GalantV6 Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Hei alle sammen Jeg lurer på om det er stor lyd forskjell på 2 bassere kontra bare en basser. Har 2 S10L7 som er kobbla i 1 ohm, hvordan blir lyden med bare 1 stk kobbla i 2 ohm. Jeg har 4 muligheter på montering. 1. Montere 1 stk i en 8 kanta kasse på 24L i hjulbrønnen. 2. Montere 2 stk i glassfiberkasser på ca.20L , en på hver side av bagasjen. 3. Montere 2 i nye kasser mot seteryggen, elementene mot bagasjen. 4. Montere 2 stk i glassfiberkasse i hjulbrønnen i separate kammer ca.22L hver. Hvordan er lyden med 2 stk i samme kasse? Kassene er lukket. HVA VILL VÆRE DEN BESTE LYD LØSNINGEN. Andre forslag? Mvh Tore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vipe Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Er det bare jeg som får "vondt i magen" når jeg hører ordet "basser" eller "bassere" ? :shake Siter 1999 BMW E46 320d - Konebil 1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator 1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
neptyr Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Er det bare jeg som får "vondt i magen" når jeg hører ordet "basser" eller "bassere" ? :shake Nei, jeg skulle til å være spydig, men trakk meg.. Bassere er sånn "hipt" østlandsutrykk tror jeg.. "se min schpa basser esse" elns. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e321 Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Nei, jeg skulle til å være spydig, men trakk meg.. Bassere er sånn "hipt" østlandsutrykk tror jeg.. "se min schpa basser esse" elns. :D hehe.. men, tror jeg ville gått for 4. ? Siter signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Er det bare jeg som får "vondt i magen" når jeg hører ordet "basser" eller "bassere" ? :shake Så hva er det korrekte norske begrepet, i enhets form og fleretals form da? Sub og suber?? (eller sub og subber?? Til trådstarter, om du tenker på 1 av samme type eller 2 av dem, så vill 2 bli bedre etter som du øker areal mye, faktisk en dobbling. Men også dobbelt så dyrt, siden du bør så i tillfelle kjøre på dobbelt så mye effekt. altså 2 forsterkere i stede for 1. Så sant du ikke har en tøff mono blokk som dobbler effekten ved 1 ohm framfor 2 ohm. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Men han kjørte den ene i 1ohm allerede.. kjører han 2 av dem i paralellkobling på en monoblokk vil vel ohm`n gå ned i 0.5 som ikke er sunt. Når det gjelder språk, så er vel basshøytaler/basselement ganske riktig? Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Jeg synes Dypbassfremfører fungerer bra... :D Når det gjelder språk, så er vel basshøytaler/basselement ganske riktig? Iflg. div pc-høyttalerfabrikker er alt fra 4" og nedover en subwoofer, så da kan vi jo kalle alle høyttalere for basselement uansett størrelse. Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Breisladdern: nei, han har 2 elementer i parallell som blir på totalt 1 ohm, med ett element vil han ha 2 ohm totalt. en god forsterker mener jeg Skal kunne dobble effekten ved halvering av lasten, men er desverre ikke mange som gjør det... i 1 ohm vil du få en del mer forvrengning (opp til 50% mer enn i 2 ohm), men om dette er så kritisk for subene er jeg ikke sikker på da det skal mye forvrengning til før det er hørbart. så jeg tror jeg ville gått for 2 subber. det vil spille høyere. men dette er selvfølgelig avhengi av at forsterkeren er i stand til å drive subene. når det gjelder kasse for de elementene tør jeg ikke si noe da jeg ikke kjenner til elementene dine. men jeg ville uansett brukt mye dempemasse i kassen. fyll den halvfull med et godt dempemateriale. ren ull er veldig bra, så om du vil kjøpe ferdig ull eller ribbe en sau er det opp til deg. men hold deg unna glava og rockwoll. dempeullen må ikke presses hart sammen. dempeullen gjør at du får et "mykere" lydbilde, og elementene tror at kassen er større enn den egentlig er. du vil miste noe trykk ved å bruke ull, men totaltsett blir det bedre lyd, og med 2 elementer tror jeg du får nok trykk uansett. edit: når det gjelder hva det kalles, så ta det i en annen tråd da. er ikke noe vits i å ta det opp i hver eneste tråd noen kaller det "subb" og det egentlig heter "sub", eller "bassere" når det egentlig heter "basselementer/dypbassfremførere". har ingenting med tråden å gjøre, så sant du ikke har problemer med å frostå hva han mener. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 nei, han har 2 elementer i parallell som blir på totalt 1 ohm, med ett element vil han ha 2 ohm totalt. en god forsterker mener jeg Skal kunne dobble effekten ved halvering av lasten, men er desverre ikke mange som gjør det.... Ja beklager, jeg som var litt rask der.. Men hadde det vært slik at han hadde kjørt 1 element i 1 ohm, så ville forsterkeren kun blitt lastet med 0.5 ohm hvis han hadde kjørt 2 av de i paralell.. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 jepp, stemmer det. men er ikke sikkert det hadde vært noe galt i det heller egentlig, er jo mange monoblokker som fint klarer 0.5ohm. hadde vært fint om han nevnte hvilken forsterker det var snakk om. litt vanskelig å si hva som er "best" uten å vite med hvilken forsterker. er det samme som å si hvem av 2 sportsbiler som er raskest når vi ikke vet motoren til noen av de. et element låter jo aldri bedre enn det signalet forsterkeren gir den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GalantV6 Skrevet Oktober 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 Hei Jeg bruker Kicker KX1200.1 Stabil i 1 ohm gir 1200wrms. Jeg har brukt dempematte i kassene, ser ut som eggekartong form. Mvh Tore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Oktober 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2005 det er ikke bra nok dempemateriell. det gir ikke samme virkning som ull. poenget med ull er at luften skal gå igjennom den, men bli senket. regner med den du har er skummgummi-aktig? den fungerer veldig fint til støydemping, men det er ikke bare det som skal oppnås her. prøv å blås igjennom den og se hvor mye som kommer igjennom. tviler på at det er mye. forsterkeren ser grei ut den, så ville nok gått for 2 elementer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg