "det hadde vært gøy og prøve" :D Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaldBlod Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Problemet er at disse viftene skal drives av dynamoen, som drives av motoren... Siter 1983 VW Golf I GTI 16v 1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6 2009 VW Scirocco III TSI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet Oktober 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 og det er jo ikke et problem og lage en brytet på disse viftene så du kan skru dem av og på som man føler for...? kan umulig tenke meg at dette blir en så stor utfordring. Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedWell Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Skrur du de av så vil det jo funke som en kjempebrems. Siter Audi 90 Quattro, lekebil. Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/ Beetle 1957 Californian-Copper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet Oktober 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 man starter bilen. Lar den gå på tomgang. Så setter man på viftene, og kjører. Når man skrur av tenningen, bare knepper man ned bryten, så viftene står avskrudd til neste gang du setter bilen i gang. Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedWell Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Er det da ikke bare å koble de på tenningen? ;) Siter Audi 90 Quattro, lekebil. Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/ Beetle 1957 Californian-Copper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet Oktober 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Det kan du sikkert også gjøre, men... "the power to feel free" ;) Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Tror du de viftene klarer å levere like mye når/om det blir trykk i slangen da? tror ikke de flytter 350m3 luft om det skulle være 1kg trykk i systemet. dessuten er 340m3 med luft i timen veeeeldig lite... Del det opp så du får antallet i m3/sec så tror jeg du skjønner. Siter NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpeedWell Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Kompressorer i industriklassen som vi hadde på jobb, leverte hver 5m3/sekundet. De har hver elektromotorer på 25 000 Watt. 340m3/h er 0,09m3/s Siter Audi 90 Quattro, lekebil. Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/ Beetle 1957 Californian-Copper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunnyGTi2.0 Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 vel... Det skader da ikke og prøve. Og hvis det ikke funker, så sitter man der med to vifter og en plassering som man kan plassere sånn ca hvor man vil :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.