Gå til innhold

Ødelagt spiller... Hjelp...

Ranger emnet

El_diablo

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde spilleren med ny strømledning og jording. (Har jo vært innbrudd i bilen og de har prøvd å tyvkoble bilen. Ødelagte bare en del ledninger i stedet. Ledningene til spilleren går på samme stedet de har "rotet" også.) likevell virket den ikke. Har levert den inn til reprasjon nå. Han skal se på den også gi meg en pris. Så får jeg ta det der i fra. Det jeg trenger tips til er å unngå at dette skjer igjen. Nå har jeg skikkelig jord og pluss da. Så kan jeg jo eventuelt sjekke høytalerledningene med "lys" metoden, som en nevnte. Har prøvelampe. Andre ting?

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør holde, det!

Jord og strøm til minne og forsterker, samt ACC-signal fra tenningsnøkkelen, evt. koble rød (acc) og gul (memory) strømledning sammen på spilleren. Da slipper du å skru på nøkkelen for å få på spilleren. Kjekt, spør du meg! Hender jeg spiller uten nøkkelen for hånda, liksom.

Så er det bare å kontrollere høyttalerkablene, ja. Ta ohm-meter isteden for prøvelampe, om du har. "Pipefunksjonen" på de fleste multimetere gjør susen. Test mellom + og - på hver ledning, og mellom hver leder og jord i bilen. Piper det ikke noe sted, er alt i orden! :) Om du bare har prøvelampe, må du koble denne til 12V, og prøve å jorde den via hver leder. For å finne kortslutning i kablene (særlig vanlig ved gjennomføringer i karroseriet eller om kabelen har kommet i klem) må du jorde til en leder (skal ikke lyse da), og legge den andre lederen til jord. Hvis alt er i orden da, ikke noe lys noe sted, unntatt i jordledningen, kommer alt til å være i orden når du får inn spilleren igjen. Sannsynligvis! :)

Så er det bare å kjøpe flammekaster eller C4 som automatisk tenner på/sprenger bilen v/ innbrudd. Faens tyver. Skulle vært steinet! Kjøp i det minste alarm. Please! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør holde, det!

Jord og strøm til minne og forsterker, samt ACC-signal fra tenningsnøkkelen, evt. koble rød (acc) og gul (memory) strømledning sammen på spilleren. Da slipper du å skru på nøkkelen for å få på spilleren. Kjekt, spør du meg! Hender jeg spiller uten nøkkelen for hånda, liksom.

Så er det bare å kontrollere høyttalerkablene, ja. Ta ohm-meter isteden for prøvelampe, om du har. "Pipefunksjonen" på de fleste multimetere gjør susen. Test mellom + og - på hver ledning, og mellom hver leder og jord i bilen. Piper det ikke noe sted, er alt i orden! :) Om du bare har prøvelampe, må du koble denne til 12V, og prøve å jorde den via hver leder. For å finne kortslutning i kablene (særlig vanlig ved gjennomføringer i karroseriet eller om kabelen har kommet i klem) må du jorde til en leder (skal ikke lyse da), og legge den andre lederen til jord. Hvis alt er i orden da, ikke noe lys noe sted, unntatt i jordledningen, kommer alt til å være i orden når du får inn spilleren igjen. Sannsynligvis! :)

Så er det bare å kjøpe flammekaster eller C4 som automatisk tenner på/sprenger bilen v/ innbrudd. Faens tyver. Skulle vært steinet! Kjøp i det minste alarm. Please! :)

Jeg har koblet spilleren slik at den går an å bruke når tenningen er av også. Syns det er greit jeg også. Skal ta en nøye kontroll før jeg får spiller i bilen igjen av høytalerledningene.

Litt utenom dette, men er det mulig å få tak i en billig alarm som faktisk fungerer? En som går an å montere selv. Trenger ikke å være så "fancy". Men må hyle hvis det er innbrudd i bilen. også bør den helst ikke være så overfølsom. hvis det kommer en haggelskur osv så er det ikke så gøy midt på natten. Hva koster eventuelt noe slikt?

Ellers! Takk for gode tips fra alle sammen. :) Skal holde dere oppdatert på hva som skjer videre. Nå skal han fyren se på spilleren min når han får tid, så ringer han meg med detaljer og pris på deler osv. Så skal jeg se på resten av ledningene i bilen når jeg kommer hjem i helgen. krysser fingrene for at det ikke blir for dyrt og at jeg har spiller som virker til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg multimeter i dag. Målte litt rundt om. Glemte å måle de nye ledningene + og - da. Høres resultatene greie ut? Har ikke brukt slik før.

Målte høytalerledningene foran med høytalerene koblet på. (målte i enden som skal kobles til spilleren) De viste 3,4 ohm hver.

Målte de nye høytalerledningene som gikk bak i bilen. Jeg målte høytalerledningene med andre enden sammenkoblet. Da viste den 0,4 ohm og 0,5 ohm. (den ene er litt lengre enn den andre, vet ikke om det betyr noe?) Målte også direkte på høytalerene bak, de viste 3,6 ohm hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold den ene ledningen fra multimeteret på plusskabelen, og ta den andre ledningen mot hver enkelt ledning i høyttalerkablene i enden hvor de skal kobles til spilleren. Koble gjerne til høyttalerne bak først. Får du en avlesning av volten, har du en jordforbindelse til høyttalerutgangen, og det skal du overhodet ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dynamoen, ja.

Kanskje spenningsregulatoren hadde tatt kvelden, og tatt spilleren. Men, da burde kanskje noe annet røket også... Om dynamoen var sliten i utgangspunktet, kan en kortslutning ha gjort nådestøtet også, da. Men... På den annen side, så er det ikke noe i veien for at det er en tilfeldighet! :)

Når det gjaldt høyttalerkablene bakover, så vet du at de har kontakt med hverandre når du måler på den måten. Men mål motstand (Ohm) mellom disse lederne (uten å koble dem sammen) og jord (chassis) på bilen din også, så er du sikker på at det ikke er kortslutning til jord. For det hadde vel vært kjipt, og en mulig årsak.

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik. Sjekket alt og alt så helt fint ut. Tok meg likevell en tur til radioservice og fikk målt den der også. Bare for å få en skikkelig bekreftelse på at jeg hadde målt riktig. Så alt tyder på at det er dynamoen som har vært synderen her. Alt av ledninger ser helt topp ut. Men nå er jo dynamoen fikset og spilleren montert. Så nå trøkker det skikkelig i bilen igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider