tosk Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 bør jeg bruke tykk kable på Pioneer 121spl? 10mm2 lr 12mm2? største in gang på forsterkern (helix 1000.2) min for høytaler kabel er 10mm2 da, men skal vell få inn 12mm2 :) men om d er nødvendig vet jeg ikke,... Siter - V O L V O - Motormekaniker hos http://www.cylmo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Det holder lenge med 2x5 mm2 Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 du bør ha litt tykkelse på kabelen for å ikke få noe serlig spenningsfall. hadde vært litt værre om du hadde koblet i 0,66 ohm. men regner med du går for 2.66 ohm på den forsterkeren? når jeg hadde mine koblet i 6 ohm var i allefall 2x 2.5mm alt for lite. økte både trykket og lydkvaliteten betraktelig når jeg byttet til 2x 6mm. jo lavere impedanse du har jo tykkere kabler bør du bruke. er så liten prisforskjell, så jeg ville ikke spart på kablene hner da det er snakk om at du bare skal ha et par meter. tynne kabler dreper også dempingsfaktoren til forsterkeren, men da er det jo som regel snakk om veldig tynne kabler da. med selvfølgelig, det er jo ikke vits i å kjøpe de værste kablene om du ikke trenger det. tror 2x 6mm er standard, og det holder fint. tror ikke jeg har sett 2x 5mm før, men er vel kanskje ikke så mange som selger det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 tynne kabler dreper også dempingsfaktoren til forsterkeren, men da er det jo som regel snakk om veldig tynne kabler da. Hvor har du dette ifra? Er jeg en :knob: siden jeg ikke vet dette? wtf? Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blend_2097 Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 -Det holder lenge med 2x5 mm2 Spørs om han har montert ampen i dash`en og subbene baki det Pål:P 5mm2 burde holde i de fleste tilfeller, dersom det ikke er lange stykket fra amp til terminal. Har du nokk strøm til å gi ampen din det den BURDE hatt, kan du nokk gå opp litt i dim. Skal kjøre tykke kabler på mitt oppsett også, da mer showoff enn nødvendig. Starter på Mandag! Gleder meg som en liten unge!!!! Lykke til med amp og sub, burde spille ganske så bra med de to komponentene. Mvh Simon Siter Da var vi igang:) 2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=? Time will tell;) Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 OT: Blend_2097: Hvor har du skaffet 2600Ah batteri? :) Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Hvor har du dette ifra?Er jeg en :knob: siden jeg ikke vet dette? wtf? Mvh Pål hehe, ikke vet jeg hva du er men... :hammer neida, skal ikke si noe jeg. du kan mer enn meg, så... :) uttdrag fra teoriboken om forsterkere: dempingsfaktor: den angir forholdet mellom høyttalerens impedans, og forsterkerens utgangsimpedans. vanligvis har forsterkere mye lavere utgangsimpedans enn den belastningen som skal tilkobles. det kommer av at forsterkeren skal dempe resinanser i høyttaleren. tilpassingen er på denne måten ikke perfekt, men tilstrekkelig, og ligger på "riktig side". dempingsfaktoren skal være så høy som mulig. husk på at dempingsfaktoren blir mindre med dårlige høyttalerledninger. det er like viktig å ha gode ledninger som det er å ha gode egenskaper på øvrige komponenter. for dårlige ledninger gir, for uten effekttap, også en reduksjon i forsterkerens dempingsfaktor. dempingsfaktoren regnes som belastningens impedans dividert på spenningskildens. hvis belastningens impedans er 4 ohm og forsterkerens utgangsresistans er på 0,2 ohm blir dempinsfaktoren 20. har du et par høyttalerledninger med en redistans på 0,5 ohm blir utgangsimpedansen dermed 0,2 + 0,5 = 0,7 ohm. dempingsfaktoren minker dermed til 4 / 0,7 = 5,7. dermed vil høyttalerens egenresonans bli merkbart påvirket, og høyttaleren vil bli overstyrt ved lave frekvenser. det er ikke helt galt at et stort tverrsnitt på høyttalerens kabler forbedrer lydkvaliteten. med en lav dempingsfaktor (stor motstand i kabelen) vil høyttalerens membran bevege seg mer og gi kraftigere basslyd, men av dårligere kvalitet. det høres ut som lyden kommer fra en blikkboks. vi trenger mer effekt for å drive den, men lyden blir bedre. diskanten vil lyde bedre på grunn av at høyttalerens egenresonans blir dempet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blend_2097 Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Kjøpte det av Odd Slette(Slettes Auto Hi-Fi) Kan jo snakke med han om han har noe annet liggendes. Fikk det billlllig:) 1600,- Er tørtbatteri og heter AudioLine DryFit, tror jeg, husker ikke helt i farten. Veier hvertfall nokk(34kg:D) Blir helt skutt av å flytte på det, men nå skal det endelig få plass i bilen:) Han hadde importert 4 stk som han brukte i 03 el 04 sessongen. Fikk kjøpe det ene. Planen var vist å selge alle 4, men tror det endret seg da Caddy`en manglet litt strøm-kapasitet. Ser på bildene at det står montert 3 stk baki der hvertfall:) Mvh Simon Beklager OT, men tykkelsen er vel oppgitt. Siter Da var vi igang:) 2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=? Time will tell;) Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Kjøpte det av Odd Slette(Slettes Auto Hi-Fi) Kan jo snakke med han om han har noe annet liggendes. Fikk det billlllig:) 1600,- Er tørtbatteri og heter AudioLine DryFit, tror jeg, husker ikke helt i farten. Veier hvertfall nokk(34kg:D) Blir helt skutt av å flytte på det, men nå skal det endelig få plass i bilen:)Han hadde importert 4 stk som han brukte i 03 el 04 sessongen. Fikk kjøpe det ene. Planen var vist å selge alle 4, men tror det endret seg da Caddy`en manglet litt strøm-kapasitet. Ser på bildene at det står montert 3 stk baki der hvertfall:) Mvh Simon Beklager OT, men tykkelsen er vel oppgitt. Hmm.. du vet at 2600 Ah er sinnsykt mye? min Optima har vel 55Ah. Atså kan den gi 55A i en time. Da vil din kunne gi 2600A i en time.. 2600A * 14V f.eks blir 36400W. Da vil dette batteriet gi deg 36400w i en time. Har ikke trekt fra varmetap, menmen.. Skjønner du hva jeg vil frem til? :) Batteriet ditt er ikke på 2600Ah Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blend_2097 Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Er vel mer nøyaktig å si 5sek Crank da:P "Reklame"oppsett på signaturen min, vet, men ser så mye bedre ut når det står slik syns jeg. Blir bedre når alt kan fjernes og det kan skrives ned et vertifisert Db mål. GLEDER meg til den tiden kommer, men regner ikke med å være ferdig før tidlig 2006:( Men det er jo gøy å bygge anyway:D Hvilken kasse kjører du på din DD? Liter, port, tykkelse på platene, materiale, demping, avstivning, plassering? Masse spm her:P Ta deg tid om du har og send det på PM, så har jeg det liggende;) Masse å forholde seg til, holder på å konstruere kassene mine enda. Er ikke fornøyd, har hatt elementene i snart 3 mnd:P Mvh Simon Siter Da var vi igang:) 2*Kicker S15L7"+KX2500.1 på 2680wrms=? Time will tell;) Prosjekttråd: http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=961564#post961564 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BeemerZ1 Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Hmm.. du vet at 2600 Ah er sinnsykt mye? min Optima har vel 55Ah. Atså kan den gi 55A i en time. Da vil din kunne gi 2600A i en time.. 2600A * 14V f.eks blir 36400W. Da vil dette batteriet gi deg 36400w i en time. Har ikke trekt fra varmetap, menmen.. Skjønner du hva jeg vil frem til? :) Batteriet ditt er ikke på 2600Ah Common sense sier meg at det ikke Ah det er snakk om, men Amax eller den maksimale strømmen batteriet kan levere ;) Derfor har jeg ikke giddet å legge meg opp i det... Om man hadde hatt en kapasitet på 2600Ah i bilen hadde man hatt rikelig med ressurser :D Mvh Stian Siter Mvh Stian Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB. Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Woodbeach Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Om man hadde hatt en kapasitet på 2600Ah i bilen hadde man hatt rikelig med ressurser :D Hadde man hatt en slik kapasitet hadde man måtte latt bilen stå på lading i flere uker og da :D Siter Honda Prelude 2.0l 4ws 89' Audi A6 1,8T 98' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hifonic Skrevet Oktober 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 21, 2005 Hvilken kasse kjører du på din DD? Liter, port, tykkelse på platene, materiale, demping, avstivning, plassering? Masse spm her:P Ta deg tid om du har og send det på PM, så har jeg det liggende;) Masse å forholde seg til, holder på å konstruere kassene mine enda. Er ikke fornøyd, har hatt elementene i snart 3 mnd:P Mvh Simon Blir kraftig OT dette, meeen.. Kassa er ikke bygd for dB drag! Den er på 135 liter med to porter på 4" og en tuning på 28hz. Ingen demping inni kassa og avstivninger i alle kanter. 22mm plater, men neste kassa skal ha tykkere! Har sedan og alt spiller inni kupeen.. Neste kasse blir 200 liter tuna litt høyere med mulighet for å bytte porter. Da skal jeg over 150dB Til topic igjen: Bruk så tykke kabler som mulig! Taper ingenting på det i hvertfall, untatt noen kroner som du fort tjener igjen :D Siter -'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass -'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger Team Lydtrykk.no avd. Finnmark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tosk Skrevet Oktober 22, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 så altså 2x5mm2 = 10mm2 kabel da?:P lr 5mm2 til + å - ? d er KORT vei fra ampen til subene jah, kansje 50-60cm ledning =) Siter - V O L V O - Motormekaniker hos http://www.cylmo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 så altså 2x5mm2 = 10mm2 kabel da?:P lr 5mm2 til + å - ? d er KORT vei fra ampen til subene jah, kansje 50-60cm ledning =) Kjøper du deg en kabel med flest mulig ledere i med dimensjonen 2x5 mm2 så holder dette i bøtter og spann for din del. Det vil jo SE kuult ut med tykk kabel, men lite nødvendigt i ditt tilfelle. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg