Gå til innhold

batteriet tappes etter stereo montering! ?

Ranger emnet


Margarus

Anbefalte innlegg

hei.

 

i min bil så har jeg følgende.

 

vanlig 65ah bilbatteri

4 kanals caliber forsterker som driver

2x 6x9 og 2 10" subber. subbene er koblet som bridged.

 

nor jeg er ute og kjører og spiller så det dunker og rister. så går alt fint.. ser på ampermeetert mitt og det ligger som vanlig over på pluss siden nor jeg kjører. det tyder på at dynamo lader.

 

meen vis jeg stopper bilen og anlegget og prøver og starte igjen... da er det totalt flatt batteri!

 

er det på tidet med sterkere dynamo ? nytt batteri? eller sjekke cellene samt etterfylle og lade batteriet fylt opp. ?

 

det skal da ennda verre anlegg en mitt før man bør gå over til kraftige dynamoer og batterier har jeg hørt..

 

noen tips ? hellothere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er sikkert forsterker som drar strøm.. kan jo være feil på remote utgangen slik at den ikke slår seg av.. slå av tenninga, og mål med multimeter på spiller og forsterker...evt. legg opp bryter til strømmen.

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er sikkert forsterker som drar strøm.. kan jo være feil på remote utgangen slik at den ikke slår seg av.. slå av tenninga, og mål med multimeter på spiller og forsterker...evt. legg opp bryter til strømmen.

 

 

remote er koblet rett og den tapper ikke strøm nor tenning er av.

skal sjekke cellene på batteriet i dag og ladet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har så langt funnet en feil vertfall..

 

sjekka batteriet i dag. det var aalt for lite vann på alle 6 kammerne i batteriet.

det var vann under cellene. så jeg fikk fylt dette opp og det står til lading i natt.... i morgen så sjekker jeg om det bobler etc for å sjekke at alle cellene fungerer.

 

håper dette løser problemet. har lært en ting vertfall.... ikke spille så det rister med subb og forsterker nor motoren ikke er i gang. det kaker batteriet =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det motoren går for egen maskin kobles batteriet ut og det går kun strøm inn til det. Når en bil kjører bruker den kun strøm fra dynamoen.

 

Men det som kan være saken her er at du bruker opp all strømmen som genereres fra dynamoen når du kjører slik at batteriet ikke får no strøm til å lade opp etter at du starter motoren. Kan nesten tenke meg dette er problemet. Prøv å kjør noen dager med veldig lite volum på anlegget da. se omdet hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja akkurat, ikke sant ?? für schwartze imstupid :wave

 

har fixet det nå.

 

var nokk nære på at batteriet mitt døde. alle cellene i batteriet var nermest tørre !

 

så jeg fikk fylt det opp met batteri vann og ladet det til det var helt fylt.

 

alle cellene ladet \ boblet i vannet og alt er bare velstand nå =:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var bare ikke helt enig, men det er bare en definisjonssak om strømmen trekkes fra batteri eller dynamo. store energiutladninger vil ikke dynamoen kunne levere like fort som batteriet så jeg synes det ville være naturlig å si at det er batteriet som leverer strøm å ikke dynamoen. :)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambefaller deg å kjøpe nytt batteri. virker som om det er bateriet som er gåent. Om det er gåent, så er 500kr på biltema billig i forhold til å måtte bytte dynamo etter at den har jobba seg i hjel.

 

bilen går jo, men den går på den strømmen fra dynamoen, noe den faktisk skal gjøre. battriet skal egentlig bare være starthjelp.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er at batteriet leverer strøm til anlegget og bilen forøvrig.

Når dynamoen begynner å lade, vil den levere strøm til batteriet, og den vil levere strøm ut til anlegget og bilen forøvrig.

Dersom bilen ikke bruker mer strøm enn dynamoen leverer, så vil strømmen samles i batteriet. Det vil si at den akkumuleres i batteriet. (Batteri = Akkumulator)

Når bilen bruker mer strøm enn dynamoen klarer å levere, så vil all strømmen fra dynamoen gå ut i bilen, samt at bilen vil tappe batteriet for strøm over tid. Bilen tar det den trenger, samme hvor det kommer fra.

Om dette forbruket varer over tid, så vil batteriet tappes ut helt og bli ødelagt. Men om forbruket varer over kortere tid, så vil dynamoen begynne å akkumulere strøm i batteriet igjen.

Det som kan være lurt i dette tilfellet er nok å finne ut hvor mye strøm forsterkeren trenger, og få tak i en dynamo som leverer tilsvarende mer strøm til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår