Gå til innhold

Kasseforslag til 2x15" portet. Cerwin Vega - Vega.

Ranger emnet

void

Anbefalte innlegg

Som topic sier, er ute etter kasseforslag. Har dette programmet som regner ut kasse størrelse, men det har jeg tydeligvis greid å fucke opp.

Her er litt info.:

dia:15.

voice coil 1

sens 96db.

rms 500.

freq 20-500 hz.

ohm 4,

voice coil size 3"'

mounting diameter 13,75"

mounting depth 6.5"

vas 6.40 ft3

qts 0.359

free air res 23 hz

qms 4,42

qes0.390

xmax 1,60"(+0.80")

voice coil dc res 3.4

Skal bak i en sierra coupe. Og vil dette spille helt sinnykt? Rått? greit nok?

Cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse elementene liker seg i litt store kasser, spiller etter min mening helt greit.

JEG synes iallefall det blir "ubehagelig" nok, med tanke på lydtrykk, når man vrir opp litt volum. :D

OT: Har selv hatt to stk Vega 154 som erstatningselementer i mine Infinity SM155. Jeg har fått disse rekonet 3 ganger..

Alle gangene pga. limet som holder den "innerste" membranen har løsnet. Hvorfor skjer dette?

Jeg skulle da tro spole etc. ville bli ødelagt lenge før LIMET løsnet.. (Disse har blitt matet av en NAD218THX)

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Har selv hatt to stk Vega 154 som erstatningselementer i mine Infinity SM155. Jeg har fått disse rekonet 3 ganger..

Alle gangene pga. limet som holder den "innerste" membranen har løsnet. Hvorfor skjer dette?

Jeg skulle da tro spole etc. ville bli ødelagt lenge før LIMET løsnet.. (Disse har blitt matet av en NAD218THX)

Dette er en vanlig feil på disse elementene.. Har selv hatt to sånne elementer, en 12" og en 15", og det samme skjedde her.... Den gule opphengsdingsen rett over magneten er underdimensjonert... Kjører du de for fullt over en lengre periode så vil denne tilslutt begynne å løsne... synd men sant...

Disse elementene har potensiale til å spille meget høyt å brutalt de, men da kreves det også en solid og kraftfull forsterker... Nytter ikke med noe japanske skrytewatt her... Og da kreves det også solide strømreserver i bilen...

Når jeg drev å byggde kasser til disse fant jeg ut at jo større den var dess bedre låt det... Jeg hadde min ene 15" i en 130 liters kasse med to 4" bassrør... Husker ikke lengden på røra... Anbefaler deg å bygge en basrefleks kasse, da det er dette Cerwin selv anbefaler... Greit nok at en lukket kasse spiller penere men to slike 15"ere vil du aldri få til å spille pent uansett... De er laget for å spille høyt, derfor synes jeg de fortjener en bassrefleks kasse....

Lykke til med byggingen hellothere

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld bruk et subsonic filter når du skal bruke disse bassene.. juster filtret til tuningfrekvensen av kassa. gjør du ikke dette så revner det nedre opphenget fort som bare juling om det blir spilt musikk med informasjon under tuningfrekvensen. Har opplevd dette på endel av de bassene sjøl.

Revner, eller at limet som som holder opphenget løsner?

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider