Gå til innhold

dynamo hjelp. HASTER

Ranger emnet


jettamaster

Anbefalte innlegg

trenger hjelp her. dynamoen min er defekt. har skifta regulator og børsta utan hell.

fekk tak i ein anna dynamo av merket bosch, den gamle var fra montrola.

på den gamle dynamoen var det to til koblinger tykk kabel som gjekk tilsatrter så batteri og ein tynn som gjekk til starter.

 

på bosch'en så er det to tykke tilkoblinger og ein tynn.

har funne ut at dei tykke er + og den tynne er til startaren. starta bilen og forrsatt lader ikkje dynamoen. regulator og og ny.

 

har og hørt at ein dynamo ikkje vil lade viss den ikkje får signal/strøm fra tenninga. eg har ladelampe men den har aldri fungert.

har prøvd å funne ut kor tilkoblinger og slikt i den populaære haynes boka men eg skjønner ingenting.:(

 

har eg gjort noko feil eller?? har prøvd å målt till men finner ut ingenting.

 

bil vw jetta 1,6 87-mod

dynamo bosch(boss) 65A

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boschen som er i volvoen min er det 3 ledninger

 

- Minus "festet i gods på dynamoen og i en skruv på feste i blokka"

 

+ Pluss " fra dynamo til starter og videre til batteri pluss"

 

D+ går på volvoen direkte til ladelampa " dette er en tynn ledning" blir minus når

dynamon lader.

 

Mener at vist du måler fra B+ til jord med tenningn på skal du måle den strømmen som er på batteriet, mår bilen lader skal du måle 0

 

Mål også mellom de tykke pluss ledningen og jord og se om du måler strøm vist ikke prøv å jorde dynamoen.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boschen som er i volvoen min er det 3 ledninger

 

- Minus "festet i gods på dynamoen og i en skruv på feste i blokka"

 

+ Pluss " fra dynamo til starter og videre til batteri pluss"

 

B+ går på volvoen direkte til ladelampa " dette er en tynn ledning" blir minus når

dynamon lader.

 

Mener at vist du måler fra B+ til jord med tenningn på skal du måle den strømmen som er på batteriet, mår bilen lader skal du måle 0

 

Mål også mellom de tykke pluss ledningen og jord og se om du måler strøm vist ikke prøv å jorde dynamoen.

 

har målt fra B+ til med tenningen på og fekk 0 volt. den ledningen som går fra B+ er tilkoblet startaren og men ikkje på samme sted som D+. den tykke ledningen.

det er god jordforbinelse.

 

men eg skal prøva igjen med ein anna dynamo i mårra.

lurer litt på og om da er innslagsrelet på startaren som er den skyldige for problemet.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har målt fra B+ til med tenningen på og fekk 0 volt. den ledningen som går fra B+ er tilkoblet startaren og men ikkje på samme sted som D+. den tykke ledningen.

det er god jordforbinelse.

 

men eg skal prøva igjen med ein anna dynamo i mårra.

lurer litt på og om da er innslagsrelet på startaren som er den skyldige for problemet.

 

Har retta beskrivelsen min skrv B+ men det D+ det skal være

 

vist du måler mellom B+ og jord skal du vel måle batt.spenning vist jeg ikke husker feil.

 

D+ skal være ette det det jeg husker være + når tenningn er på og før bilen begyner å lade, men når den lader skal den bli minus.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. prøvde med ein anna dynamo idag. 90A

satt på ny spenningregulator. kobla alt til men når eg skulle kobla til + så sto gnistana. er det normalt??. eg har vertfall ikkje vert borti det før.

så eg turte ikkje å koble til + kabelen.

men eg starta bilen for å sjekka om den lada ,men NEI.

så eg lurer på om da er solenoiden(innslagsrelet) på startaren som er broblemet. fordi eg får ingen spenning mellom jord og den lille kabelen som går fra starer til dynamo og ingen spenning mellom den ledningen og pluss.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. prøvde med ein anna dynamo idag. 90A

satt på ny spenningregulator. kobla alt til men når eg skulle kobla til + så sto gnistana. er det normalt??. eg har vertfall ikkje vert borti det før.

så eg turte ikkje å koble til + kabelen.

men eg starta bilen for å sjekka om den lada ,men NEI.

så eg lurer på om da er solenoiden(innslagsrelet) på startaren som er broblemet. fordi eg får ingen spenning mellom jord og den lille kabelen som går fra starer til dynamo og ingen spenning mellom den ledningen og pluss.

 

Kan gniste litt, skal helst kobla fra batteriet når man kobler elektrisk. :)

 

Innslagsrelet skal ikke ha noe med ladingen å gjøre siden ledningen plussledningen som kommer fra batteriet til starteren og videre til dynamoen, bare er koblet sammen starteren for at man skal slippe å strekke 2 lednigner til batteriets pluss

 

dynamo.jpg

 

Slik er det koblet på min Volvo. den blå ----- ledningen viser hvordan pluss ledningen er koblet vist du ser bort fra at den er koblet sammen med starteren.

 

Så det jeg prøver og forklare her er at deresom du triller bilen i gang så skal dynamoen lade selv og innsalagsrelet hadde vært defekt.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gniste litt, skal helst kobla fra batteriet når man kobler elektrisk. :)

 

Innslagsrelet skal ikke ha noe med ladingen å gjøre siden ledningen plussledningen som kommer fra batteriet til starteren og videre til dynamoen, bare er koblet sammen starteren for at man skal slippe å strekke 2 lednigner til batteriets pluss

 

dynamo.jpg

 

Slik er det koblet på min Volvo. den blå ----- ledningen viser hvordan pluss ledningen er koblet vist du ser bort fra at den er koblet sammen med starteren.

 

Så det jeg prøver og forklare her er at deresom du triller bilen i gang så skal dynamoen lade selv og innsalagsrelet hadde vært defekt.

 

da gnistar når eg skulle festa kabelen til starter/dynamo.

eg skjønner tegningen din men eg har ladelampe med den har aldri fungert og den som går fra D+ går til starter.

 

legger ved litt bilder

dynamoen på 65A. tre tilkoblinger

PA210066.jpg

 

dynamo på 90A. to til koblinger

PA210068.jpg

 

starter

PA210064.jpg

 

på startaren har eg fire tilkoblinger.

stor kabelsko dynamo/batteri

rød kabelsko til tenning

blå kabelsko til dynamo på D+

nederste skrue jord

 

den siste dynamoen på 90A er ganske lik den gamle (monterolaen) men dette er ein bosch og den/dei har/hadde bare to tilkoblinger.

 

men lure på ein ting må batteriet vera tilkobla B+ når man skal måla om dynamoen lader??

mao dynamoen ha spenning for å lade??

 

bilen starter fint med starteren men lure på om solenoiden er defekt på den eine tilkoblingen. der den blå kabelskoen er altså

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har snart ikke flere ideer her..

 

Men du har ikke en ekstra kontakt nedi et hull på dynamoen sjekk nedi alle hulle vist det er den 90 du bruker og den er Borsch så er jeg ganske sikker på at det skla være 3 koblinger på den

 

koblin bak på 90Aen

+ den store kontakten

- den lille

D+ en eller annen plass i et hull

 

Du må ha disse tre koblet før dynamoen begyner å lade

 

Jeg har ikke vært borti Borsch 90A, men 80Aen min hadde D+ nedi et hull, og det var en slik kontakt du setter en vanlig kabelsko på.

 

 

Er det ikke noen andre som har vært borti problemet?

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke volvo blir sint på meg siden jeg legger biler av deres koblingskejma ut her..

 

Men her er koblingen til Volvo 240 og den har borsch

 

DSC01997.jpg

 

 

Her ser du hvordan strømmen går:

 

DSC01996.jpg

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikk litt nøyere ned i hullet der det er "tre tilkoplinger".

 

De feteste kabelfestene (b+) er laget av samme blekkplata og er naglet fast nede i hullet.

 

Altså utgjør disse tilkoplingene EN utgang.

 

Videre kan man bruke kun den ene alene, eller begge i paralell til innslaget, eller en kabel til innslaget og en til batteriet. Sannsynligvis er det gjort slik for å kunne bruke mer tverrsnitt på både kabler og kabelsko, for minimalt spenningstap. En skrutilkopling er nok å foretrekke.

 

Jeg har flere ganger (senest forrige uke) kommet over ladeproblemer som skyldes slappe ladeplugger (multi og enkle), noen ganger så kan pluggen være så slapp at den detter ut av seg selv. Da er det fort gjort å skade laderen.

 

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en audi, har lik dynamo tror eg. eg hadde problem med at den heller ikke lader.

 

når du skrur rundt tenningen må du ha lys i lade lampen din. dette signaliserer at dynamo'en for magnetiserings strømm. dette får den igjennom den lille blå/lilla ledningen. når du skrur av spennings regulatoren skal du ha 0 ohm i fra den koblingen som står rett nedi i hulet der og der du skal koble ladelampen. har du ikke dette er det brudd en plass eller så er regulatoren din ødelagt.

 

problemet som gjorde at min ikke fungerte var at eg hadde skrudd på den lille koblingen hvor ladelampen skal kobles og den da løsnet inne i en lodd.

Seat 1.8 Sport 2000 - Solgt etter 3mnd

Audi S4 Varebil 1993 - Kondømt etter 4mnd

Audi S2 Coupe 1991 - Solgt

Toyota Carina 1.8 Ultra 1996 - Bruksbilen :D

Mazda RX2 1972 - Prosjektet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fekk liv i 65A dynamoen idag.

det har lenge lagt ein blå ledning ved +batteripolen som eg har lurt på kva den gjekk til. idag fant eg det ut. den var fra ladelampa. kobla til D+ på den og plutselig lyste lampa når eg slo på tenninga og slukka når motoren begynte å gå:) endelig.

 

eg har funne ut at på ein monterola dynamo så kan du få den til å lade utan ladelampe.

 

takk for hjelpen vertfall.

god helg:)

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår