Jump to content
Bilforumet.no
eiriksmil

Eiriksmil: Daihatsu Charade G100 CX - G100 CE

Rate this topic

Kan Charade bli fet?  

62 members have voted

  1. 1. Kan Charade bli fet?



Recommended Posts

done4.jpg

 

9. oktober, 2007

 

Velkommen til min lille prosjekttråd, som omhandler og følger byggingen av en Daihatsu Charade G102 CE. CE står da for Custom Edition, og bygger på de andre utstyrsvariantene du kunne få Charade femdørs (G102) i, CS og CX.

 

Prosjektet begynte høsten/vinteren 2005. Jeg så litt rundt på nettet etter bil, og var blant annet inne på tanken om Toyota Corolla og Mazda 323, før min nabo hadde fått inn en liten, rød bil han kunne selge meg for den nette sum av 2.000 kroner. Jeg var altså eier av min første bil! Det jeg visste om disse bilene er at de var små og lette, det var omtrent det. Jeg parkerte bilen i mine forelders garasje for en liten shining av den, jeg skulle bare ta litt overflaterust og lakkere over det. Ting går sjelden etter planene..

 

En venn av meg og jeg satt inni bilen min og skulle flytte den ut av garasjen. I stedet for å oppføre seg som normalt, ristet det heller verre enn noe jeg har kjent og røyk sto fra panseret. Det var ingen brann slik vi først fryktet, og røyken kom fra området rundt dynamoen. Et par dager etter kunne det bekreftes at dynamoen og reima nå var vrak.

 

Det som først skulle være en enkel bytting av dynamoen endte med at jeg skrudde ned hele bilen, nå skulle det lages et custom prosjekt. I november 2006 fant jeg ut at karosseriet var for dårlig til å brukes; kanalen var opprustet, det var flere, store hull i gulvet og tårnene, skjermkantene bak måtte byttes i tillegg til at både frontplate og bakplate var skjeve.

 

Bilen ble derfor skrotet, og jeg lette etter ny. Så på minst fem biler før jeg fant et brukbart utgangspunkt – men for en bil jeg endelig fant, om jeg så må si det selv. Bilen har gått 108k, har servostyring, fullt servicehefte og lite rust. Jeg har valgt å fjerne en del av planene her, ettersom en eventuell ombygging ikke vil skje med en gang. Hvis jeg stripper den ned, blir det nok mer info om detaljene.

 

Det er en fase 1 og fase 2. Fase 1 vil enkelt og greit bestå av min nye bil, felger, senk og smådetaljer, fase 2 vil være full ombygging. Fase 1 vil holde for en god stund. Mange av detaljene under fase 2 vil derfor bli holdt relativt hemmelig, men i hovedtrekk vil eventuelt bilen bli mørkerød med sorte detaljer. Planen er å bygge en japansk bil som skal klare å konkurrere med modifiserte Volkswagen med tanke på cleanhet, noe eiere av japanske biler dessverre ikke er kjent for å prioritere. Av hjulvalg tenker jeg mye på Work Equip 03 i 15x7, skodd på 165/45 eller 195/45.

 

Så langt må jeg få takket Anders for en noen deler, et godt samarbeid og idéer, Håkon og John-Arne på Vaerste for noen smådeler og verktøy, Christian som har påtatt seg sveising av noen deler, Mads Kristian for idéer og Øyvind for bildehosting.

 

 

 

Det er mye vås fra tidligere poster her, så jeg har laget meg en liten innholdsfortegnelse for å se bildepostene som faktisk har noe innhold, om noen er interessert. Nå er jo det røde karosseriet skrota, men kanskje noen finner det morsomt å lese, hva vet jeg? For de som ikke er interessert i å lese om tidligere prøv og feil, kan man trykke på sidetallet for å få de mest interessante sidene, eller på selve beskrivelsen for å få én og én post. Ettersom det skjer noe på bilen, uansett hvor stort eller smått det er, havner det fortløpende i innholdsfortegnelsen slik at gamle trofaste lesere, nye lesere og meg selv inkludert, kan finne frem til gamle oppdateringer uten å bla til de får musesyke.

 

Stripping begynner

Stripping forsetter

Litt mer stripping og rustbilder

G100 Turbo-seter i hus

Demontering av front

Det gamle karosseriet – hvorfor det ble kastet

Bilstein dempere i hus

Nytt karosseri med G100 Turbo-seter

Bilde av nye bilen

Japanske skilter inntar Oslo

Deler mottas fra Filipinene

Nytt ratt

Nye felger, Ronal Turbo

Dekk på felger

Felger på bil

Photoshoot

Bilen i Retro Cars magazine

 

 

Eirik

Share this post


Link to post
Share on other sites
Borre og gjenge opp, hvis du ikke får tak i den med ei tang?

 

Tips! Ikke lakker svart! ;)

 

Feit 4" lyddemper på enden nå så! ;)

 

Skruen brakk slik at den sitter rett under resten av karosseriet. Må ha vært veeldig gjennomrusten.

 

Hehe. Jeg har faktisk tenkt på 3" downpipe, med 4" enderør, men vi får se...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hva menes forresten med "gjenge opp"?

 

Å gjenge opp vil si å lage nye gjenger når man borrer ut en skrue. Når man borrer et hull blir som kjent sidene i hullet "helt" jevne og dette biter maskinskruer dårlig på. Merk maskinskruer... Ettersom dette, såvidt jeg forstår er karosseriskruer foreslår jeg at du borrer ut skruen og kjører inn en selvgjengende karosseriskrue (du vet de treskruene med borrhode på) som er litt større enn hullet. Sånne skruer får du kjøpt på omtrent alle bilrekvesitasjapper. Mulig jeg tar feil her forresten :P

I'm very much not perfect du skjønn

 

Edit: Glemte forresten en ting: Detta blir dritfett! Som nevnt tidligere er dette en bil veldig få gidder å gjøre noe med, så du blir nok ensom (dog liten) majestet på veien når den blir ferdig ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.