Gå til innhold

Miniamatørtest av "Vamp Audio" sin DC-12!

Ranger emnet


BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Jeg er fan av å ikke forhåndsdømme nye merker før jeg har testet dem. Dette gjelder selvsagt også Vamp Audio. Du har kanskje sett høyttalerne på http://www.boomboom.no (gamle, beryktede flash audio) eller hos Slettes Auto Hi-Fi. Det er pr. dags dato fire modeller til salgs av merket Vamp Audio i disse to webshopene; B-12, F-12, DR-12 og DC-12, til priser fra kr. 900,- til kr. 2990,-. Disse høyttalerne skal være norskproduserte, men det hersker noe usikkerhet om hvorvidt dette stemmer. Jeg venter på en bekreftelse på dette, da jeg har kontaktet en av forhandlerne for å få kontaktinformasjon til produsenten/importøren (hva det enn viser seg at han driver med).

 

Jeg har nå kjøpt et slikt element til en liten miniamatørtest (kan ikke kalle meg profesjonell enda, vel :P), og evt. fast bruk om det viser seg å spille bra. Modellen jeg har kjøpt heter DC-12, og skal altså være toppmodellen. I den anledning tenke jeg det var praktisk for resten av dere med felles interesseområde at dere fikk litt info om dette beistet av en høyttaler (ikke at "beist" er negativt i denne sammenhengen), så dere kan bestemme dere for hvor vidt dere vurderer å kjøpe dette selv.

 

Førsteinntrykk

 

Høyttaleren blir levert i en svartlakkert kasse av spon, med "bloddryppende" skrift. Når man får denne i henda, må man jo tenke at "jo, her har vi et skikkelig monster"! Med sine ca. 13 kg, er det vanskelig å ikke bli umiddelbart imponert, hvertfall når man er en 20 år gammel bassentusiast! :) Når man åpner esken, blir stemningen dog noe betuttet, i det man ser at selve membranarealet virker enda mindre enn på bildet, og er på kanskje 9", mens det stive skumopphenget fyller de resterende 3". Ikke at dette trenger å være dårlig - for vi har da hørt 10" som spiller meget høyt, og her tyder jo ting på at vi har en enorm slaglengde til disposisjon i tillegg! Man blir dessuten litt lettere til sinns når man løfter opp monsteret, og finner en stor, trippel magnet på totalt 180 Oz, montert på en rimelig flott kurv som formelig oser av kraft. Ah.. deilig! Men etter litt leting i kassen, finner man skuffet ut det som trekker MYE ned, det foreligger ikke noen form for teknisk informasjon med høyttaleren. På innsiden av lokket står det kun litt data som man allerede vet fra nettbutikkene, altså at det er helstøpt aluminiumschassis, effekthåndtering, spolestørrelse osv.

 

Thiele-Small-parametre er tydeligvis et fremmedord her... Dette er kanskje ikke så farlig om man har en ferdig kasse man bare skal slenge element i, men når man som i mitt tilfelle skal bygge kasse til elementets parametere, og disse mangler? Nedtur! Dessuten - når man betaler 3000,- for en høyttaler, forventer man at et 50 øres ark er på plass! :(

 

 

Finish og kvalitetsfølelse

 

Svir man av 3000,- på en høyttaler, forventer hvertfall jeg å være fornøyd med kjøpet. Jeg vil kunne studere høyttaleren, og smile. Når man begynner å gå høyttaleren i sømmene, er det egentlig ikke så mye som tyder på at dette er et produkt der det er lagt mye flid i sammenstillingen, og dette gjør sitt til skepsis angående ytelse så vel som holdbarheten. En ting er at selve membranen med oppheng er montert 3-4 mm skjevt i forhold til kurven. Dette kan føre til kontakt mellom spole og magnet ved bruk, alt ettersom hvor stort gap det er mellom disse to enhetene og hvor skjevt de ligger i forhold til hverandre... Ved litt forsiktig "håndtesting", viser det seg at det ikke vil bli kontakt mellom disse ved normal bruk. Såvidt! I tillegg kommer limsølet - overalt hvor det er benyttet lim ved sammensetningen, syns det. I form av store, svarte renner, altså ikke spesielt pent. Man får imidlertid håpe at kabler og lim har fått tilstrekkelig forbindelse på rett sted, og at det hele dermed sitter skikkelig sammen i bauger og kanter. I såfall kan det jo holde, og trenger absolutt ikke å ha det største (om noe) å si for ytelse eller holdbarhet! Det var liv i begge spolene, hvertfall! Ytelsesforventningene blir til dels reddet av at to av disse beistene skal ha spilt 146,8dB i Alta - men hvor lenge holder de da? Tiden får vise! :)

 

Prøvespilling

 

Da det (utrolig) stive skumopphenget ikke vil bli særlig mykere ved en innspilling (og i såfall vil kreve enorm bevegelse for å bli myket opp), hopper jeg glatt over noen innspilling av elementet. Tror ikke det har noe særlig for seg, men det er nå min mening. Derfor lånte jeg bare en svært så brutal (40mm laminert spon) kasse av Dag Johansen (1000 takk, Dag! :P) og smalt inn beistet. Denne kassen er antagelig en smule stor for elementet (ca. 60L), og i tillegg lukket - men da vi ikke har noen T/S-parametre å vise til, kan man prøve og feile uten å få særlig dårlig samvittighet av den grunn (til tross for at "boomboom.no anbefaler den og den kassen" til elementet). Som forsterker tok jeg det jeg hadde for hånden, da jeg venter på min nye monoblokker! :)

 

Jeg kan si så mye som at en firekanals dynaBel-forsterker, med et monster av en 12" brokoblet på to av kanalene (i 2 ohm, slemme meg! Hehe!), yter bemerkelsesverdig godt! For dette spiller HØYT, alt tatt i betraktning!

 

Kassen ligger med elementet pekende bakover, ca. 20 cm fra bakluka (dårlig med plass i Celicaen), den ekstreme slaglengden glimrer med sitt ville nærvær, og pumper store, harde, dype basstoner langt inn i trommehinnene mens dynaBel'en fungerer som kupévarmer av ypperste klasse. Vanvittig lydtrykk utifra omstendighetene, faktisk noe av det sykeste jeg har hørt - med tanke på kasse og forsterker! Men er det system i den ville galskapen? Neppe.

 

Lydkvaliteten er, som forventet med dette oppsettet, helt elendig. Frekvensresponsen likner ikke grisen, da det kun er noen få frekvenser som helt tydelig blir gjengitt bedre enn.. tja - alle andre. Det er utrolig nok god punch, men som sagt. Tror de fleste med litt erfaring med høyttalere ville ledd av frekvenskurven! :D Men dette vil antagelig (kanskje) en ny kasse, en mindre bassrefleksløsning eller mitt prosjekt (foreløpig litt hemmelig), og en noe råere forsterker (definitivt) gjøre veldig mye bedre! Har en følelse av hørselen bør vernes! :D

 

Alt i alt, vil jeg si at dersom man er ute etter MYE bass, ser det ut til at denne høyttaleren gjør en FLOTT innsats! Til dB-drag gjør den definitivt jobben, og resultatene fra Alta i august er ikke til å overse i så måte! Når jeg får laget skikkelig kasse og ny forsterker, så skal denne posten oppdateres! Kanskje man faktisk kan bruke den til musikk også, ikke bare fragmenter av den! :)

 

Skal prøve å fremlegge TermLab-resultater også!

 

 

Hilsen

Jan Rune Knutsen

Tidligere Vamp-skeptiker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bra skrevet ja, og som ateam sa, vi blir vel ikke mindre skeptiske til merket.

 

Det følger ikke med nødvendig dokumentasjon, noe jeg kjenner til fra andre "norske" merker. Dette er ikke fordi det er dyrt å produsere det ene arket, men fordi produsenten rett og slett ikke har peiling på hva spesifikasjonene er..

 

Og når det angår dB-drag så er jo ikke nødvendigvis denne subben så bra, du sier at den har en dårlig frekvenskurve, og det betyr jo allerede at noen vil gjøre det bra og andre dårlig ettersom frekvensen man spiller i dB-drag varierer fra biltype til biltype. For å ikke snakke om all den unødvendige jobben med å finne en kasse som er optimal. (Hadde det enda vært en 990,- sub, men det er det ikke)

 

Nei, til denne prisen hadde jeg nok funnet på noe annet, som f.eks Pioneer TS-W3004SPL(som du faktisk kan få to av til samme pris) eller Fusion JL-10" som faktisk spiller bra også :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg vel legge til en liten update her.

 

Har fått TS-parametrene fra produsenten. En "copy & paste" fra måleprogramvaren, ser det ut til. Oversiktlig, omtrent som vanlige specs, bare litt ekstra! :) Dette var ikke vanskelig å få tak i, om man gidder å spørre. Håper de følger elementene fremover, altså - blir lettere, og virker mer seriøst.

 

Når det gjelder frekvensgangen, som Zetec nevner, så var det som nevnt en helt fucka kasse jeg brukte! :P Har et pågående prosjekt med kasse, men er visst vanskeligere å skaffe til veie materiellet jeg trenger enn først antatt. Satser på at det ordner seg snart.

 

For øvrig er jeg blitt glad i Vampen min, jeg. Er langt ifra det dårligste jeg har hørt - og når jeg får kasse som passer parametrene, kanskje det blir litt mer linjær fart i den! :)

 

Mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For øvrig er jeg blitt glad i Vampen min, jeg. Er langt ifra det dårligste jeg har hørt - og når jeg får kasse som passer parametrene, kanskje det blir litt mer linjær fart i den! :)

 

Mvh

Jan Rune

 

Bare å si i fra det vet du så ordner vi kasse på 123.... 4! cheers

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det er ikke det,men det stemmer at dr serien til vamp har samme chassie,men det er vel kun det som kan samenliknes oxo da....

 

Tøys, de har samme magnetstørrelse, svingspolestørrelse og samme terminaler.

Ser ingen grunn til å tvile på at disse kommer fra samme fabrikken.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår